Reklama

Na Uniwersytecie w Białymstoku ruszyła III edycja programu tutorskiego

16/12/2024 17:08

21 uczniów, 14 tutorów i 15 tematów – taka jest trzecia edycja Programu Tutorskiego Uniwersytetu w Białymstoku „Uczeń jako badacz, naukowiec i odkrywca”, która dziś, 13 grudnia, oficjalnie się rozpoczęła. Z tej okazji na Wydziale Nauk o Edukacji odbył się Dzień Tutoringu, w którym wzięli udział młodzi pasjonaci nauki – tutees, wykładowcy – tutorzy, ale także nauczyciele i najbliżsi uczniów.

Tutoring to przede wszystkim metoda indywidualnej pracy z podopiecznym, czyli regularne, bezpośrednie spotkania, gdzie spotyka się mistrz, czyli tutor z tutee, czyli podopiecznym. Program służyć ma rozwijaniu pasji naukowo-badawczych uczniów, ale także wspieraniu takich umiejętności, jak argumentacja, obrona własnych poglądów, sztuka wystąpień publicznych, pisanie prac pisemnych. Program ma też pokazywać specyfikę studiowania i pracy naukowej na uniwersytecie.

Z tej możliwości rozwoju postanowił skorzystać m.in. Michał Zajkowski, uczeń II LO im. Księżnej Anny z Sapiehów Jabłonowskiej w Białymstoku. Wspólnie z dr. Marcinem Kolembą z Wydziału Nauk o Edukacji zajmie się tematem pt. „Uwarunkowania determinacji szkolnej (academic grit). Uwarunkowania efektywnego funkcjonowanie w środowisku szkolnym”. 

- Wyborem tego tematu zaskoczyłem również samego siebie, natomiast jestem osobą, która lubi podejmować wyzwania, stawiać siebie w nowych sytuacjach, a warunki uniwersyteckie i współpraca z panem doktorem jest dla mnie ogromnym wyróżnieniem. Myślę, że dzięki mojemu tutorowi otworzę się na zupełnie nowe możliwości. Odbywszy już rozmowę z panem doktorem wiem, że nasza współpraca będzie opierała się na materiałach w języku angielskim, co również łączy się z jedną z moich głównych pasji – mówi Michał Zajkowski. 

W III edycji programu tutorskiego na UwB weźmie udział w sumie 21 uczniów, którzy z powodzeniem przeszli rekrutację (do udziału w projekcje zgłosiło się w tym roku 30 chętnych). To młodzież ze szkół ponadpodstawowych z Białegostoku (I LO, II LO, IV LO, VII LO, XI LO, XIII LO, I SLO, Zespół Szkół Technicznych, Technikum Handlowo-Ekonomiczne), Łomży (I LO) oraz Dąbrowy Białostockiej (Zespół Szkół). Swoje naukowe pasje będą rozwijać pod czujnym okiem 14 naukowców z 8 Wydziałów UwB: Biologii, Chemii, Ekonomii i Finansów, Filologicznego, Fizyki, Nauk o Edukacji, Prawa, Stosunków Międzynarodowych. 

- Po raz pierwszy biorę udział w tym projekcie. Zaproponowałam temat, który zwraca uwagę na potrzebę pamięci historycznej. Z radością dowiedziałam się, że otrzymałam dwa zgłoszenia i z ogromnym wzruszeniem przyjęłam pod swoje skrzydła dwie uczennice. Mam nadzieję, że nasza współpraca będzie owocna – podkreśla dr Agnieszka Suplicka z Wydziału Nauk o Edukacji, pod opieką której będzie realizowany projekt „Zapomniane historie – losy lokalnych bohaterów i ich wpływ na historię regionu”.

Ze swoimi tutees spotkała się w piątek na swoim wydziale, gdzie został zorganizowany Dzień Tutoringu, połączony z inauguracją III edycji programu tutorskiego. 

- Dzisiejsza data – piątek, 13 – to chyba najlepsza data na start tego programu. W końcu w badaniach naukowych, trzeba się mierzyć z pewną niepewnością, niespodziankami, a nawet czasami trzeba podjąć odrobinę ryzyka, żeby uzyskać ciekawe rezultaty. Inaugurujemy ten wyjątkowy projekt, który pozwoli Wam realizować swoje naukowe marzenia pod okiem naszych wspaniałych tutorów – mówiła podczas wydarzenia dr hab. Marta Kowalczuk-Walędziak, prof. UwB, prodziekan Wydziału Nauk o Edukacji UwB. 

- Rozpoczynamy trzecia edycję projektu, który jest jednym z najważniejszych projektów naukowych dla pracowników badawczo-dydaktycznych na naszej uczelni, bo nauka nie rozpoczyna się przy biurku ani w bibliotece, ale jest wynikiem spotkania z drugim człowiekiem. Bez spotkania z człowiekiem, który stawia pytania, który jest dla nas wyzwaniem nie ma nauki. I my to wiemy, zapraszając Was do tego spotkania. Oczekujemy Waszych pytań, propozycji, jesteśmy gotowi, by zmierzyć się z Waszymi pomysłami badawczymi – podkreślał, zwracając się do uczniów, prorektor ds. kształcenia dr hab. Krzysztof Korotkich, prof. UwB. To inicjator programu tutorskiego, który w tej edycji wystąpi też w roli tutora. Pod jego naukową opieką dwoje uczniów Anna i Jerzy będą realizować temat pt.: Romantyzm – mit – przemiany bohatera literackiego.

Uczestnicy Dnia Tutoringu mieli też możliwość wysłuchania wykładu inauguracyjnego pt. "Pasja a jakość życia człowieka", który wygłosiła dr Beata Kunat z Wydziału Nauk o Edukacji UwB.

Tegoroczna edycja programu tutorskiego zakończy się w czerwcu 2025 roku prezentacją efektów pracy badawczej.

(Źródło i foto: UwB/ oprac. KA)
 

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo fakty.bialystok.pl




Reklama
Wróć do