Pasek startowy na Krywlanach będzie równie przydatny co tory w Łomży

10/10/2018 15:42
Wiadomości, Pasek startowy Krywlanach będzie równie przydatny Łomży - zdjęcie, fotografia

Cała Polska śmiała się z lotniska w Radomiu, z którego i do którego nie było zbyt wielu lotów rejsowych. Białystok – i to niestety – mocno pobił Radom na głowę. Zrealizował inwestycję lotniczą, o której było wiadomo od początku, że nie obsłuży żadnego lotu rejsowego. Wybudowany właśnie pas startowy na Krywlanach będzie równie przydatny w transporcie zbiorowym jak tory w Łomży.

W obiegu publicznym krąży dowcip, że jeśli mieszkaniec Łomży chce popełnić samobójstwo, to idzie na tory i… umiera z głodu. Tym, którzy nie wiedzą o co chodzi w tym dowcipie wyjaśniamy, że tory w Łomży są i owszem, żeby nie było, że nie ma. Ale nie jeżdżą po nich pociągi. W zasadzie identycznie będzie z inwestycją, która dobiegła końca na Krywlanach. Wybudowany został pas startowy, z którego nie wystartuje żaden rejsowy samolot.

Kilka dni temu zakończyły się prace budowlane na Krywlanach. Obecnie trwają odbiory techniczne pasa startowego, a wkrótce rozpocznie się procedura związana z uzyskaniem certyfikacji. Certyfikacja natomiast dotyczyć będzie lotniska. Choć w rzeczywistości lotniskiem będzie wyłącznie z nazwy. Prezydent Białegostoku nie przewidział żadnej, nawet najmniejszej inwestycji do obsługi pasażerskiej. Zatem będziemy mieli wyłącznie pas startowy dla kogoś kto posiada prywatny samolot, albo zamówi sobie taksówkę powietrzną do przelotu. Z pasa, podobnie jak było to wcześniej, korzystać będzie pogotowie lotnicze oraz straż graniczna i pasjonaci lotnictwa z Aeroklubu Białostockiego.

- Trzeba skończyć z wprowadzaniem mieszkańców w błąd – od miesięcy słyszymy o lotnisku Krywlany dla Białegostoku, a prawdą jest, że zainwestowano niemal 70 milionów złotych w poprawę warunków działania spółki Aero Partner, która zarządza lotniskiem. Wystarczy przeczytać program funkcjonalno-użytkowy i wypowiedzi medialne prezesa spółki, żeby wiedzieć, że ten pas ma służyć głównie szkołom lotniczym i prywatnemu biznesowi. W Warszawie, Krakowie i Poznaniu mieszkańcy protestują przeciwko hałasowi lotniczemu i żądają wysokich odszkodowań, i nie zdziwiłbym się, gdyby za chwilę na tym „prezencie” od Tadeusza Truskolaskiego zaczęły lądować dziesiątki małych samolotów szkoleniowych, które przeniosą się tu chociażby z Bemowa, przyprawiając mieszkańców o ból głowy. Dziwię się za to i niepokoi mnie fakt, że nikt wcześniej nie powiedział mieszkańcom, że zmiana parametrów technicznych infrastruktury lotniska, (bo tak naprawdę tylko tyle w tej chwili się zmienia), znacząco wpłynie na finanse miasta, sposób zagospodarowania przestrzennego terenów miejskich i ekosystem, bo wiąże się z tym np. ograniczenie wysokości zabudowy w sporym obszarze wokół lotniska, konieczność wycinki Lasu Solnickiego, obniżenie latarni przy Mickiewicza, wycinka drzew w ogrodzie działkowym czy choćby wspomniane wcześniej odszkodowania, o które będą mogli występować mieszkańcy w związku z ustanowieniem wokół lotniska Obszaru Ograniczonego Użytkowania. Tadeusz Truskolaski mówi dziś, że pas będzie można rozbudować, ale już przemilcza fakt, że znajdujący się na BIP-ie raport wprost wskazuje, że „na rondzie u zbiegu ul. Kawaleryjskiej, Zambrowskiej i Ciołkowskiego znajduje się budynek wielorodzinny o wys. ok. 30 n.p.t. co znacząco ogranicza możliwość dalszego wydłużenia drogi startowej”. Komu w tej sprawie wierzyć? Ekspertom czy wyborczym obietnicom? – powiedział naszej redakcji Tadeusz Arłukowicz, kandydat na prezydenta Białegostoku z komitetu Białystok na TAK.

Budowa pasa startowego na Krywlanach rozpoczęła się w grudniu 2017 roku. Prace budowlane właśnie się zakończyły – zgodnie z planowanym terminem. Powstała tam droga startowa o wymiarach 1350 m na 30 m (o nawierzchni utwardzonej z asfaltobetonu) i droga startowa o wymiarach 840 m na 160 m (o nawierzchni trawiastej). Wybudowano także płytę do zawracania samolotów, drogi kołowania, płyty postojowe. Jest także strefa lądowania skoczków spadochronowych oraz niezbędna infrastruktura techniczna wraz z oświetleniem. Koszt inwestycji to ponad 45 mln zł. Przedsięwzięcie zostało wsparte kwotą 16,1 mln zł z budżetu województwa podlaskiego.

- Według planów, na początek Krywlany będą przystosowane do obsługi samolotów pasażerskich zabierających do 50 osób. Zasięg statków powietrznych to 1,5–2 tys. km. Z pasa startowego korzystać będą mogły także lotnicze ośrodki szkoleniowe, pogotowie ratunkowe, Podlaski Oddział Straży Granicznej i inne służby państwowe – chwali się na oficjalnie stronie Miasto Białystok.

Inwestycja ta pozwoli na etapowe dodawanie kolejnych elementów infrastruktury lotniskowej – powiedział prezydent Białegostoku Tadeusz Truskolaski. – Jest to sposób na uniknięcie powstania obiektu niedostosowanego do rzeczywistych wymagań mieszkańców Białegostoku i regionu – dodał.

Urząd Miejski wskazuje, że jeśli okaże się to potrzebne możliwy jest rozwój możliwości lokalnego lotniska. Z tym, że najpierw dobrze by było ustalić komu to wszystko będzie potrzebne i komu będzie służyło, skoro w Białymstoku nie ma zbyt wiele osób, które mają w garażach, albo może na parkingach, prywatne samoloty. Wszystko wygląda na to, że będziemy mieli infrastrukturę lotniczą na równi z infrastrukturą kolejową w Łomży. Jest, to jest, żeby nikt nie mówił, że nie ma. Ale Białystok przecież nie może być też gorszy od Radomia i że nie ma lotniska w ogóle. Różnica polega jednak na tym, że z Radomia przynajmniej jest szansa odlecieć w dowolnym kierunku lotem rejsowym. W Białymstoku takiej możliwości nie będzie.

(Źródło i foto: bialystok.pl/ Agnieszka Siewiereniuk – Maciorowska)

Reklama

Pasek startowy na Krywlanach będzie równie przydatny co tory w Łomży komentarze opinie

Dodajesz jako: |
Reklama

Ogłoszenia PREMIUM

Chcesz coś sprzedać lub kupić, oferujesz usługi, szukasz pracownika lub pracy?

Dodaj swoje drobne ogłoszenie w naszym serwisie. Zapraszamy!

Dodaj ogłoszenie

Kalendarz

Najbliższe imprezy
Reklama


 Reklama


25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 roku tzw. RODO. Nowe prawo nakłada na nas obowiązek uzyskania Twojej zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych w plikach cookies

Oświadczam, iż zapoznałem sie z Polityką prywatności i zgadzam się na zapisywanie i przechowywanie w mojej przeglądarce internetowej tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie zaszyfrowanych w nich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania z innych stron internetowych, serwisów oraz parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez fakty.bialystok.pl, oraz ZAUFANYCH PARTNERÓW.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono

Grupa Optima Sp. z o.o. z siedzibą w Białystok 15-866, Zagumienna 9/1 m 47

Cele przetwarzania danych

1.marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
2.świadczenie usług drogą elektroniczną
3.dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
4.wykrywanie botów i nadużyć w usługach
5.pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)


Podstawy prawne przetwarzania danych


1.marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
2.świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
3.pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych


Odbiorcy danych

Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty ZAUFANI PARTNERZY, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą

Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe

Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności"