Uliczny ruch samochodów generuje bardzo wysokie koszty

Moto, Uliczny samochodów generuje bardzo wysokie koszty - zdjęcie, fotografia
Fakty Białystok 16/01/2019 10:38

Zmiana nawyków transportowych, jak wykazują badania, jest trudna i spotyka się z silnym oporem społecznym. Dlatego kształtowanie nowych nawyków może również przyjmować formę eksperymentów – wskazują eksperci z Uniwersytetu Łódzkiego. Zachęcają do nich samorządy, ale też zwracają uwagę na braki w informacjach skierowanych do mieszkańców odnośnie transportu.

Eksperci z Uniwersytetu Łódzkiego przedstawili kilka ciekawych wniosków dotyczących transportu zbiorowego. Podkreślali, że czasami warto eksperymentować, aby wprowadzać efektywne rozwiązania w tym obszarze. Tu chodzi między innymi o niwelowanie odwiecznych konfliktów na drodze pomiędzy rowerzystami, a kierowcami, albo pomiędzy rowerzystami a pieszymi. Każdy z nich może w określonym czasie wystąpić w innej zupełnie roli, na przykład rowerzysta może stać się pieszym, kierowca rowerzystą, albo pieszy kierowcą.

- Prowadzona w tym duchu dyskusja siłą rzeczy konfliktuje i wyolbrzymia wyobrażenie, że każde działanie w zakresie polityki transportowej korzystne dla jednego środka transportu musi kończyć się upośledzeniem pozostałych i w konsekwencji – z uwagi na opór społeczny – czyni niemożliwymi wiele pożądanych zmian – zwrócili uwagę eksperci.

Innym aspektem omawianym były także informacje i koszty organizacji transportu zbiorowego. Przypomniano o tym, o czym w zasadzie samorządy powinny pamiętać. Mianowicie, że ruch samochodów generuje wysokie koszty, które można policzyć. Nawet jeśli ta kalkulacja jest niedoskonała, to powinna uświadamiać jak silny jest negatywny wpływ pojazdów spalinowych na środowisko przyrodnicze i stan naszego zdrowia. Tych informacji mieszkańcy jednak często nie otrzymują, a jeśli otrzymują, wielu z nich je zwyczajnie neguje.

- Wyniki badań budzą społeczny opór – postrzegane są ambiwalentnie lub wręcz są kontestowane (podobnie jak np. globalne ocieplenie), bowiem metody pomiaru obserwowanych zjawisk są bardzo skomplikowane – podkreślali eksperci z Uniwersytetu Łódzkiego.

Wydaje się, że wnioski płynące z tych ekspertyz powinny wziąć pod uwagę także władze Białegostoku. Bo tu, choć wiele się mówi o zachętach do korzystania z transportu zbiorowego, inwestycje zachęcają przede wszystkim indywidualnych kierowców do korzystania z własnych pojazdów, a nie z autobusów komunikacji miejskiej. Od lat nie przedstawiono realnych kosztów utrzymania dróg, nie przedstawiono opinii publicznej jak bardzo ucierpiało środowisko naturalne z powodu wycinki drzew dokonywanej przy każdej przebudowie większych arterii, ani tego, jak pogorszyło się nasze powietrze z tytułu ruchu samochodowego. To wszystko składa się na realne koszty ruchu aut w mieście.

Eksperci zwrócili również uwagę, że cała organizacja transportu zbiorowego powinna być dopasowana do potrzeb poszczególnych grup wiekowych mieszkańców, poziomu ich życia, jak też i etapów życia. Powinny być stosowane również rozwiązania przemawiające za tym, aby realnie opłacało się zostawić własne auto na rzecz transportu zbiorowego.

(Cezarion/ Foto: ASM)

Reklama

Uliczny ruch samochodów generuje bardzo wysokie koszty komentarze opinie

Dodajesz jako: |
Reklama

Ogłoszenia PREMIUM

Chcesz coś sprzedać lub kupić, oferujesz usługi, szukasz pracownika lub pracy?

Dodaj swoje drobne ogłoszenie w naszym serwisie. Zapraszamy!

Dodaj ogłoszenie
Reklama


 Reklama


25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 roku tzw. RODO. Nowe prawo nakłada na nas obowiązek uzyskania Twojej zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych w plikach cookies

Oświadczam, iż zapoznałem sie z Polityką prywatności i zgadzam się na zapisywanie i przechowywanie w mojej przeglądarce internetowej tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie zaszyfrowanych w nich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania z innych stron internetowych, serwisów oraz parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez fakty.bialystok.pl, oraz ZAUFANYCH PARTNERÓW.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono

Grupa Optima Sp. z o.o. z siedzibą w Białystok 15-866, Zagumienna 9/1 m 47

Cele przetwarzania danych

1.marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
2.świadczenie usług drogą elektroniczną
3.dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
4.wykrywanie botów i nadużyć w usługach
5.pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)


Podstawy prawne przetwarzania danych


1.marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
2.świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
3.pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych


Odbiorcy danych

Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty ZAUFANI PARTNERZY, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą

Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe

Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności"