Trwają 34. Dni Sztuki Współczesnej

Kulturalnie, Trwają Sztuki Współczesnej - zdjęcie, fotografia
Fakty Białystok 21/05/2019 13:09

Białostocki Ośrodek Kultury zaprasza na 34. Dni Sztuki Współczesnej, które odbędą się w Białymstoku w terminie 20-26 maja 2019.

Mając na uwadze trendy rozwijające się w ostatnich latach na świecie, w tym także w Polsce: rozpad wartości i upadek tzw. ludzkiej przyzwoitości, dominację człowieka nad przyrodą, ignorancję i brak szacunku dla zwierząt, ograniczanie wolności i swobód, przy jednoczesnym narastaniu niepokojów i tryumfie populizmu – prezentujemy najnowszą, 34. edycję Dni Sztuki Współczesnej. Edycję, której wspólnymi mianownikami są niepokój, ferment, niezgoda i opór.

Podczas tygodnia wypełnionego teatrem, muzyką, sztuką wizualną, performansem, kinem, literaturą i wymianą myśli, zaprezentujemy wydarzenia i artystów, którzy w swojej twórczości komentują to, o czym wielu woli milczeć, konfrontują się z tym, od czego wielu ucieka. Tych, którzy unikają prostych odpowiedzi, podejmują debatę, obnażają głupotę, wytrącają z równowagi, widzą więcej. Tych, którzy odnoszą się do niepokojów, filtrując je przez własną wrażliwość – niezależnie od tego, czy myślimy o fermencie wartości, wrzeniu w skali makro, czy też niepokoju intymnym.

„Jak, do diabła możemy żyć, wiedząc, że dzieją się takie rzeczy?” – zapytają twórcy w czasie DSW.

Tegoroczny festiwal zainauguruje wystawa zdjęć Maurycego Gomulickiego „Dziary”.

Projekt „Dziary” poświęcony jest dokumentacji prymitywnego tatuażu, wykonywanego w więzieniach, hufcach pracy i wojsku na przestrzeni lat 50.–80. XX wieku.

Od 2007 roku Maurycy Gomulicki wykonał tysiące zdjęć dokumentujących ten znikający fenomen. Współczesny tatuaż jest dziś sztuką bardzo powszechną, wyrafinowaną i egalitarną, celem „Dziar” jest przypomnienie jego korzeni.

Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie przyjedzie do Białegostoku z dwoma spektaklami!

Pierwszy z nich, „Głód” w reż. Anety Groszyńskiej, inspirowany głośną książką Martína Caparrósa, opowiada o ludziach, którzy nie mają co jeść oraz o tych, którzy mogą jeść wszystko, na co mają ochotę. I o tym, że to nie są niezależne zjawiska.

Teatralna superprodukcja, którą zobaczymy na finał DSW to „Wróg ludu” w reż. Jana Klaty!

Spektakl oparty został na sztuce Ibsena z 1882 roku. Miasteczko w południowej Norwegii rządzi się specyficznymi zasadami. Przyzwyczajenia i niechęć do zmian ścierają się w nim z poczuciem zagrożenia, któremu należy zapobiec. Badania ujawniające nieprawidłowe położenie wodociągu i zatruwanie wody kąpieliska mają potencjał rewolucyjny, godzą jednak w interesy władz miasta…

Znajdziemy tu bardzo aktualne odniesienie do uczciwości obywatelskiej, która często bywa bezpardonowo tłamszona w starciu z interesami władz, biznesu i innych środowisk. To spektakl o układach często znamiennych dla prowincjonalnych miasteczek i miast.

Po raz drugi na Dniach Sztuki Współczesnej gościć będzie Komuna//Warszawa. W tym roku przedstawi spektakl „Nigdy więcej wojny” w reż. Weroniki Szczawińskiej. Sięgnie w nim do wspomnienia osoby, która przeżyła wojnę i nieustannie ją rozpamiętuje, przejmie to wspomnienie i odpowie na nie zgodnie ze swoimi potrzebami i potrzebami współczesności. Piątka performerów stworzy kompozycję, w której „wojna” nabierze nowych znaczeń.

Teatr Animacji w Poznaniu zaprezentuje spektakl „ZA-Polska” (reż. Agata Biziuk), opowieść o tym, co było, co jest i co może się stać wokół popularnej i gloryfikowanej myśli Oddania Życia Za Polskę. Tytuł odnosi się bardziej do idei twórczości Marii Janowskiej, niż do jej życiorysu czy konkretnego dzieła. Za pseudonimem „Gabriela Zapolska” kryła się autorka komedii satyrycznych, dramatów i powieści, ale także celna obserwatorka życia społecznego. Tytuł celuje w te jej obserwacje i diagnozy (m.in. słynną dulszczyznę), ale także w idee napędzające nasz patriotyzm, nasze kompleksy, mity i samobójcze zrywy.

Spektakl „Henrietta Lacks” w reż. Anny Smolar powstał jako koprodukcja Nowego Teatru w Warszawie i Centrum Nauki Kopernik. W 1951 roku w Baltimore 31-letnia Henrietta zachorowała na raka macicy, zmarła po kilku miesiącach. Nie wiedziała o tym, że pobrano jej komórki, które okazały się zdolne do namnażania. Nie dowiedziała się o komórkach HeLa i emocjach, jakie wzbudziły w naukowcach. Spojrzymy na historię Henrietty Lacks z obiektywnej perspektywy i na chłodno zastanowimy się nad sprawą własności komórek. Czy postęp nauki byłby możliwy, gdybyśmy mieli prawo żądać rekompensaty finansowej za oddane tkanki?

Warszawski Teatr Baj pokaże podczas DSW spektakl dla dzieci „Grzeczna” (reż. Maria Żynel) na podstawie książki pisarki i psycholożki Gro Dahle. Porusza on kwestię nierealnie wysokich oczekiwań stawianych dzieciom, ukazuje mechanizmy, które ograniczają prawdziwy rozwój osoby poprzez narzucenie stereotypowej roli grzecznej, czystej, ładnej dziewczynki, wzorowej córeczki i uczennicy. Gro Dahle, a za nią twórcy spektaklu, w symboliczny sposób pokazują konsekwencje wychowania, które nie uwzględnia emocji i ważnych potrzeb małego człowieka. To spektakl nie tylko dla dziewczynek, poruszający kwestie uniwersalne w kontekście wychowania.

Polecamy także spektakl „Jeden gest” w reż. Wojtka Ziemilskiego (Nowy Teatr w Warszawie). Jest to – jak pisze reżyser – „rzecz o językach migowych, spektakl o porozumiewaniu się ze światem – światem słyszących i światem innych Głuchych”. Ziemilskiego interesuje komunikacja – przekazywanie (i wytwarzanie, przetwarzanie) wiedzy, emocji, kultury. Jeśli język określa rzeczywistość, to czego możemy dowiedzieć się o świecie z języków Głuchych? Co w ich doświadczeniach komunikacji jest uniwersalne, a co – wyjątkowe?

W programie DSW znalazł się także specjalny pokaz głośnego filmu „Siedzący słoń” – laureata nagrody publiczności 18. MFF Nowe Horyzonty. To nie tylko mocna, szczera do bólu diagnoza współczesnych Chin, lecz także jeden z najbardziej poruszających obrazów straconej młodości. Film jest debiutem chińskiego reżysera Hu Bo, który odebrał sobie życie w 2017 roku, cztery miesiące przed światową premierą filmu na Berlinale, gdzie zachwycił krytyków, zdobył Nagrodę FIPRESCI i Nagrodę Specjalną.

rozdILovI („rozdilovi” to po polsku „znaki przestankowe”) jest unikalnym projektem artystycznym, łączącym poezję, muzykę i wizualizacje, adaptującym się każdorazowo do okoliczności czasu, miejsca i ludzi. To widowiskowa fuzja poezji, scenografii tworzonej i projektowanej na żywo oraz muzycznych improwizacji w wykonaniu artystów z Ukrainy, Białorusi i Polski. Poruszając uniwersalne tematy ludzkiej egzystencji, autorzy projektu budują twórczą metaforę obecnej sytuacji na Ukrainie.

W projekcie biorą udział: Serhij Żadan (UA), Ola Mychajluk (UA), Aleksy Worsoba (BY), Tomasz Sikora (PL), Sergiej Pilawec (UA) i ART POLE (UA).

We współpracy z Galerią Arsenał w Białymstoku przygotowaliśmy dwa wydarzenia.

Pierwsze z nich to Asia Live! Singapur, którego kuratorem jest Waldemar Tatarczuk. Asia Live! to cykl prezentujący performans z Azji. Tegoroczna edycja poświęcona jest Singapurowi jako centrum sztuki performansu w Azji Południowo-Wschodniej. Program wydarzenia powstał we współpracy z artystą Jasonem Limem, wieloletnim kuratorem festiwalu Future of Imagination, a w Białymstoku swoje performanse zaprezentują Ezzam Rahman, Natasha Wei, Justin Lee i Nicole Phua.

Drugie wydarzenie to Tydzień Radykalnej Obfitości, wymyślony przez Adelinę Cimochowicz, artystkę wizualną i aktywistkę. W ramach projektu, przed budynkiem elektrowni pojawi się tymczasowa architektura, prototyp mobilnego obozowiska, które stanie się kuchnią polową, ogrodem – laboratorium i ośrodkiem testowania alternatywnych modeli konsumpcji i redystrybucji dóbr.

W programie m.in. warsztaty kulinarne z kuchni post-jarskiej inspirowane książką „Kosowska Kuchnia Jarska”, pokaz filmu „Dominion”, któremu towarzyszyć będzie dyskusja z udziałem Jasia Kapeli i Jarosława Urbańskiego oraz mockumentalne działania dokamerowe, skupiające się wokół pytań o to, jak gospodarujemy pokarmem; jakie to ma konsekwencje ekologiczne i ekonomiczne; na ile możliwa jest dziś etyczna i zrównoważona konsumpcja. Podsumowaniem Tygodnia będzie Uczta, podczas której przy wspólnym stole będzie można skosztować eksperymentalnych potraw kuchni roślinnej.

Zapraszamy na intensywny artystycznie wieczór z duetem SIKSA, czyli performance/koncert, pokaz filmu „SIKSA. Stabat Mater Dolorosa” oraz spotkanie.

SIKSA to „ostatnia przedstawicielka przyszłego zwrotu choreograficznego w stylu punk. Bunt na zamówienie bez organizowania przetargów & clickbaitowa kontrowersja. Piosenkarka estradowa o dwóch głowach, śmiertelna powaga o kwadratowych figurach basu”, zaś gatunek muzyczny, jaki uprawia, to „danger/discomfort bass grrrl punk”!

Interesująco zapowiada się panel dyskusyjny „Wolność i cenzura w czasach postprawdy”!

O swoich doświadczeniach i przemyśleniach rozmawiać będą aktywnie działający w sferze kultury Edwin Bendyk (kultura cyfrowa, publicystyka), Alex Freiheit (duet punkowy Siksa, performans), ks. Wojciech Lemański (religia, historia), Anda Rottenberg (sztuka, literatura), Tomasz Sikora (muzyka, animacja kultury), Joanna Wichowska (teatr) i Serhij Żadan (literatura). Dyskusję moderować będzie Anna Łazar.

W ramach muzycznej odsłony festiwalu usłyszymy zespoły Polo (Wielka Brytania) i Sonar (Polska).

Polo wywodzi się z Leeds, gra pop zabarwiony R’n’B. W 2018 roku grupa odbyła swoją, jak dotąd największą i zakończoną największym sukcesem, trasę koncertową i wszystko wskazuje na to, że rok 2019 zdecydowanie będzie należał do niej.

Sonar tworzą producent Łukasz Stachurko (ex Rysy), wokalistka Lena Osińska, pianista Artur Bogusławski i perkusista Rafał Dutkiewicz. Na swoim koncie mają dwa świetnie przyjęte albumy „Pętle” (2016) i „Torino” (2018), na których prezentują swoją wizję elektroakustycznej muzyki współczesnej z pogranicza popu i awangardy, charakteryzującej się klubową pulsacją, analogowym brzmieniem i wyjątkową emocjonalnością.

Więcej informacji na stronie bok.bialystok.pl oraz dsw.bialystok.pl. Bilety na wszystkie opisane wydarzenia – już w sprzedaży w kasie kina Forum, kasie BOK/CLZ i na stronie bilety.bok.bialystok.pl.

Dni Sztuki Współczesnej

Organizowany od 1985 roku festiwal to jedna z czołowych imprez Białostockiego Ośrodka Kultury oraz najstarsze i największe tego typu wydarzenie w regionie. Bazuje na teatrze, ale wzbogacają go także inne, liczne gatunki: sztuki wizualne, muzyka, film i spotkania z artystami. Festiwal skierowany jest do osób ceniących odważne i nowatorskie projekty artystyczne, gotowych na spotkania z twórcami o wyraźnej wizji, dyskutującymi z otaczającą rzeczywistością przy wykorzystaniu formy, słowa, dźwięków i nieskończonej wyobraźni. Przez ponad trzy dekady festiwal gościł mnóstwo artystów z Polski i całego świata.

(Źródło i foto: BOK/ oprac. Kalina)

Reklama

Trwają 34. Dni Sztuki Współczesnej komentarze opinie

Dodajesz jako: |
Reklama

Ogłoszenia PREMIUM

Chcesz coś sprzedać lub kupić, oferujesz usługi, szukasz pracownika lub pracy?

Dodaj swoje drobne ogłoszenie w naszym serwisie. Zapraszamy!

Dodaj ogłoszenie
Reklama


 Reklama


25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 roku tzw. RODO. Nowe prawo nakłada na nas obowiązek uzyskania Twojej zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych w plikach cookies

Oświadczam, iż zapoznałem sie z Polityką prywatności i zgadzam się na zapisywanie i przechowywanie w mojej przeglądarce internetowej tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie zaszyfrowanych w nich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania z innych stron internetowych, serwisów oraz parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez fakty.bialystok.pl, oraz ZAUFANYCH PARTNERÓW.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono

Grupa Optima Sp. z o.o. z siedzibą w Białystok 15-866, Zagumienna 9/1 m 47

Cele przetwarzania danych

1.marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
2.świadczenie usług drogą elektroniczną
3.dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
4.wykrywanie botów i nadużyć w usługach
5.pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)


Podstawy prawne przetwarzania danych


1.marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
2.świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
3.pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych


Odbiorcy danych

Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty ZAUFANI PARTNERZY, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą

Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe

Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności"