Odcinek od istniejącej obwodnicy Zambrowa i Wiśniewa do Mężenina z obejściem tej miejscowości – ma długość 15,4 km. Tuz przed Świętami Bożego Narodzenia został oddany kierowcom do użytku. Na trasie z Białegostoku do Warszawy zostało jeszcze kilka odcinków do zrobienia, ale z miesiąca na miesiąc jedzie się już coraz lepiej.
Umowa z włoską firmą „Astaldi” podpisana została 7 sierpnia, plac budowy przekazano wykonawcy 5 września 2014 roku. Zakończenie prac przy głównej jezdni – połowa grudnia 2016. Droga została oddana do użytku przed zakończeniem wszystkich robót.
Przebudowywany odcinek drogi krajowej nr 8 stanowi fragment przyszłej drogi ekspresowej S8 Wrocław-Warszawa-Białystok pełniącej kluczową rolę dla tranzytowego transportu krajowego (łączącego centrum kraju ze wschodnią granicą państwa) oraz międzynarodowego (połączenie tranzytowego pomiędzy Litwą i Białorusią a wschodnią i centralną Polską).
Inwestycja polegała na budowie dwujezdniowej drogi ekspresowej S8 na terenie powiatu zambrowskiego (gminy – Kołaki Kościelne i Rutki) właściwie po istniejącym śladzie drogi krajowej oprócz Mężenina, którą to miejscowość droga ekspresowa omija po stronie południowo-zachodniej i południowej. „Astaldi” miała 22 miesiące na wykonanie inwestycji (z wyłączeniem okresów zimowych od 15 grudnia do 15 marca), a wartość kontraktu budowlanego wyniosła 434,8 mln zł. Koszt całkowity 534,5 mln zł. Na wybudowany odcinek Włosi oferują 10-letnią gwarancję.
Inwestycja obejmuje budowę dwóch jezdni po 2 pasy ruchu w każda stronę (2 x 3,5 m), pasów awaryjnych po 2,5 m każdy. Szerokość pasa rozdziału 12 m (rezerwa terenu pod trzeci pas ruchu dla obu jezdni. Obiekty inżynierskie zostały wykonane dla przekroju trzypasmowego docelowego. Droga przystosowana jest do ruchu ciężkich pojazdów – kategoria KR6, obciążenie 115 kN/oś.
Na w/w odcinku zaprojektowano budowę 2 węzłów drogowych:
- węzeł „Kołaki” w ciągu dróg powiatowych nr 1938B i 1984B
- węzeł „Mężenin ” łączący pośrednio drogę S8 z drogą wojewódzką nr 679 i powiatową nr 1973B.
Liczba obiektów inżynierskich: 15 szt.
Liczba przepustów: 70 szt.
Roboty ziemne (nasypy): 1 735 680 m3
Całkowita powierzchnia nawierzchni bitumicznych:
Warstwa wiążąca: 447 178,00 m2
Warstwa ścieralna: 489 872,00 m2
Omawiana inwestycja jest jednym z dwóch kontraktów /Wiśniewo – Mężenin i Mężenin – Jeżewo/, które razem objęte są umową o dofinansowanie POIS.03.01.00-00-0007/15-00 Wartość dofinansowania unijnego – 620,8 mln (dla obu kontraktów liczonych razem)
(Źródło i foto: GDDKiA/ oprac. Cezarion)
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie