
Zaczęła się bardzo ważna inwestycja drogowa dla Białegostoku: ruszyła budowa drogi z Kleosina do Markowszczyzny. Wprawdzie ze środków Programu Operacyjnego Polska Wschodnia Urząd Marszałkowski otrzymał 116 mln 850 tys. złotych. Trasa Kleosin - Markowszczyzna to część drogi łączącej Białystok - Łapy. Uzyskanie dotacji na całość drogi przekroczyło możliwości Podlaskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich, który nie potrafił przygotować podstawowej dokumentacji. Mimo to jego dyrektor Józef Sulima ogłosił sukces, że budowa pierwszej części drogi się zaczęła. Przy wbijaniu łopaty był wielki tłok. Całkiem odwrotnie jak przy szukaniu odpowiedzi kiedy ruszy powstanie druga część drogi Białystok - Łapy.
Według naszej informacji w przygotowanie dokumentacji dla PDZW łączącej Markowszczyznę z Łapami włączyły się samorządy, przez teren których droga ma przebiegać. Według nieoficjalnych informacji głównie po to, żeby tym razem wniosek PZDW (do połowy kwietnia Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości kończy ostatni konkurs "drogowy" z Programu Operacyjnego Polski Wschodniej) nie przypominał spisu życzeń i przeszedł zarówno ocenę formalną jak i merytoryczną.
- Liczenie, że po tylu nieudanych próbach PZDW samodzielnie złoży ten wniosek i będzie on zrobiony porządnie to za duże ryzyko. My chcemy mieć tę drogę. A od wojewody mieliśmy przecieki, że PZDW znowu robi coś nie tak - opowiadał nam jeden z członków władz gminy, przez którą ma przebiegać droga Białystok - Łapy.
To, że w sprawę przygotowania projektu włączyły się powiat i gminy to uspakająca wiadomość, bo daje szansę, że ta droga - tak bardzo ważna dla województwa i Białegostoku - powstanie i utrzyma finansowanie ze środków europejskich. W przeciwnym wypadku albo zostałaby odłożona conajmniej na 3 lata albo trzebaby ją finansować z Regionalnego Programu Operacyjnego kosztem innych inwestycji drogowych. Jest jednak i druga strona medalu: dlaczego marszałkowie mając świadomość słabości zarządcy PZDW nie dokonują tam zmian. Ile jeszcze skandali i porażek potrzebują? I jeszcze pytanie: co władze zarządu dróg wiedzą o zarządzie województwa, że ten boi się dokonać oczywistych zmian?
Tak czy inaczej marszałkowie z PSL i Jarosław Dworzański z PO (jako przewodniczący Sejmiku Samorządowego) kolejny raz firmowali "sukces" PZDW uczestnicząc w cyrku pod nazwą wbijając pierwszą łopatę w tej inwestycji. Przygotowanie wniosku na drugą część drogi Białystok - Łapy jest na ukończeniu i zostanie on złożony do 27 kwietnia. Uzupełni on rozpoczętą buduwę odcinka drogi wojewódzkiej nr 678 od miejscowości Horodniany do skrzyżowania z drogą nr 682 w Markowszczyźnie. Zbudowane zostaną po dwie jezdnie w obu kierunkach, chodniki, ścieżki rowerowe, drogi dla pieszych i rowerów oraz zatoki autobusowe. Budowa ma się zakończyć w czerwcu 2018 r. Wykonawcą inwestycji jest firma Budimex.
(Przemysław Sarosiek/ Foto: BI-Foto)
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie