Suwałki już mają swoją obwodnicę. Pora na Białystok

Wiadomości, Suwałki mają swoją obwodnicę Białystok - zdjęcie, fotografia
Fakty Białystok 11/05/2019 15:38

Prawie 13 kilometrów ma nowo otwarta obwodnica Suwałk. Mieszkańcy odetchną teraz z ulgą, ponieważ ruch tranzytowy, zwłaszcza do granicy z Litwą, będzie omijał ich miasto. Obwodnica powstała, mimo, że poprzedni rząd skupił się przede wszystkim na autostradach i drogach szybkiego ruchu. Nie odłożono jednak budowy na bok, bo przez upór podlaskich parlamentarzystów ostatecznie udało się wpisać inwestycję do unijnego programu „Łącząc Europę”.

Obwodnica Suwałk została oddana do użytku w minioną sobotę, 13 kwietnia. To ważna inwestycja nie tylko dla polskiej gospodarki, ale przede wszystkim dla mieszkańców Suwałk. Będą mieli teraz spokojniejsze życie, bo TIR-y w końcu wyniosą się z miasta. Będzie mniej hałasu, mniej zanieczyszczeń i mniej zagrożeń drogowych. Suwalczanie czekali na tę inwestycję drogową kilkadziesiąt lat. Być może nie wszyscy już pamiętają, jak prawie 10 lat temu organizowano w Suwałkach protesty przeciwko odkładaniu budowy obwodnicy na później. Ludzie w ten sposób naciskali na polityków, aby ci zajęli się rozwiązaniem problemu.

I problem rozwiązywano w miarę możliwości. Z pewnością jednym z najbardziej aktywnych posłów w tym temacie był Krzysztof Jurgiel. Wielokrotnie dopytywał i zasypywał ministerstwo zapytaniami oraz interpelacjami poselskimi. Jeszcze przed zakończeniem prac nad dokumentacją techniczną w 2013 roku prosił ówczesnego premiera, aby wpisał budowę obwodnicy Suwałk na listę inwestycji drogowych realizowanych w programie budowy dróg krajowych na lata 2011-2015.

Budowa obwodnicy Suwałk spełnia wszelkie warunki opisane w uzasadnieniu do projektu uchwały Rady Ministrów w sprawie zmiany „Programu budowy dróg krajowych na lata 2011-2015” znajdującym się obecnie w uzgodnieniach międzyresortowych i konsultacjach społecznych. W uzasadnieniu wskazano, że „w nowej perspektywie finansowej na lata 2014-2020 planowana jest kontynuacja realizacji inwestycji drogowych na drogach szybkiego ruchu, których celem będzie budowa spójnej sieci drogowej, jak również budowa obwodnic miejscowości”. Planowana obwodnica Suwałk jest częścią międzynarodowej drogi tzw. Via Baltica i planowanej drogi ekspresowej S61. Stanowi kontynuację ciągu drogi ekspresowej w formie odcinka obwodnicy Augustowa. Ponadto w przyszłości obwodnica Suwałk stanowić będzie fragment ważnej sieci transportowej TEN-T, i transeuropejskiego korytarza transportowego łączącego kraje nadbałtyckie (Litwę, Łotwę i Estonię) z Warszawą i dalej, poprzez system autostrad i południową Europą” – pisał jeszcze w 2013 roku w interpelacji poseł Krzysztof Jurgiel.

Inwestycja, jaką jest budowa obwodnicy Suwałk, stanowi część zadania budowy S61 na odc. obw. Augustowa – gr. państwa. Resort transportu poczynił już pierwsze kroki w celu realizacji zadania, ujmując całą drogę S61 na liście projektów drogowych do sfinansowania z nowotworzonego instrumentu infrastrukturalnego Connecting Europe Facility – instrumencie „Łącząc Europę” (CEF) – funduszu rozbudowy infrastrukturalnej ściśle związanym z polityką spójności, który ma wspierać przedsięwzięcia o kluczowym znaczeniu dla Europy” – odpisał na tę interpelację sekretarz stanu w Ministerstwie Transportu Budownictwa i Gospodarki Morskiej.

I właśnie z tego projektu „Łącząc Europę” wybudowano i oddano w minioną sobotę do użytku obwodnicę Suwałk. Jak wspomniano – stanowi ona ważną część Trasy Via Baltica, najważniejszego połączenia drogowego pomiędzy krajami bałtyckimi, a Polską, i krajami Europy Środkowej. Obwodnica wyprowadza już od soboty z Suwałk ruch tranzytowy samochodów ciężarowych, których przez miasto przejeżdża średnio ponad 5 tysięcy na dobę. Droga omija miasto od zachodu i północy. Na węźle Suwałki Południe łączy się z dwujezdniową częścią obwodnicy Augustowa (12,75 km), tworząc tym samym fragment S61 o łącznej długości 25,58 km.

- Cieszę się, że od dziś mieszkańcy mogą czuć się bezpieczniej i bardziej komfortowo. Cieszę się, że przy blokach i domach będzie ciszej i spokojniej – mówił podczas otwarcia obwodnicy prezydent miasta Czesław Renkiewicz.

Tymczasem Białystok wciąż jeszcze czeka na swoją obwodnicę z prawdziwego zdarzenia. Tu ma ona powstać wraz z Trasą Via Carpathia, która na północy regionu ma się połączyć z Via Balticą. Obecnie newralgiczne odcinki, które mają być budowane jako pierwsze, czekają na pozwolenia środowiskowe, bez których inwestycja nie będzie mogła się rozpocząć.

Do czasu wybudowania obwodnicy stolicy Podlasia, mieszkańcy muszą znosić niedogodności związane z przejazdem dużej ilości TIR-ów. Dziś ten problem dotyczy przede wszystkim wjazdu do miasta od strony Warszawy, jak i całej Trasy Generalskiej. Po oddaniu do użytku Trasy Niepodległości, ruch tranzytowy w dużej części przeniesie się właśnie tam. Przejeżdżać tamtędy będzie przede wszystkim tranzyt zmierzający w kierunku Lublina, czyli do drogi S-19, jaka stanowić będzie Via Carpathię. Obwodnica Białegostoku docelowo ma wyprowadzać ruch już od Choroszczy aż do Plosek. Z tym, że na takie wyprowadzenie trzeba będzie jeszcze poczekać co najmniej kilka lat.

Odnośnie suwalskiej, już zakończonej inwestycji, dodamy jeszcze, że poza szosą obwodową w Suwałkach powstała też sieć dróg dojazdowych (18,5 km) oraz ciągów pieszo-rowerowych. Inwestycja ta kosztowała 299,45 mln zł. Kończy się na węźle „Suwałki Północ”, który zostanie zrealizowany w ramach następnego odcinka S61 Suwałki – Budzisko. Obecnie podłączenie powstałej „eski” do istniejącej drogi krajowej nr 8 (tzw. łącznica węzła „Suwałki Północ”) będzie się odbywało przez jednojezdniowy łącznik o długości kilometra.

Droga ekspresowa S61 została wykonana w technologii nawierzchni z betonu cementowego przystosowanej do przyjęcia ruchu ciężkiego. Charakteryzuje się ona wysoką nośnością (11,5 tony na oś), odpornością na odkształcenia oraz niższymi kosztami utrzymania w porównaniu z nawierzchnią asfaltową.

W ramach inwestycji:

- rozbudowano węzeł „Suwałki Południe”,

- wybudowano węzeł drogowy „Suwałki Zachód”,

- wybudowano10 obiektów inżynierskich w ciągu obwodnicy,

- wybudowano cztery wiadukty nad drogą ekspresową,

- wybudowano jeden wiadukt nad linią kolejową.

- wybudowano przejścia dla zwierząt:

obiekty inżynierskie: przejście dla zwierząt dziko żyjących „dołem” pod S61 - 3 szt.

przepusty: przejścia dla małych zwierząt - 5 szt.

Wykonano nasadzenia – około 2 300 szt. drzew oraz 28 000 szt. krzewów.

(Agnieszka Siewiereniuk – Maciorowska/ Foto: GDDKiA)

Reklama

Suwałki już mają swoją obwodnicę. Pora na Białystok komentarze opinie

Dodajesz jako: |
Reklama

Ogłoszenia PREMIUM

Chcesz coś sprzedać lub kupić, oferujesz usługi, szukasz pracownika lub pracy?

Dodaj swoje drobne ogłoszenie w naszym serwisie. Zapraszamy!

Dodaj ogłoszenie
Reklama


 Reklama


25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 roku tzw. RODO. Nowe prawo nakłada na nas obowiązek uzyskania Twojej zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych w plikach cookies

Oświadczam, iż zapoznałem sie z Polityką prywatności i zgadzam się na zapisywanie i przechowywanie w mojej przeglądarce internetowej tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie zaszyfrowanych w nich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania z innych stron internetowych, serwisów oraz parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez fakty.bialystok.pl, oraz ZAUFANYCH PARTNERÓW.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono

Grupa Optima Sp. z o.o. z siedzibą w Białystok 15-866, Zagumienna 9/1 m 47

Cele przetwarzania danych

1.marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
2.świadczenie usług drogą elektroniczną
3.dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
4.wykrywanie botów i nadużyć w usługach
5.pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)


Podstawy prawne przetwarzania danych


1.marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
2.świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
3.pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych


Odbiorcy danych

Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty ZAUFANI PARTNERZY, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą

Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe

Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności"