Drużyna Cerber MotorSport z Wydziału Mechanicznego po 10 miesiącach ciężkiej pracy skonstruowała bolid CMS-02. Oficjalna prezentacja pojazdu odbyła się 1 lipca, a 8 lipca drużyna wyruszyła na pierwsze, z zaplanowanych czterech, zawody Formula Student w Wielkiej Brytanii. Po powrocie z Silverstone studenci Politechniki Białostockiej zabierają się do modyfikacji pojazdu i z determinacją przygotowują się do kolejnych wyjazdów.
Formuła Student UK na torze Silverstone odbyły się w dniach 9-13 lipca 2014 r. W klasyfikacji generalnej tych zawodów nasza drużyna zajęła 76 miejsce. Przystąpiła do 3 konkurencji testów statycznych. Bardzo dobrze wypadła w teście oceniającym nakład finansowy oraz wykonanie bolidu. Niestety, swoją rywalizację zakończyła na teście hamulców, podczas którego okazało się, że silnik skonstruowany przez studentów przekroczył zakładaną moc i potrzebuje znacznie mocniejszego mocowania do ramy bolidu.
Koordynator projektu Mariusz Mejłun opisuje przebieg zawodów: „Tuż po tym przystąpiliśmy do przeglądu technicznego, którego pierwsza część została podzielona na trzy (Scrutineering składał się z części: Safety, Technical, Chassis czyli bezpieczeństwo, poprawność techniczna, podwozie). Pierwszą naklejkę zdobyliśmy drugiego dnia zawodów. Kolejnego dnia, po wprowadzeniu zasugerowanych przez sędziów poprawek w zaporze ogniowej (tzw. Firewall chroniący kierowcę w razie pożaru) zdobyliśmy dwie pozostałe naklejki podstawowego przeglądu.
Jednocześnie przygotowywaliśmy się do konkurencji statycznych, z których zarówno Design jak i Cost Analysis wymagały obecności samochodu w pitstopie. Przystąpiliśmy do przygotowywania naszego Pitu do wizyty sędziów, a w tym samym czasie część zespołu zaprowadziła pojazd na test przechyłu (Tilt test), który zdaliśmy od razu, test hałasu (Noise test), który również zaliczyliśmy bez żadnych problemów (w ubiegłym roku sprawił on nam problemy zarówno w Niemczech jak i na Węgrzech). Ostatni test - hamowanie (Brake test) odbył się tuż przed konkurencjami statycznymi. Przez brak doświadczenia kierowcy spowodowany brakiem testów związanym z opóźnieniami w dostawie części, a zwłaszcza mechanizmu różnicowego – bolid zgasł podczas przejazdu.
Podczas rutynowego sprawdzania pojazdu zauważyliśmy, że uszkodzeniu uległo tłoczysko jednej z dwóch pomp hamulcowych. Przy użyciu dostępnych narzędzi udało nam się wykonać drugie. Warto przy tym zwrócić uwagę, że za tokarkę służyła nam wiertarka i szlifierka kątowa. Z zazdrością patrzyliśmy na stojące w niektórych pitstopach tokarki, wiertarki stołowe i inne profesjonalne narzędzia.
Następnego dnia ponownie wyruszyliśmy na brake test, tuż po odprawie kierowców. Tym razem za kierownicą usiadł najbardziej doświadczony z nich. Test polegał na rozpędzeniu pojazdu na dystansie 50 metrów a następnie zahamowaniu tak, aby wszystkie cztery koła zahamowały jednocześnie a samochód nie obrócił się o więcej niż 15 stopni. Niestety, gwałtowne ruszenie na mocno nagumowanym asfalcie spowodowało odkształcenie mocowań silnika, a tym spadnięcie łańcucha. Ponowiliśmy próbę, co skutkowało jeszcze silniejszym odkształceniem.
Bardzo dobrze ocenione przez sędziów modyfikacje jednocylindrowej jednostki napędowej skutkowały przerostem mocy względem pierwotnych oczekiwań - silnik najzwyczajniej w świecie wyrywał się z naszej ramy. Naprawa przy ilości czasu, jaką dysponowaliśmy (około 5 godzin do zakończenia przeprowadzania testów) była niemożliwa, lub przeprowadzilibyśmy ją niedbale, co mogłoby doprowadzić do uszkodzeń większych, niż napotkane do tej pory.”
Przed Cerber MotorSport kolejne zawody z cyklu Formula Student, tym razem na torze w Czechach. Najbliższe dni drużyna poświeci na wykonanie mocniejszych mocowań silnika. Następnie studenci skupią się na testach pojazdu, które pozwolą nam na wykrycie wszelkich niedociągnięć bolidu i jak najlepsze przygotowanie się do zawodów.
Zapraszamy do śledzenia zmagań naszych studentów na https://www.facebook.com/CerberMotorsport, strona projektu: http://www.cerbermotorsport.pb.edu.pl/
Budowa bolidu CMS-02 była możliwa dzięki wsparciu firm i instytucji: SKF Polska S.A., Metal-Fach sp. z o.o., SaMasz sp. z o.o., Krymar, SadKarting, Ondo sp. z o.o., ADZ Nagano, ChM sp. z o.o., Promotech sp. z o.o., BibusMenos sp. z o.o., AC (STAG), Stal-Met , National Instruments, Ecumaster, Kromet, Apex sp. z o.o., MA Performance, Jazon sp. z o.o., Masterpress S.A., Podlaski Klaster Obróbki Metali, Tirendo Poland Sp. z o.o.
Natomiast drużyna Cerber MotorSport jednak w dalszym ciągu poszukuje wsparcia w sfinansowaniu wyjazdów na kolejne edycje Formula Student 2014. Cerber zakwalifikował się do startów: 6-10 sierpnia Czechy, 21-24 sierpnia Węgry, 29 sierpnia – 1 września Włochy.
Komentarze opinie