Reklama

Wezwanie chorego na kontrolę - teraz także poprzez pocztę elektroniczną lub telefonicznie

22/03/2019 13:10

Od początku roku chory może zostać zaproszony na badania przez lekarza orzecznika albo lekarza konsultanta, z prośbą o dostarczenie posiadanych wyników badań pomocniczych, w sprawach związanych z kontrolą zaświadczeń lekarskich o czasowej niezdolności do pracy także telefonicznie czy e-mailem. To duża zmiana i szybszy sposób na sprawdzenie, czy chory jest faktycznie chory. Kontrole te dotyczą orzekania o niezdolności do pracy.

1 grudnia 2018 r. elektroniczne zwolnienia lekarskie stały się obowiązkowe, a od 1 stycznia 2019 r. nastąpiły kolejne zmiany. Teraz ZUS może wezwać na kontrolę telefonicznie, jak też za pomocą poczty elektronicznej..

Przypomnijmy, że po wprowadzeniu e-zwolnień pracownik nie dostarcza już sam druku do zakładu pracy. Wiadomość o wystawieniu dokumentu i okresie niezdolności do pracy przekazana online trafia od razu do ZUS i pracodawcy. Dzięki temu i ZUS, i pracodawca szybciej mogą przeprowadzić kontrolę zwolnienia.

Do tej pory wezwanie chorego na kontrolę odbywało się listem poleconym za potwierdzeniem odbioru. Oznaczało to konieczność uwzględnienia czasu niezbędnego na dostarczenie przesyłki przez pocztę i termin na jej odebranie, czyli okres, przez jaki placówka pocztowa jest zobowiązana przechowywać przesyłkę w przypadku doręczenia zastępczego. 

Często taki sposób powiadomienia oznaczał, że zanim wzywany odebrał korespondencję, już wrócił do pracy i sprawdzenie, czy nadal jest chory, nie miało żadnego sensu. Od początku roku 2019 regulacje prawne pozwalają wezwać chorego na kontrolę przez ZUS, jak i za pośrednictwem pracodawcy nie tylko listownie. Wezwanie może być również telefoniczne lub komunikacją elektroniczną. Zawiadomienie, sporządzone w formie pisemnej, może zostać przesłane: listem poleconym, listem zwykłym, a wyjątkowych sytuacjach przesyłką kurierską. Zawiadomienie w tej ostatniej formie jest przekazywane w tych przypadkach, gdy nie jest możliwe skuteczne zawiadomienie listowne, telefoniczne lub e-mailem.

Zawiadomienie o badaniu przesyłane jest na adres pobytu w czasie zwolnienia od pracy wskazany w zaświadczeniu lekarskim lub przekazany przez chorego  w przypadku zmiany tego adresu w trakcie czasowej niezdolności do pracy. Ubezpieczony, gdy zmieni adres pobytu, ma obowiązek poinformowania o tym fakcie Zakład Ubezpieczeń Społecznych oraz pracodawcę w ciągu trzech dni od wystąpienia tej okoliczności. 

Zawiadomienie przekazane telefoniczne ma skutek doręczenia, jeżeli rozmowa jest rejestrowana, a ubezpieczony wyraził zgodę na nagranie. W przypadku e-maila doręczający musi otrzymać potwierdzenie jego odbioru przez ubezpieczonego.

(P. Walczak / Foto: pixabay.com)

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo fakty.bialystok.pl




Reklama
Wróć do