Reklama

Kolej na dobrą kolej regionalną

18/11/2015 18:17


Centrum Zrównoważonego Transportu rozpoczęło zbieranie podpisów pod petycją do marszałka województwa podlaskiego dotyczącą uzdrowienia przewozów kolejowych w województwie. Zaproponowało więc plan działań, dzięki którym liczba połączeń kolejowych wzrośnie o 90%, a deficyt budżetu województwa o zaledwie 8%.

Kluczem do zwiększenia liczby połączeń jest bardziej efektywne wykorzystanie taboru będącego w dyspozycji województwa. W Podlaskiem jest nowy tabor, wprowadzono atrakcyjne ceny biletów, pociągi jeżdżą szybko – szybciej niż konkurencja autobusowa. Pomimo tego, obecnie kursuje 2 razy mniej pociągów niż jeszcze w 2004 r. W rezultacie jeżdżą one puste, bo nie da się z nich korzystać – przy kilku połączeniach dziennie zazwyczaj nie są w stanie dowieźć pasażera na potrzebną mu godzinę.

Niska częstotliwość jest główną przyczyną małej popularności kolei w województwie. Ale da się ją zwiększyć.

Opracowaliśmy dokładny plan działania, skutkujący radykalnym zwiększeniem częstotliwości. Liczba pociągów zwiększyłaby się o 90,5% przy zwiększeniu dofinansowania zaledwie o 1,5 mln zł rocznie (z 18,5 mln do 20 mln) – mówi Krzysztof Rytel – Prezes CZT i ekspert rynku kolejowego.

Plan CZT polega na zwiększeniu efektywności ekonomicznej przewozów poprzez zmniejszenie ilości zaangażowanego taboru do poziomu niezbędnego przy efektywnym jego wykorzystaniu. Celowość tego działania potwierdza fakt wygenerowania wielomilionowych oszczędności na kosztach przeglądów oraz możliwość realizacji wszystkich połączeń wyłącznie nowym lub zmodernizowanym taborem. Pociągi, które pozostaną w użyciu, powinny być maksymalnie wykorzystane, co zapewniają wahadłowe kursy cykliczne (pociągi jeżdżące w taktach, przez cały dzień).

Powyższe zmiany spowodują zwiększenie liczby połączeń bez wzrostu kosztów przeglądów i wynagrodzeń (w ciągu zmiany już opłacony tabor i personel wykonają więcej kursów zamiast stać na bocznicy jak dziś). Dodatkowe połączenia zwiększą jedynie koszty zmienne (paliwa/energii oraz korzystania z linii kolejowych), ale zostaną one pokryte z wpływów z biletów od dodatkowych pasażerów.

Doświadczenie pokazuje, że zwiększanie liczby połączeń powoduje jeszcze większy wzrost liczby pasażerów. Przykładowo w ostatnich latach na linii Poznań - Wągrowiec liczba pociągów wzrosła 2-krotnie, a pasażerów aż 3-krotnie.

Na stronie http://www.czt.org.pl/kndk można złożyć swój podpis pod petycją do Marszałka, wpływając na jakość przewozów pasażerskich w regionie oraz pobrać materiały zawierające opis proponowanych zmian oraz postulowany na rok 2016/2017 rozkład jazdy wraz z kalkulacjami finansowymi.

(BL/ Foto: MW)
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo fakty.bialystok.pl




Reklama
Wróć do