Wezwanie chorego na kontrolę - teraz także poprzez pocztę elektroniczną lub telefonicznie

Wiadomości, Wezwanie chorego kontrolę teraz także poprzez pocztę elektroniczną telefonicznie - zdjęcie, fotografia
22/03/2019 13:10

Od początku roku chory może zostać zaproszony na badania przez lekarza orzecznika albo lekarza konsultanta, z prośbą o dostarczenie posiadanych wyników badań pomocniczych, w sprawach związanych z kontrolą zaświadczeń lekarskich o czasowej niezdolności do pracy także telefonicznie czy e-mailem. To duża zmiana i szybszy sposób na sprawdzenie, czy chory jest faktycznie chory. Kontrole te dotyczą orzekania o niezdolności do pracy.

1 grudnia 2018 r. elektroniczne zwolnienia lekarskie stały się obowiązkowe, a od 1 stycznia 2019 r. nastąpiły kolejne zmiany. Teraz ZUS może wezwać na kontrolę telefonicznie, jak też za pomocą poczty elektronicznej..

Przypomnijmy, że po wprowadzeniu e-zwolnień pracownik nie dostarcza już sam druku do zakładu pracy. Wiadomość o wystawieniu dokumentu i okresie niezdolności do pracy przekazana online trafia od razu do ZUS i pracodawcy. Dzięki temu i ZUS, i pracodawca szybciej mogą przeprowadzić kontrolę zwolnienia.

Do tej pory wezwanie chorego na kontrolę odbywało się listem poleconym za potwierdzeniem odbioru. Oznaczało to konieczność uwzględnienia czasu niezbędnego na dostarczenie przesyłki przez pocztę i termin na jej odebranie, czyli okres, przez jaki placówka pocztowa jest zobowiązana przechowywać przesyłkę w przypadku doręczenia zastępczego. 

Często taki sposób powiadomienia oznaczał, że zanim wzywany odebrał korespondencję, już wrócił do pracy i sprawdzenie, czy nadal jest chory, nie miało żadnego sensu. Od początku roku 2019 regulacje prawne pozwalają wezwać chorego na kontrolę przez ZUS, jak i za pośrednictwem pracodawcy nie tylko listownie. Wezwanie może być również telefoniczne lub komunikacją elektroniczną. Zawiadomienie, sporządzone w formie pisemnej, może zostać przesłane: listem poleconym, listem zwykłym, a wyjątkowych sytuacjach przesyłką kurierską. Zawiadomienie w tej ostatniej formie jest przekazywane w tych przypadkach, gdy nie jest możliwe skuteczne zawiadomienie listowne, telefoniczne lub e-mailem.

Zawiadomienie o badaniu przesyłane jest na adres pobytu w czasie zwolnienia od pracy wskazany w zaświadczeniu lekarskim lub przekazany przez chorego  w przypadku zmiany tego adresu w trakcie czasowej niezdolności do pracy. Ubezpieczony, gdy zmieni adres pobytu, ma obowiązek poinformowania o tym fakcie Zakład Ubezpieczeń Społecznych oraz pracodawcę w ciągu trzech dni od wystąpienia tej okoliczności. 

Zawiadomienie przekazane telefoniczne ma skutek doręczenia, jeżeli rozmowa jest rejestrowana, a ubezpieczony wyraził zgodę na nagranie. W przypadku e-maila doręczający musi otrzymać potwierdzenie jego odbioru przez ubezpieczonego.

(P. Walczak / Foto: pixabay.com)

Reklama

Wezwanie chorego na kontrolę - teraz także poprzez pocztę elektroniczną lub telefonicznie komentarze opinie

Dodajesz jako: |
Reklama

Ogłoszenia PREMIUM

Chcesz coś sprzedać lub kupić, oferujesz usługi, szukasz pracownika lub pracy?

Dodaj swoje drobne ogłoszenie w naszym serwisie. Zapraszamy!

Dodaj ogłoszenie
Reklama


 Reklama


25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 roku tzw. RODO. Nowe prawo nakłada na nas obowiązek uzyskania Twojej zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych w plikach cookies

Oświadczam, iż zapoznałem sie z Polityką prywatności i zgadzam się na zapisywanie i przechowywanie w mojej przeglądarce internetowej tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie zaszyfrowanych w nich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania z innych stron internetowych, serwisów oraz parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez fakty.bialystok.pl, oraz ZAUFANYCH PARTNERÓW.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono

Grupa Optima Sp. z o.o. z siedzibą w Białystok 15-866, Zagumienna 9/1 m 47

Cele przetwarzania danych

1.marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
2.świadczenie usług drogą elektroniczną
3.dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
4.wykrywanie botów i nadużyć w usługach
5.pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)


Podstawy prawne przetwarzania danych


1.marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
2.świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
3.pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych


Odbiorcy danych

Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty ZAUFANI PARTNERZY, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą

Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe

Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności"