Reklama

Gwiazdki a standard - czego wymagać od naszych hoteli, pensjonatów i kempingów

15/06/2015 10:52


Upewnij się czy standard hotelu odpowiada liczbie gwiazdek. Sprawdź, czy usługi takie jak sauna czy parking nie są dodatkowo płatne. Podpowiadamy, na co należy zwrócić uwagę przy wyborze hotelu.


W każdym kraju wymagania, którym muszą sprostać hotele czy pensjonaty, są inne. W efekcie może się na przykład zdarzyć, że hotel trzygwiazdkowy za granicą oferuje standard polskiego hotelu jednogwiazdkowego.

W Polsce jakość hotelu, motelu, pensjonatu, kempingu, pól namiotowych czy agroturystyki musi odpowiadać wymaganiom określonym w przepisach prawa. Gwiazdkami mogą być oznakowane tylko hotele, motele i pensjonaty (od jednej do pięciu) oraz kempingi i pola biwakowe (od jednej do czterech). Cyframi rzymskimi od I do III oznaczone są schroniska (w tym młodzieżowe) oraz domy wycieczkowe.

Jak wskazuje UOKiK, w każdym obiekcie hotelarskim w widocznym miejscu powinna być umieszczona informacja o zakresie świadczonych usług wraz z podstawowymi cenami brutto oraz tablica określająca rodzaj i kategorię obiektu. Warto sprawdzić, czy usługi, takie jak sauna, posiłki, parking nie są dodatkowo płatne. Zaszeregowania obiektu do odpowiedniego rodzaju i kategorii dokonuje marszałek województwa, który również sprawdza czy przedsiębiorcy przestrzegają określonych wymagań.

W hotelach i motelach pięcio-, cztero- i trzygwiazdkowych w każdym pokoju musi znajdować się łazienka, zaś w przypadku pensjonatów tylko w tych, które posiadają pięć lub cztery gwiazdki. Tylko cztero- i pięciogwiazdkowe hotele oraz wszystkie motele muszą zapewnić klientowi parking strzeżony, garaż strzeżony bądź strzeżone miejsce parkingowe. Powierzchnia pokoju dwuosobowego w hotelu pięciogwiazdkowym wynosi minimum 18 mkw. (w jednogwiazdkowym - 10 mkw.), łóżko dwuosobowe powinno mieć wymiary przynajmniej 140x200 cm. W pokoju musi znajdować się szafa, co najmniej dwa fotele lub kanapa, lampka nocna, a nawet szklanki. Pościel powinna być zmieniana codziennie lub na życzenie konsumenta. Hotel, motel i pensjonat pięcio-, cztero- i trzygwiazdkowy musi też akceptować płatność kartą płatniczą.

Natomiast każdy kemping powinien mieć całodobowy dozór a urządzenia sanitarne muszą być zlokalizowane nie dalej niż 100 m od miejsca noclegu. W kempingu czterogwiazdkowym wymagany jest jeden natrysk z ciepłą wodą przez całą dobę na 50 osób, a w jednogwiazdkowym - jeden natrysk na 100 turystów bez konieczności zapewnienia ciepłej bieżącej wody.

Ochronie prawnej podlegają nazwy, takie jak hotel, motel, pensjonat. Każda inna powinna budzić podejrzenia - z praktyki UOKiK wynika, że przedsiębiorcy używają zdrobnień, przyrostków, niepełnych nazw (np. hotelik, motelux) wtedy, gdy ich obiekty nie spełniają określonych w przepisach wymagań (np. sanitarnych lub przeciwpożarowych) i nie posiadają odpowiedniego zezwolenia marszałka województwa. Aby przyciągnąć klientów, świadomie przekształcają nazwy, oferując noclegi według dowolnie ustalonego standardu.

Jeżeli pokój różni się od zamówionego lub hotel położony jest na przykład dalej od morza niż zapewniał sprzedawca, konsumentowi przysługuje reklamacja. Kiedy konsument samodzielnie rezerwuje nocleg w obiekcie hotelarskim i nie jest zadowolony z usługi, może dochodzić swoich praw na podstawie Kodeksu Cywilnego. W takiej sytuacji powinno się jak najszybciej zgłosić nieprawidłowości właścicielowi obiektu i wyznaczyć termin na naprawę usterki, wymianę wyposażenia, czy zamianę pokoju. Jeżeli przedsiębiorca nie usunie wady w wyznaczonym przez nas czasie lub nie jest to możliwe z innych przyczyn - mamy prawo żądać zmniejszenia ceny, a w ostateczności odstąpić od umowy i zażądać zwrotu zapłaconej kwoty. Odstąpienie od umowy jest możliwe, jeśli wada jest istotna.

Uważajmy, czy wpłacamy zadatek, czy zaliczkę. UOKiK zwraca uwagę, że w przypadku niewykonania umowy z winy przedsiębiorcy (np. rezerwacja nie została dokonana) wpłacona zaliczka zostanie nam zwrócona. Jeśli natomiast wpłaciliśmy zadatek, to wykonawca zwraca go w podwójnej wysokości.

(Oprac. Wolf / Foto: BI-Foto)
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo fakty.bialystok.pl




Reklama
Wróć do