Reklama

„Byliśmy, jesteśmy, będziemy" - lekcje historii w OiFP

27/01/2014 13:37

 


„Byliśmy, jesteśmy, będziemy” – pod takim hasłem odbywają się w Operze i Filharmonii Podlaskiej interaktywne zajęcia edukacyjne poświęcone życiu i zagładzie białostockich Żydów w czasie II wojny światowej.


 Warsztaty objęte zostały patronatem Kuratorium Oświaty w Białymstoku. Przedsięwzięcie skierowane jest do uczniów szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, i znajduje się w ofercie edukacyjnej OiFP w sezonie 2013/2014.

Projekt realizowany jest wspólnie z Żydowskim Instytutem Historycznym im. E. Ringelbluma oraz Polskim Radio Białystok. Każdy z tych partnerów wnosi niezwykły wkład w przedsięwzięcie. Radio Białystok - najnowsze słuchowisko  pt.: „Wciąż jesteśmy liczni” wg sztuki Marty Sokołowskiej w reżyserii Dariusza Szady Borzyszkowskiego. Żydowski Instytut Historyczny - archiwalne materiały ze swoich zbiorów.

Młodzież oglądała archiwalne zdjęcia, słuchała przejmującej opowieści o Mordechaju Tennenbaumie  i Bronce Klibańskiej-Winickiej. W sierpniu 1943 roku on miał 27 lat, ona 20. On w listopadzie 1942 roku przyjechał do Białegostoku, żeby zorganizować ruch oporu, a w sytuacji próby likwidacji getta, przygotować powstanie. Ona była łączniczką Żydowskiej Organizacji Bojowej po stronie aryjskiej. Wyniosła z getta i przechowała dokumenty nazwane Archiwum Mersika – Tenenbauma. Dzięki tej historii i fotografiom młodzi ludzie mogli poznać prawdziwe, „normalne” życie w białostockim getcie.

Po lekcji, prezes Radia Białystok Władysław Prochowicz komentował: My jako Radio jesteśmy taka wielką klasą. To na antenie radia publicznego można słuchać niezwykłych reportaży i słuchowisk. Sztuka autorstwa Marty Sokołowskiej „Wciąż jesteśmy liczni” powstała na podstawie listów Mordechaja Tenenbauma i Bronki Klibańskiej-Winickiej pisanych między lutym 43-ego a październikiem 44-ego roku. Później scenariusz napisał i reżyserią radiowego słuchowiska zajął się  Dariusz Szada-Borzyszkowski.

Jest problem w języku, którym posługujemy się. Dlatego postanowiliśmy z tym problemem nietolerancji i niewiedzy walczyć, mówiąc o tym - stwierdził na konferencji prasowej dyrektor Opery i Filharmonii Podlaskiej Roberto Skolmowski. Przypomniał, że wszystko zaczęło się od przygotowania na inaugurację działalności instytucji w 2012 roku musicalu „Korczak”. W minionym roku projekt edukacyjny towarzyszący musicalowi „Korczak” Ch. Williamsa został uznany Wydarzeniem Historycznym   Roku w konkursie Muzeum Historii Polski oraz portalu historia.org.pl.

„I w Białymstoku i w całej Polsce mamy do czynienia z oswajaniem przeszłości, która nie chce być historią. Zapisujemy historie getta, Armii Krajowej, Żołnierzy Wyklętych, ale ciągle nie jest to zamknięty rozdział. To ciągle trwa poprzez negatywne stereotypy” – mówił prof. Paweł Śpiewak - dyrektor Żydowskiego Instytutu Historycznego w Warszawie.

Jedna z edukatorek i autorek projektu Małgorzata Rusiłowicz opowiadała o swoich doświadczeniach z jednej z podbiałostockich szkół: Kiedy trafiłam 17 lat temu jako nauczycielka  do szkoły przeraziłam się. Dzieci nie dostrzegają różnorodności, która nas otacza i są nietolerancyjne. Jej zdaniem nauczanie o zagładzie Żydów jest bardzo ważne, bo pokazuje, że ludobójstwo nie zaczyna się od obozów koncentracyjnych, ale od pogardliwego słowa.

Jestem pod wrażeniem współpracy – podsumowywała wicekurator oświaty Wiesława Ćwiklińska. Od „Korczaka” ten budynek tętni życiem, przychodzą tu młodzi ludzie – dodawała wicekurator.

Edukacja jest ważnym aspektem działalności Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku. W ubiegłym roku w ponad 200 różnych działaniach edukacyjnych zrealizowanych przez OiFP-ECS uczestniczyło prawie 33 tysiące dzieci i młodzieży. W 2013 roku odbywały się spektakle szkolne (12 i pół tysiąca widzów), lekcje muzyczne i historyczne (prawie 6800 uczestników), a także wielotematyczne warsztaty edukacyjne (3100 uczestników). Ogromnym powodzeniem cieszyły się Poniedziałki muzyczne i Otwarte Próby Generalne. W koncertach edukacyjnych wzięło udział prawie 4 tysiące młodych widzów. Instytucja zainicjowała także „Operę Młodych” – cykl koncertów organizowanych ze szkołami muzycznymi Białegostoku i Podlasia. 

Pixel
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo fakty.bialystok.pl




Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Wróć do