Reklama

Szczuczyn będzie miał obwodnicę. Białystok wciąż jej nie ma

14/06/2017 10:37

Zaprojektowanie i budowę drugiej jezdni obwodnicy Szczuczyna, a tym samym doprowadzenie całej obwodnicy do standardu drogi ekspresowej S61 przewiduje podpisana 26 maja umowa. To już kolejne miasto na Podlasiu, które będzie miało obwodnicę. Białystok tymczasem wciąż buduje obwodnice wewnątrz miasta.

Koszt przedsięwzięcia w Szczuczynie to 75 mln. zł. Inwestycję zrealizuje „Polaqua” sp. z o.o., ta sama firma, która wykonała obwodnicę w I etapie. Obecna inwestycja ma być zrealizowana w 28 miesięcy (z wyłączeniem okresów zimowych w fazie robót budowlanych). Wykonawca ma – 10 miesięcy na wykonanie projektu, 5 miesięcy na uzyskanie zrid oraz 13 miesięcy na budowę.

Zadanie obejmuje wykonanie drugiej jezdni o nawierzchni z betonu cementowego o długości 6,58 km i połączenie jej z istniejącym węzłem drogowym "Szczuczyn", który już w I etapie budowy obwodnicy został zrealizowany w wariancie docelowym, na dwie jezdnie. Dodatkowo niezbędna będzie przebudowa na długości ponad 5 km istniejącej (prawej) jezdni o nawierzchni bitumicznej na dwóch odcinkach wraz z likwidacją dwóch skrzyżowań.

Tymczasem w Białymstoku buduje się z uporem maniaka kolejna obwodnica wewnątrz miasta, po której będą za jakiś czas sunęły TIR-y i inny ciężki transport drogowy. A to dlatego, że nasze miasto wciąż nie zadbało o obwodnice właściwe. Mało tego, budowana w tej chwili Trasa Niepodległości, ma przebiegać zaledwie około 500 metrów obok obwodnicy planowanej przy budowie Via Carpathii. I jeśli taka obwodnica naprawdę kiedyś powstanie, to tym samym Białystok będzie pierwszym miastem na świecie z systemem obwodnic prowadzących do obwodnic.

Na razie jednak buduje się normalna obwodnica Szczuczyna, która pozwoli ominąć miasteczko głównie ciężkim pojazdom, które będą zmierzać w kierunku Augustowa, Ełku lub Suwałk. I tam również powstaną zabezpieczenia akustyczne, przejścia dla zwierząt, przepusty ekologiczne oraz wygrodzenia ochronno – naprowadzające. W zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego przewidziane są bariery ochronne i osłony przeciwolśnieniowe. Po wybudowaniu drugiej jezdni będzie spełniała parametry drogi ekspresowej:

Jak będzie wyglądała obwodnica Szczuczyna?

• Dwie jezdnie po dwa pasy ruchu 2x2

• Szerokość pasów ruchu 3,5 m

• Pasy awaryjne – po 2,5 m każdy

• Szerokość pobocza gruntowego – 0,75 m lub większa, jeśli zachodzi potrzeba lokalizacji urządzeń brd

• Pas dzielący - od 5 do 12 m

• Obciążenie nawierzchni – 115 kN/oś

(Źródło i foto: GDDKiA/ Agnieszka Siewiereniuk – Maciorowska)

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo fakty.bialystok.pl




Reklama
Wróć do