Felietony, Kultura być! - zdjęcie, fotografia
Fakty Białystok 31/03/2013 15:30

I nie chodzi tu bynajmniej o to, że klient w krawacie jest mniej awanturujący się. Chodzi o to, że kultura nie jest – jak by się wydawało – marnotrawstwem i fanaberią.

A jeszcze bardziej chodzi też o to, że można na niej zarabiać i dzięki niej rozwijać miasto. Granty, stypendia, dofinansowania, konieczność przekazywania ileś tam % podatku. Większość instytucji, urzędów i polityków myśli o tym, jak o rekurencyjnym koszmarze, a „ludzi kultury” ma  za bandę pasożytów, która niczego konstruktywnego nie robi, a kasę z budżetu jak kleszcz wysysa.

Drogi trzeba łatać, biedne dzieci dokarmiać, a tu nagle ktoś się domaga, żeby utrzymywać muzeum, do którego nikt nie chodzi. Żeby wydawać książki, których nikt nie czyta i organizować obchody ku czci postaci, których ani nikt nie zna, ani nikt nie potrzebuje. Jasne, jest i takie oblicze kultury.

Jest jednak i takie, które żyje, drga. Jest dla ludzi ważne i wcale nie musi być tak bardzo niedochodowe. Wszystko zależy od spojrzenia, od pomysłu i od energii ludzi, którzy się wokół danego projektu skupią.

Banalny przykład – festiwal muzyczny. Nawet, jeśli jest to zejście z postumentu kultury wysokiej i uśmiech do kultury pop, może być świetnym pomysłem na promocję regionu. Gdynia doskonale promuje się Open’erem, Płock Audioriverem.

Jak? Tak, że ludzie ściągający do miasta na festiwal dają żyć lokalnym przedsiębiorcom, choćby właścicielom knajp, hoteli, restauracji. Tak, że raz odwiedziwszy miasto może znajdą coś dla siebie: ładny widok, klimatyczne miejsce, fajną energię… I może wrócą. I znów zostawią po sobie kilka groszy.

Jak jeszcze? Tak, że impreza, to konieczność promocji owej. A kto promowałby imprezę nie podając, gdzie się ona odbywa. A usłyszeć dziesięć razy, to zapamiętać. Także miasto. Do miasta, w którym dzieje się kultura, ściągną też ludzie. Ludzie fajnego sortu: studenci, przedstawiciele wolnych zawodów, artyści, twórcy. Ludzie lepiej wykształceni. Z wysubtelnionymi potrzebami.

Czyli tacy, którzy nie będą czekać aż ktoś otworzy wielką fabrykę czy hipermarket i za psie pieniądze posadzi ich przy kasie, ale tacy,którzy albo doskonale poradzą sobie sami, albo wręcz miejsca pracy będą generować. Czyli ludzie Zaradni, Aktywni, Przedsiębiorczy.

A za takimi ludźmi przychodzą inwestycje. Bo czego się lokalni włodarze spodziewają? Że zjawi się wróżka zębuszka i nocą pod poduszką zostawi im nakręconą koniunkturę? A po co miałby ktoś inwestować w nudne miasto. W którym nic się nie dzieje, z którego ludzie prędzej uciekają niż doń zjeżdżają? Działanie musi być odwrotne. Najpierw wkładamy, a potem wyjmujemy.

Parafrazując klasyka z Youtube’a: „Kultura nie jest pieprzem do gówna, ale jest podstawą”! I miło byłoby, gdyby za rok ktoś odpowiedzialny za budżet na kulturę w końcu się ogarnął. Że to pisanie mu w tym pomoże – nie spodziewam się. Mam jednak nadzieję, że część z Was, naszych Czytelników, zrobi, co może, by na rzeczonych włodarzach trochę zdrowego rozsądku wymusić.

Bo zaprawdę, jednym festiwalem, plus jasełkami i pochodem na Trzech Króli wojewódzkie miasto stać nie może. Największe miasto w regionie. Miasto i jego mieszkańcy, którzy aż się proszą…

(Paweł Waliński)

Reklama

Kultura musi być! komentarze opinie

  • Zębuszka - niezalogowany 2013-03-31 19:56:14

    Kultura w Białymstoku? Są tacy, co uważają, że kultura w naszym mieście to potęga, szczególnie dzięki tym, co są świetnego o sobie zdania. Tymczasem król jest nagi i najwyższa pora powiedzieć o tym głośno. Żadne aspekty położenia, historii, tradycji i czego tam jeszcze - nie zostały wykorzystane przez tych, co uważają że tworzą lokalne wydarzenia. W mieście nie ma gdzie obejrzeć wystawy o historii miasta, tak jakby się tu nie działo nic godnego uwagi. Parę znanych osób, które się stąd wywodziły, pozostaje nieznanych tzw. ogółowi, twórcy kultury zdają się wstydzić albo mieć kompleksy. Gonimy króliczka, żeby pokazać Paryżowi, że jesteśmy lepsi. Jak zakompleksiona panienka, usiłująca się upodobnić do gwiazd ekranu. Smutne.

  • Aga S-M - niezalogowany 2013-03-31 17:57:45

    W końcu ktoś zabiera logicznie głos. Już dawno temu mówiłam, że kultura to jedyny sensowny pomysł na Białystok. Ale niektórzy i tak uważają, że beton stworzy więcej miejsc pracy niż ludzie z pomysłami i wizją.

  • Irek - niezalogowany 2013-03-31 16:55:04

    Prosić ich można, a i tak maja mieszkańców w dup...!!!!

  • Anna - niezalogowany 2013-03-31 15:58:04

    Każdy widzi jak wyglada kultura w naszym mieście. Mozna ja określić jednym słowem PUSTYNIA!

Dodajesz jako: |
Reklama

Ogłoszenia PREMIUM

Chcesz coś sprzedać lub kupić, oferujesz usługi, szukasz pracownika lub pracy?

Dodaj swoje drobne ogłoszenie w naszym serwisie. Zapraszamy!

Dodaj ogłoszenie
Reklama


 Reklama


25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 roku tzw. RODO. Nowe prawo nakłada na nas obowiązek uzyskania Twojej zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych w plikach cookies

Oświadczam, iż zapoznałem sie z Polityką prywatności i zgadzam się na zapisywanie i przechowywanie w mojej przeglądarce internetowej tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie zaszyfrowanych w nich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania z innych stron internetowych, serwisów oraz parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez fakty.bialystok.pl, oraz ZAUFANYCH PARTNERÓW.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono

Grupa Optima Sp. z o.o. z siedzibą w Białystok 15-866, Zagumienna 9/1 m 47

Cele przetwarzania danych

1.marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
2.świadczenie usług drogą elektroniczną
3.dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
4.wykrywanie botów i nadużyć w usługach
5.pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)


Podstawy prawne przetwarzania danych


1.marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
2.świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
3.pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych


Odbiorcy danych

Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty ZAUFANI PARTNERZY, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą

Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe

Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności"