
Portal dadelo.pl przeprowadził ranking systemów rowerów miejskich. Jednym z celów zestawienia było sprawdzenie, w którym miejscu w Polsce wypożyczalnie rowerów miejskich funkcjonują najlepiej i gdzie są najbardziej przyjazne dla użytkowników. W Rankingu porównano 25 miast, w którym funkcjonują systemy rowerów publicznych. W zestawieniu ogólnym Białystok znalazł się na czwartym miejscu.
Zostały one poddane ocenie w 7 kategoriach:
- ilość mieszkańców przypadających na jeden rower,
- zagęszczenie stacji rowerowych na km²,
- cena wypożyczenia,
- procent mieszkańców korzystający z systemu,
- średnia ilość wypożyczeń przypadająca na jednego uczestnika systemu,
- długość sezonu,
- inne udogodnienia.
W pierwszej kategorii specjaliści z dadelo.pl podzielili liczbę mieszkańców miasta przez liczbę dostępnych do wypożyczenia rowerów. Dzięki temu możliwe było obiektywne porównanie dostępności pojazdów w miastach różnej wielkości. Podobnie postąpiono w kategorii drugiej, w której to podzielono liczbę stacji przez powierzchnię miasta. W ten sposób obliczono zagęszczenie. W trzeciej kategorii porównano ceny za wypożyczenie jednośladu na 20 minut, godzinę oraz wysokość opłaty wstępnej. W Rankingu sprawdzona została też popularność, jaką cieszą się wypożyczalnie rowerów. Obliczono między innymi jaki procent mieszkańców korzysta z tej usługi i ile wynosi średnia ilość wypożyczeń w sezonie.
W rankingu każde z miast maksymalnie mogło otrzymać 155 punktów. W tegorocznym zestawieniu jednak nikomu się to nie udało, pierwsze miejsce zajęła Warszawa, ze swoim systemem Veturilo z wynikiem 141 punktów. Drugie zdobył Lublin, uzyskując 131 punktów, a na trzecim miejscu z minimalną stratą do drugiego znalazła się Łódź, otrzymując 130 punktów. Białystok znalazł się tuż za podium i zdobył 128 punktów.
Najmocniejszymi zaletami wypożyczalni rowerów w stolicy Polski były przede wszystkim: duża liczba pojazdów przypadająca na jednego mieszkańca i największe zagęszczenie stacji rowerowych przypadających na km². Poza tym charakteryzowała się niskimi cenami, będącymi na poziomie tych spotykanych w dużo mniejszych miastach, a także dodatkowymi udogodnieniami. Lublin wyróżnił się posiadaniem dodatkowych stacji poza miastem. Pozwalają one na wypożyczenie roweru w pobliskiej miejscowości i oddanie w stacjach na terenie miasta. Trzecia Łódź z kolei wyróżniła się aktywnością użytkowników systemu, czyli wysoką średnią liczbą wypożyczeń przypadającą na jednego użytkownika. W tej kategorii zajęła wyższe miejsce niż Warszawa i Lublin.
Całość rankingu oraz inne ciekawostki i informacje rowerowe znajdują się pod tym linkiem: https://www.dadelo.pl/blog/systemy-rowerow-miejskich/
(BL/ Foto: ASM)
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
szkoda że nie oceniali sprawności technicznej rowerów bo większość z nich nie nadaje się do niczego, szczególnie w tym sezonie. W zeszłym sezonie chociaż na początku rowery były ok, później było gorzej. W tym sezonie od początku rowery były w tragicznym stanie (w wielu z nich odpadały korby).