Reklama

Podróż dookoła świata wiedzie przez... Sokółkę

06/02/2015 13:12


30 krajów świata i ponad 73 tysiące kilometrów w niewiele ponad rok. To dystans, jaki pokonał samochód przekonstruowany specjalnie dla potrzeb transkontynentalnego testu przez producenta łożysk polimerowych. W piątek, 23 stycznia auto zagościło w siedzibie firmy Metal – Fach w Sokółce. Produkowane przez nią maszyny rolnicze są wyposażone w te innowacyjne komponenty.

Od lutego 2014 samochód przejechał przez Azję, Amerykę Północną i Południową, a w październiku ubiegłego roku rozpoczął „wycieczkę” po Europie. Tę wyjątkową podróż, której celem było zaprezentowanie wytrzymałości tych łożysk, auto zakończy 24 stycznia w Warszawie, w siedzibie firmy Igus- producenta tych elementów.

Wizycie tego samochodu w siedzibie Metal – Fachu w Sokółce towarzyszyli również studenci Politechniki Białostockiej, twórcy słynnego już łazika marsjańskiego – Hyperiona. W tym „kosmicznym” pojeździe również zastosowano łożyska polimerowe Igusa.

Podczas całej podróży, samochód przeciwstawił się wszystkim niekorzystnym warunkom atmosferycznym. Przejazdy przez pustynie, górskie przełęcze, lasy deszczowe i chaos ruchu ulicznego wielkich miast, przebiegły bez większych problemów, nawet przy temperaturach znacznie przekraczających 30º C.

W projekt Igus zaangażował studentów Uniwersytetu Nauk Stosowanych w Kolonii, wspólnie z którymi konstruktorzy warszawskiej firmy przeprowadzili modernizację małego samochodu osobowego. W 56 miejscach wymieniono fabrycznie stosowane podzespoły i zastąpiono je łożyskami polimerowymi. Dzięki temu auto stało się lżejsze i bardziej ekonomiczne. Wymagało to całkowitego rozebrania wielu modułów na pojedyncze części oraz ich ponownego złożenia w całość, w sposób zgodny z konstrukcją fabryczną. Co ważne, przeróbki nie spowodowały utraty ważności certyfikatu bezpieczeństwa TUV.

Specyficzne właściwości łożysk – odporność na czynniki atmosferyczne, znaczna wytrzymałość na ściskanie i właściwości w zakresie tłumienia, sprawiają, że są odpowiednie do zastosowania w mechanizmie jezdnym, komorze silnikowej czy przekładni. Co ciekawe, wykorzystuje je również sokólski Metal – Fach w konstruowaniu swoich maszyn rolniczych. Dzięki tym rozwiązaniom urządzenia są mniej podatne na awarie.

Szerokie zastosowanie bezsmarowych łożysk ślizgowych iglidur w różnych aplikacjach na całym świecie, wiąże się z ochroną środowiska naturalnego i obniżeniem kosztów produkcji, a dzięki odporności na zużycie - wydłużeniem okresu użytkowania. Znajdują zastosowanie w wielu sektorach przemysłu – m.in. właśnie motoryzacji czy budowie maszyn. W ubiegłym roku zamontowano 200 milionów łożysk polimerowych do samochodów osobowych.

(JM)
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo fakty.bialystok.pl




Reklama
Wróć do