9°C lekkie zachmurzenie

Jacek Żalek o Krywlanach: Budowa tego pasa startowego to przykład nieudolności i partactwa

Wiadomości, Jacek Żalek Krywlanach Budowa startowego przykład nieudolności partactwa - zdjęcie, fotografia

Zdaniem kandydata Zjednoczonej Prawicy na prezydenta Białegostoku pas startowy na Krywlanach to kolejny przykład nieudolności władz miasta. Żalek jego budowę nazywa partactwem. Dlaczego? Jak tłumaczy, wybudowano pas startowy o 50 metrów za krótki, by mógł wylądować na nim najmniejszy z samolotów, jaki jest używany przez linie lotnicze operujące w Polsce. Oznacza to, że białostoczanie nigdzie stąd nie polecą. W żadnym wypadku nie jest to lotnisko z prawdziwego zdarzenia, a skorzystają z tego miejsca jedynie awionetki, które i tak mogły startować i lądować na pasie nieutwardzonym.

Najmniejszym samolotem we flocie PLL Lot - według informacji przekazanych dziennikarzom przez Jacka Żalka - jest Bombardier 400. Potrzebuje on 1 400 metrów pasa startowego, czyli o 50 więcej niż mamy w Białymstoku. Kandydaci Zjednoczonej Prawicy do samorządu pytają więc, dlaczego decyzje techniczne podejmowane są bez konsultacji z fachowcami czy liniami lotniczymi.

- Nikt nie rozmawiał i nie pytał władz Lotu, jaką flotą dysponują i jaki samolot mógłby wylądować na naszym lotnisku - twierdzi Jacek Żalek. - W związku z tym ten pas startowy jest tylko i wyłącznie pomnikiem wyborczym, bo z tego miejsca przeciętny białostoczanin, który nie jest właścicielem samolotu, nie będzie mógł odlecieć. Nie kupi tu żadnego biletu, a jedyne, co będzie mógł zrobić, to puszczać tutaj latawce.

Żalek dodaje, że za publiczne pieniądze - 50 milionów złotych - przygotowano pas startowy, z którego skorzystają ewentualnie jedynie małe, prywatne samoloty. Nie odpowiada on na potrzeby i oczekiwania mieszkańców Białegostoku. Wielu z nich oczekiwało, że będą mogli kupić bilet lotniczy i polecieć choćby do Warszawy. Tak jak mieszkańcy dużo mniejszych miast, jak np. Zielonej Góry, gdzie bilet do stolicy kosztuje 100 zł.

- Jest to zwykłe partactwo władz, które nie dopilnowały inwestycji i nie sprawdziły, jaki samolot rejsowy będzie mógł tutaj wylądować - podkreśla polityk.

Przypomina, że nie zadbano też o to, by zbudować terminal odpraw.

- Chodziło tylko o to, by w trakcie kampanii wyborczej móc pochwalić się kolejnym rzekomym osiągnięciem - mówi. - Ubolewam, że mieszkańcom Białegostoku pozostanie podziw nad kolejnymi metrami wylanego betonu, który im się nie przysłuży.

Bogusław Dębski, radny sejmiku województwa podlaskiego, który w zbliżających się wyborach ponownie wystartuje z listy Prawa i Sprawiedliwości, podkreśla, że nawet gdyby pas startowy na Krywlanach został przedłużony o 50 metrów, to lotnisko nadal nie będzie funkcjonalne. Omawiany bowiem samolot turbośmigłowy, który potencjalnie mógłby obsługiwać połączenia z innymi miastami w kraju, zabierając na pokład do 75 pasażerów, wedle zapowiedzi Lotu ma być wycofywany ze służby.

- Najwyższy czas, by pomyśleć o budowie lotniska regionalnego, które umożliwiłoby nam loty na dalsze dystanse. Lotniska, które przyjmowałoby samoloty odrzutowe typu Boeing 737 - zaznacza Dębski. - Ja widzę taką szansę pod warunkiem, że będzie pełna zgoda w naszym regionie, tzn. zaangażują się w to prezydent Białegostoku, sejmik województwa podlaskiego oraz władze państwowe, które mają do dyspozycji Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze". Taki model przećwiczono w sąsiednim województwie lubelskim i widać, jak lotnisko się tam rozwija przekraczając wszelkie wskaźniki, które były przewidziane na początku w studium wykonalności.

Jak rokuje Bogusław Dębski, województwo podlaskie mogłoby powtórzyć sukces Lublina.

W ocenie Jacka Żalka mieszkańcy Białegostoku zasługują i potrzebują lotniska, które umożliwi kupienie im biletu i możliwość podróżowania samolotami. I to nie tylko na terenie Polski, ale również do innych krajów. Oczywiście regionalny port lotniczy powinien być zlokalizowany w takim miejscu, by był w równym stopniu dostępny dla pozostałych mieszkańców Podlasia.

(Piotr Walczak/ Foto: bialystok.pl)

Jacek Żalek o Krywlanach: Budowa tego pasa startowego to przykład nieudolności i partactwa komentarze opinie

Dodajesz jako: Zaloguj się

Ostatnie video - filmy na fakty.bialystok.pl