Bardzo wiele osób w Polsce nie odnosi ryzyka zakażenia HIV do siebie. Sytuacja ta powoduje, iż pojawia się problem późnej wykrywalności HIV, często dopiero w stadium AIDS. Na przełomie listopada i grudnia 2015 na terenie wirtualnego Białegostoku i jego okolic została przeprowadzona internetowa kampania uświadamiająca istotę zagrożenia.
Kampania edukacyjna realizowana we współpracy ze Stowarzyszeniem FAROS miała na celu również poinformować potencjalnych zagrożonych o nowej siedzibie Stowarzyszenia, mieszczącego się przy ul. Bema 2 lok. 011 (poziom -1). Dwutygodniową kampanię zrealizowano na zlecenie Departamentu Zdrowia Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego.
Jak wyglądała kampania?
Na potrzeby akcji została założona specjalna strona www.NiezapomnianaNoc.pl. Wizualnie kreacje nawiązywały do reklam kierujących do serwisów randkowych, jednak tym razem bezpośrednio sugerowały, że w tym konkretnym serwisie – można spotkać osobę, z którą jeszcze dzisiaj można spędzić noc. Kampania prowadzona była głównie na Facebooku (częściowo również wspierana kampanią AdWords). Aby zwiększyć możliwości ekspozycji reklamy – została założona strona na Facebooku NiezapomnianaNoc.pl. Na stronie widnieją wszystkie kreacje reklamowe, które zostały użyte w kampanii. W trakcie trwania kampanii prawie 90 000 osób miało styczność z przygotowanymi kreacjami. W kreacje kliknięto ponad 6 000 razy, co wygenerowało ostatecznie ruch na stronie na poziomie 8 300 Unikalnych Użytkowników generujących ponad 10 000 wyświetleń strony.
Wsparcie za pomocą Tindera
Akcję wspierano również za pomocą aplikacji Tinder, która służy do poznawania osób na sposób „połączenia”. Jeżeli obie osoby się sobie spodobają (i przeciągną palcem w stronę serca) – tworzy się para. Pary mogą ze sobą konwersować. Na potrzeby akcji zostały stworzone 2 profile dziewczyn oraz 1 profil chłopaka, które wszystkich przeciągały w stronę serca. Osoby, z którymi bohaterom akcji udało się stworzyć parę – otrzymywali wiadomość, o tym, że łatwo jest poznać kogoś przez Internet i umówić się na spotkanie. Może to jednak mieć swoje konsekwencje i warto się o nich dowiedzieć. W wiadomości prywatnej wysyłany był również link do strony NiezapomnianaNoc.pl. W trakcie dwóch tygodni przeprowadzonych zostało ponad 130 rozmów z Użytkownikami Tindera.
Co Użytkownik znajdował na stronie?
Gdy Użytkownik trafił na stronę – od razu otrzymywał pytanie „Czy przygoda jest warta życia?”. W ramach strony mógł dowiedzieć się jakie są zagrożenia związane z HIV, w jaki sposób można się zarazić, jak się chronić przed zakażeniem, jakie są objawy zakażenia oraz gdzie się można zbadać. Największe zainteresowanie (najdłuższy czas spędzony na danej sekcji) skupiło się na sekcjach: Co mnie to w ogóle obchodzi, Główne drogi zakażenia oraz Chcesz wiedzieć więcej?
Do kogo była skierowana Akcja?
Akcja skierowana była przede wszystkim do osób nie będących w stałych związkach. Reklamy targetowane były do osób, które oznaczyły się jako single, rozwodnicy, w separacji, „to skomplikowane” oraz osoby, które nie oznaczyły statusu związku wcale. W 80% kampania skierowana była do mężczyzn. Kampania kierowała jedynie do osób zamieszkujących Białystok oraz okolice (do 10 km poza Białymstokiem).
Komentarze opinie