
Blisko 10 tysięcy osób skorzystało z rozmowy wideo z ekspertami ZUS w całym kraju. W województwie podlaskim takie spotkanie online z pracownikami instytucji odbyło 216 klientów (stan na 1 grudnia). Wideorozmowy wprowadzono nieco ponad miesiąc temu. Usługa od początku jej uruchomienia cieszyła się zainteresowaniem. Klienci jednak nie do końca mają świadomość, że to oni muszą zainicjować wideorozmowę z pracownikiem ZUS, a nie odwrotnie. To klient musi otworzyć link przesłany w w wiadomości e-mail do e-wizyty. Między innymi z tego powodu wielu rozmów nie udaje się zrealizować.
W naszym regionie e-wizyty wprowadzono 29 października. Od 4 listopada są dostępne we wszystkich placówkach Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w całym kraju.
Takie e-rozmowy trwają około 20 minut. Mogą dotyczyć praktycznie wszystkich spraw związanych z ZUS. Dotychczas najwięcej rozmów przeprowadzono z zakresu emerytur i rent, a następnie zasiłków. Sporo osób łączyło się online w celu założenia lub potwierdzenia profilu na Platformie Usług Elektronicznych.
Umawianie wideorozmowy jest proste: wystarczy wejść na stronę internetową ZUS i odszukać zakładkę "e-wizyta". Aby połączyć się z ekspertem wystarczy mieć smartfon, tablet czy komputer, który dodatkowo wyposażony jest w kamerę i mikrofon oraz możliwość podłączenia do internetu.
Rozmowę umawia się w dogodnym dla siebie dniu i godzinie. Podczas rezerwacji należy podać swoje dane: imię, nazwisko, numer telefonu, adres e-mail, kod pocztowy miejsca zamieszkania. Należy wybrać również obszar merytoryczny e-wizyty, czyli: zasiłki, emerytury i renty, firmy i pracujący, ulgi i umorzenia, założenie profilu PUE.
Jak informują nas urzędnicy, wciąż są rozmowy, których nie udaje się zrealizować. Czasem wynika to z problemów technicznych, jak chociażby słabe łącze interenetowe, które ma klient, brak zasięgu czy też stare przeglądarki stron www. Nie wszyscy też do końca mają świadomość, że to oni muszą zainicjować wideorozmowę z pracownikiem ZUS, a nie odwrotnie. To klient musi otworzyć link przesłany w mailu do e-wizyty. Tylko wtedy konsultant ma możliwość dołączenia do rozmowy.
Jeśli ktoś nie może skorzystać w umówionym przez siebie terminie z e-wizyty, warto ją wcześniej odwołać. Dzięki temu na taką rozmowę będzie mogła umówić się inna osoba, która potrzebuje informacji czy porady eksperta ZUS. Jeśli wizyta nie zostanie odwołana, to termin będzie cały czas zarezerwowany, chociaż nikt nie skorzysta e-wizyty. Informacja, jak zrezygnować z wizyty, jest w wiadomości e-mail potwierdzającej rejestrację. Na ponad 16 tys. umówionych rozmów prawie 10 tys. odbyło się, cztery tysiące klientów nie podjęło takiej rozmowy i nie anulowało jej, tym samym blokując termin dla innych chętnych.
(P. Walczak / Foto: ZUS)
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie