Reklama

Nowocześnie i funkcjonalnie miał być zmodernizowany białostocki dworzec kolejowy. Czy jest?

25/10/2024 12:43

To już koniec prac przy białostockim dworcu PKP. Zabytkowy obiekt pochodzący z 1862 roku został pieczołowicie odrestaurowany łącząc jego historyczny wygląd z nowoczesnością. Kolejowy Białystok przestał już straszyć podróżnych kiepskimi warunkami i ma duże szanse stać się wizytówką stolicy Podlasia nie zniechęcając do wizyt. To nie tylko wyremontowane podziemne przejścia na perony, ruchome schody i windy przyjazne dla niepełnosprawnych osób. Dworzec noszący imię Inki zyskał nowe połączenie z dworcem PKS oraz przystankami komunikacji miejskiej. I wreszcie w pełni może służyć podróżnym.

Remont dworca PKP oraz jego najbliższego otoczenia (tak zwanego węzła intermodalnego) był dużym projektem realizowanym przez miasto (ścieżka rowerowa, przystanki osobowe, przebudowa ulic i zagospodarowanie terenu wokół dworca PKP i PKS) i spółki kolejowe (gruntowny remont fasady i wnętrza dworca, peronów oraz montaż nowoczesnych tablic informacyjnych) kompletnie zmienił wygląd tej części miasta. Obiekt zyskał nowoczesne windy, ścieżkę rowerową i podziemne przejście łączące przystanki autobusowe przy dworcu PKS, kompleks sklepów i lokali usługowych oraz przystankami komunikacji miejskiej z poczekalną, kasami i parkingiem przy ulicy Kolejowej. Część kolejowa zrealizowana został w ramach wielkiego projektu kolejowego Rail Baltica. 

Dworzec PKP to zabytkowy obiekt dawnej kolei petersbursko-warszawskiej. Zaczął być budowany w 1860, a ostatecznie oddany został do użytku w 1863 roku. Wykonany w stylu neobarokowym. Dworzec został wyposażony w nowoczesną instalację BMS (Building Management System), panele fotowoltaiczne, nowoczesne instalacje sanitarne, monitoring oraz wyeliminowano bariery dla osób o ograniczonej możliwości poruszania.

Następnym krokiem była pełna przebudowa wszystkich czterech peronów, które zostały podwyższone, w pełni zadaszone (w stylu pasującym do zabytkowej bryły dworca) oraz zamontowane zostały ruchome schody oraz windy. Z dworca PKP na dworzec PKS w Białymstoku można dostać się przejściem podziemnym. Węzeł intermodalny łączy tunelem pieszo-rowerowym oba dworce oraz ulice: Kolejową ze św. Rocha i Bohaterów Monte Cassino. Bezpośrednio z tunelu można też dojść na perony stacji Białystok. Przy dworcu PKP znajduje się także darmowy niestrzeżony parking.

Stacja Białystok to także ogromna przebudowa torowiska. Powstało przy nim prawie 100 kilometrów nowych torów oraz kilkadziesiąt rozjazdów, co pozwala bezpiecznie i swobodnie łączyć rolę węzła kolejowego dla ruchu towarowego oraz pasażerskiego. 

(Przemysław Sarosiek/ PKP PLK)

Aktualizacja: 25/10/2024 16:16
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Wróć do