Jak zwabić turystów i zmniejszyć korki i smog? Może darmowy autobus i promocja na BiKeRa

06/08/2018 15:36
Styl Życia, zwabić turystów zmniejszyć korki Może darmowy autobus promocja BiKeRa - zdjęcie, fotografia

Coraz więcej turystycznych miejscowości wprowadza darmową komunikację publiczną w czasie wakacji. To dobra metoda na odblokowanie centrum i pozbycie się samochodów korkujących ulice miasta z atrakcjami turystycznymi oraz większość parkingów w centrum. Darmową komunikację na czas wakacji już rok temu wprowadził Augustów oraz Ustka, Słupsk, Wisła i Zakopane. Część miast rozważa darmową komunikację w weekendy, kiedy turyści wyprawiają się na krótkie wycieczki. Takie rozwiązania zamierza wprowadzić Toruń i Kraków. Powód? Skuteczna walka z korkami, smogiem i wabienie turystów do odwiedzin.

Niektóre z miejscowości wprowadziły darmową komunikację wyłącznie dla turystów jeżeli dokonają tak zwanej opłaty miejscowej. Z możliwości takich korzystają gminy, które mają dobre warunki klimatyczne lub krajobrazowe oraz obszary mające status uzdrowiska. O ile ten ostatni punkt nie jest zależny wyłącznie od gminy to wprowadzenie opłaty miejscowej od 2005 to tylko i wyłącznie domena samorządu. Teoretycznie każda miejscowość - także i Białystok - mają możliwość uchwalenia takiej opłaty. Przepisy centralne ograniczają jedynie wysokość takiej opłaty do kwoty 1,86 zł dziennie (w przypadku uzdrowisk nie może to być więcej niż 2,66). Ustawa zezwala też aby poszczególne rady gminy same podejmowały decyzją czy ich zdaniem są uprawione do pobierania opłaty klimatycznej, a tym samym czy dana miejscowość spełnia wszystkie przewidziane prawem wymagania, aby można było za przebywanie w niej pobierać należności. Rada gminy w uchwale określa również zasady ustalenia tej opłaty, wysokość i termin jej płatności oraz sposób uiszczania. W Białymstoku jej wprowadzenie można byłoby połączyć z darmową komunikacją dla turystów. 

Z możliwości połączenia opłaty miejscowej z darmową komunikacją miejską skorzystał Augustów w ubiegłym roku. W obecnym władze tego miasta jeszcze raz zdecydowały się taki krok dostrzegając zarówno efekt ekologiczny jak i wizerunkowy (turystów można przekonać do siebie także i w taki sposób) oraz zmniejszenie korków w centrum i zwiększenie wolnych miejsc parkingowych. Augustowska rada miejska dostregła też korzyści finansowe przez poprawę skuteczność w zbieraniu tej opłaty. Wedle danych Ministerstwa Finansów tylko w roku 2016 do budżetu 223 gmin Polski z tytułu opłaty miejscowej wpłynęło 36,8 mln zł. W Augustowie rozwiązano to wprowadzająć Augustowską Kartę Turysty (jej otrzymanie zapewnia wizyta w Centrum Informacji Turystycznej i wniesienie opłaty miejscowej. 

Pomysł spotkał się z bardzo pozytywnym przyjęciem turystów oraz samych mieszkańców i w tym roku jest kontynuowany. Idea jest taka, aby rozładować ruch w centrum miasta – mówił Wojciech Walulik, burmistrz Augustowa.

Rozwiązanie obowiązuje tylko w okresie wakacyjnym czyli od końca czerwca do połowy września. 

Z Augustowa wzór wzięły w tym roku Wisła, Ustroń, Ustka, Zakopane i wiele innych miejscowości. Niektóre z nich udostępniły nieodpłatnie korzystanie z kolejek linowych, miejskich rowerów itp. zachęcając w ten sposób turystów. Władze Zakopanego z kolei - poza turystami - zachęcają do darmowej komunikacji także swoich mieszkańców, którzy - by za darmo pojechać autobusem - muszą zabrać ze sobą dokumenty rejestracyjne samochodu. Skutkiem ma być odkorkowanie wiecznie zatłoczonych ulic miasta oraz zmniejszenie ścisku na parkingach. 

Czy takie rozwiązania miałyby szansę w Białymstoku jako sposób na ściągnięcie turystów? Stolica Podlasia od dłuższego czasu wydaje spore pieniądze na promocję próbując przekonać do odwiedzana turystów i pokazać nie tylko swoje walory turystyczne, ale i przyjazne nastawienie wobec odwiedzających. Bo tak chyba trzeba rozumieć coroczne wydawanie kilku milionów na promocję, kampanie reklamowe, organizacje koncertów i imprez kulturalnych (jak np. Podlaska Oktawa Kultur) oraz przygotowywanie szlaków turystycznych. W tej sytuacji wprowadzenie - choćby pilotażowo - jako element promocji miasta darmowej komunikacji dla turystów byłoby dobrym ruchem. Tak samo jak próba rozwiązania problemu korków poprzez wprowadzenie np. "Miesiąca bez samochodu" w czasie szczególnie uciążliwych remontów lub gdy nad miastem wisi smog. Przypomnijmy, że w czasie "Dnia bez samochodu" (22 września) miejskimi autobusami można podróżować za darmo, a z BiKeRa można skorzystać w promocyjnej cenie. 

(Przemysław Sarosiek/ Foto: ASM)

Reklama

Jak zwabić turystów i zmniejszyć korki i smog? Może darmowy autobus i promocja na BiKeRa komentarze opinie

Dodajesz jako: |
Reklama

Ogłoszenia PREMIUM

Chcesz coś sprzedać lub kupić, oferujesz usługi, szukasz pracownika lub pracy?

Dodaj swoje drobne ogłoszenie w naszym serwisie. Zapraszamy!

Dodaj ogłoszenie

Kalendarz

Najbliższe imprezy
Reklama


 Reklama


25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 roku tzw. RODO. Nowe prawo nakłada na nas obowiązek uzyskania Twojej zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych w plikach cookies

Oświadczam, iż zapoznałem sie z Polityką prywatności i zgadzam się na zapisywanie i przechowywanie w mojej przeglądarce internetowej tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie zaszyfrowanych w nich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania z innych stron internetowych, serwisów oraz parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez fakty.bialystok.pl, oraz ZAUFANYCH PARTNERÓW.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono

Grupa Optima Sp. z o.o. z siedzibą w Białystok 15-866, Zagumienna 9/1 m 47

Cele przetwarzania danych

1.marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
2.świadczenie usług drogą elektroniczną
3.dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
4.wykrywanie botów i nadużyć w usługach
5.pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)


Podstawy prawne przetwarzania danych


1.marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
2.świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
3.pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych


Odbiorcy danych

Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty ZAUFANI PARTNERZY, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą

Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe

Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności"