Reklama

Dlaczego egzaminy maturalne są nieprawidłowo oceniane?

28/01/2020 18:11

"Prawne przyczyny nieprawidłowego oceniania egzaminów maturalnych w Polsce" - to temat projektu, jaki przez najbliższe dwa lata będzie realizował mgr Łukasz Kierznowski (na zdjęciu) z Wydziału Prawa Uniwersytetu w Białymstoku.

Jak przypomina mgr Łukasz Kierznowski, od 2005 roku egzamin maturalny w Polsce ma zupełnie nową pozycję i funkcję w procesie edukacji. Zmieniły się zasady jego organizacji i oceniania.

Przede wszystkim egzamin ma teraz charakter zewnętrzny, a więc nieco bardziej zobiektywizowany i jednolity. Matura zyskała też bardzo na znaczeniu prawnym, bo egzamin stał się podstawowym, wystandaryzowanym i w większości przypadków jedynym instrumentem prawnym, za pomocą którego przystępuje się do realizacji konstytucyjnego prawa do nauki na poziomie wyższym - ocenia mgr Kierznowski.

Niestety szybko okazało się, że mimo nowej i zobiektywizowanej formuły matury, dochodzi do nieprawidłowości i błędów w procesie oceniania.

Pojawiały się liczne artykuły prasowe opisujące błędy w ocenianiu, rażące trudności w dostępie do arkuszy egzaminacyjnych i ich kopii, medialne procesy sądowe maturzystów ubiegających się o podwyższenie wyniku. Rosła też liczba osób dokonujących wglądów do swoich prac. Potwierdzeniem tych niepokojących sygnałów była opublikowana w 2015 r. informacja Najwyższej Izby Kontroli pn. "System egzaminów zewnętrznych w oświacie". Z kontroli przeprowadzonej przez NIK wynika, że w latach 2009 - 2013 ponad 1/4 (25,8 proc.) prac, których ponownej oceny domagali się zdający, pierwotnie miała ustalony błędny wynik - wyjaśnia Łukasz Kierznowski. - W efekcie problem stał się publicznie znany, a prawne procedury przeprowadzania matur zaczęły być stanowczo kwestionowane. Mimo to zagadnienia te nie były do tej pory przedmiotem szerszego zainteresowania przedstawicieli nauki.

Zdaniem badacza z Wydziału Prawa UwB, prawidłowość oceniania egzaminów maturalnych zależy nie tylko od czynników organizacyjnych czy pedagogicznych, ale w dużej mierze determinowana jest także przepisami prawa oraz ich stosowaniem.

Celem projektu, w uproszczeniu, jest sprawdzić, w jaki sposób brzmienie przepisów dotyczących organizowania, przeprowadzania i oceniania egzaminów maturalnych może wpływać na ryzyko czy zjawisko błędnego oceniania. Chodzi nie tylko o to, na ile przejrzyste czy jednoznaczne są przepisy, ale też o to, czy zawarte w nich regulacje nie sprzyjają ukrywaniu przyczyn i skali problemu albo rozmywaniu odpowiedzialności instytucjonalnej lub personalnej - dodaje badacz.

Realizacja projektu ma także umożliwić sformułowanie rekomendacji dla prawodawcy i władz publicznych: Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego czy też Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.

Młody naukowiec na swoje badania zdobył w listopadzie ponad 78 tys. zł w konkursie Preludium Narodowego Centrum Nauki.

Mgr Łukasz Kierznowski jest pracownikiem Katedry Prawa i Postępowania Administracyjnego na UwB, a także doktorantem na największej podlaskiej uczelni. Specjalizuje się m.in. w prawie oświatowym i prawie szkolnictwa wyższego, jest autorem kilkudziesięciu publikacji naukowych, w tym książek. Był trzykrotnym stypendystą ministra nauki i szkolnictwa wyższego za wybitne osiągnięcia naukowe - jako student oraz doktorant. W 2019 r. przewodniczył Krajowej Reprezentacji Doktorantów.

(PW / Foto: UwB)

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo fakty.bialystok.pl




Reklama
Wróć do