Reklama

Do lotniska warto dokładać?

13/02/2015 18:24


Możliwe, że opłaca się utrzymywanie lotniska, które nawet przynosi straty. Takie przynajmniej wnioski płyną z raportu przygotowanego przez firmę konsultingową InterVISTAS dla europejskiego oddziału Airports Council International (ACI Europe). W Polsce dzięki funkcjonującym lotniskom powstaje niemal 4 proc. PKB.

Raport opracowano dla lotnisk europejskich. I w tym względzie, w porównaniu do lotnisk zlokalizowanych w zachodniej części naszego kontynentu, Polska wypada słabiej. Nasze lotniska są jeszcze nowe, brak im rozpoznawalności. Ale to nie zmienia faktu, że z analiz grupy konsultingowej jasno wynika, że w miastach, w których lotniska funkcjonują, gospodarka rozwija się szybciej. Aby raport mógł powstać badano następujące zagadnienia:

- bezpośredni (zatrudnienie i dochód związany z samym lotniskiem i liniami lotniczymi),

- pośredni (inne spółki związane z lotniskiem),

- wzbudzany (efekty wydawania pieniędzy zarobionych przez pracowników lotnisk, linii lotniczych itp.)

- oraz katalityczny (przyciąganie nowych inwestorów, handlu, turystów itp.)

O ile w trzech pierwszych kategoriach wpływ polskich lotnisk wynosi zaledwie 0,4 proc. PKB, to dzięki przyciąganiu nowych inwestorów, handlu i turystów, pobudzającego całą gospodarkę, możemy mówić o niemal 4-proc. ich wpływie na PKB. Rocznie wskazywane korzyści to nawet 14,8 mld euro, czyli ponad 60 mld zł. Z raportu płynie wniosek, że lepsze wyniki mają głównie te kraje, których lotniska służą przede wszystkim transportowi turystycznemu. Nie zmienia to faktu, że na znaczeniu zyskuje coraz bardziej transport biznesowy.

Najważniejsze oddziaływanie na rynek pracy, podobnie jak na PKB, ma miejsce poprzez mechanizm katalityczny, czyli pobudzanie innych gałęzi gospodarki przez handel, turystykę, inwestycje itp. – czytamy w raporcie. W całej Polsce w ten sposób porty lotnicze tworzą aż 379,3 tys. miejsc pracy. W tej kategorii pozostawiamy daleko w tyle nasze państwa sąsiednie, powiązanie niegdyś bardziej ze wschodem niż z zachodem: Czechy, Ukrainę czy Rumunię.

Przygotowany przez InterVISTAS raport zbierał dane ogólnokrajowe. Nie da się w nim znaleźć żadnych informacji regionalnie działających lotnisk. Stąd nie da się wywieść tezy, że każde lotnisko się opłaca lub może w przyszłości się opłacać. Niestety nie znajdziemy w nim także wskazówek co do zasadności budowanych czy planowanych portów lotniczych w poszczególnych regionach. W naszym regionie ta kwestia ciągle pozostaje co najmniej dyskusyjna.

(Źródło: intervistas.com/ Agnieszka Siewiereniuk – Maciorowska/ Foto: sxc.hu)
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo fakty.bialystok.pl




Reklama
Wróć do