Reklama

Czy urząd skarbowy może być przyjazny przedsiębiorcy? Ocenili to sami zainteresowani

14/07/2016 15:46


Musi być! - odpowiada w rozmowie z nami na postawione w tytule pytanie Krzysztof Żukowski, kanclerz Loży Białostockiej i wiceprezes Business Centre Club. I dodaje: - Przecież to dzięki przedsiębiorcom pobory dostają nie tylko pracownicy, ale i urzędnicy, którzy w końcu są na utrzymaniu wszystkich płacących podatki. Problem w tym, że jeszcze nie każdy zza biurka to rozumie...

W tym roku już po raz 14. rozstrzygnięto konkurs "Urząd Skarbowy Przyjazny Przedsiębiorcy", organizowany przez Business Centre Club przy współudziale Ministerstwa Finansów. Porozumienie w tej sprawie zostało podpisane 28 lutego 2002 r.

Celem konkursu, jak podkreślają organizatorzy, jest promowanie wysokich standardów obsługi klienta oraz tworzenie między administracją skarbową a przedsiębiorcą relacji charakteryzujących się wzajemną życzliwością i profesjonalizmem. Jego zadaniem jest zachęcanie przedsiębiorców do terminowego rozliczania się z podatku, tworzenie atmosfery wzajemnej akceptacji, promowanie wysokich standardów obsługi klienta, wzmacnianie pozytywnego wizerunku urzędów skarbowych, a zwłaszcza ich pracowników. Relacje między administracją podatkową a przedsiębiorcą powinny być profesjonalne i przyjazne. Tak m.in. mówił przedstawiciel Ministerstwa Finansów podczas finału podsumowania skarbówek.

- Musimy wspólnie się wspierać i wyjaśniać niejasności - tłumaczy Krzysztof Żukowski. - Urzędnicy powinni znać, ale przede wszystkim interpretować przepisy w taki sposób, aby nie szkodzić prowadzącym biznesy. Szarpanina przecież do niczego dobrego nie prowadzi. Jest sporo przykładów, kiedy firmy miały problemy, bo urzędnicy zamiast pomagać, rzucali kłody pod nogi. Ten konkurs jest po to, by docenić tych, którzy faktycznie służą pomocą i rozumieją problemy.



W tym roku dwa białostockie urzędy skarbowe, czyli Pierwszy i Drugi US oraz Urząd Skarbowy w Łomży zostali laureatami konkursu "Urząd Skarbowy Przyjazny Przedsiębiorcy". Tytuł ten nie jest pierwszym tego typu wyróżnieniem przyznanym białostockim urzędom skarbowym i US w Łomży. Pierwszy Urząd Skarbowy w Białymstoku otrzymywał wyróżnienie w każdej edycji konkursu. Natomiast jedenaście razy w gronie wyróżnionych urzędów skarbowych znalazła się białostocka "dwójka", a siedem razy Urząd Skarbowy w Łomży.

- Każde tego typu wyróżnienie jest dla urzędu skarbowego sygnałem, że jego działania są pozytywnie odbierane przez tych, którym urząd świadczy swoje usługi. To z całą pewnością powód do radości, tym bardziej, że przyznanie tej nagrody zależne jest od aktywności samych przedsiębiorców, którzy muszą wypełnić ankiety oceniając urząd - komentuje naszej redakcji Radosław Hancewicz, rzecznik Izby Skarbowej w Białymstoku.

Zapytany o to, co z pozostałymi urzędami, bo w czołówce od lat są trzy z województwa podlaskiego i nie wygląda na to, by inne placówki były doceniane, odpowiada: - Ten konkurs to nie jest ranking, gdzie są urzędy lepsze, które nagrodę dostały i te które są niżej. Po prostu podatnicy trzech wyróżnionych urzędów systematycznie wypełniają potrzebną liczbę ankiet konkursowych, wysoko oceniając jakość współpracy z urzędem i stąd te wyróżnienia. Osobiście jestem przekonany, że poziom obsługi we wszystkich podlaskich urzędach skarbowym jest na podobnym, wysokim poziomie, a jedyne co mi pozostaje, to zaprosić przedsiębiorców obsługiwanych przez pozostałe urzędy, do bardziej gremialnego wypełniania ankiet w kolejnych edycjach.

Jak informuje BCC, w tegorocznej edycji tytuł "Urzędu Skarbowego Przyjaznego Przedsiębiorcy" otrzymało w całym kraju 66 urzędów, wskazanych przez przedsiębiorców. Najwięcej zostało nagrodzonych w województwie mazowieckim - 13, zachodniopomorskim - sześć, kujawsko - pomorskim - sześć i śląskim - sześć. Wyróżnione urzędy skarbowe mają prawo używania tytułu przez rok, czyli do czasu rozstrzygnięcia kolejnej edycji konkursu. Urzędy skarbowe oceniane były na podstawie sumy punktów przyznanych przez przedsiębiorców w wypełnionej ankiecie konkursowej. Ocenie podlegały jakość obsługi podatnika przez urząd, łatwość komunikacji z urzędem oraz kompetencje pracowników. Tak jak w poprzednich edycjach wskazywano na profesjonalizm oraz pozytywne nastawienie urzędników do podatnika. Sugerowali też m.in.: zwiększenie liczby szkoleń dla przedsiębiorców, szczególnie w zakresie przepisów podatkowych, poszerzenie doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej, zwiększenie liczby personelu do obsługi interesantów, zmianę godzin pracy urzędu w niektóre dni na bardziej popołudniowe, zwiększenie liczby miejsc parkingowych dla interesantów, skrócenie okresu oczekiwania na interpretacje urzędu.

(Piotr Walczak / Foto: BI-Foto)
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo fakty.bialystok.pl




Reklama
Wróć do