Reklama

Ideał miasta: Ładne i mądre

29/05/2013 18:00
Wydawałoby się, że słowo design nieczęsto gości w Białymstoku. W przestrzeni miasta uwagę zwracają wszędobylskie reklamy (Central), termoizolacje i potwory bezlitosnych architektów (czerwona kamienica obok kościoła Św. Wojciecha). Co ciekawe, miasto ma dobry wydział architektury, którego studenci co chwila zachwycają pomysłami na nowe rozwiązania tu i teraz.
Powrót ze Sztokholmu do Białegostoku
Ostatnio rozmawiałem ze studentem Akademii Teatralnej pochodzącym z wielopokoleniowej, warszawskiej rodziny aktorów. Powiedział, że Białystok staje się piękny na wiosnę gdy wszędzie jest zielono.

Owszem, swego czasu nawet Playboy nagrodził nasze Planty za urok osobisty. Jednak gdy człowiek wraca z podróży po Szwecji, Niemczech czy Holandii myśli, że można tu i teraz przy maksimum chęci i minimum środków zrobić coś dobrego dla estetyki, funkcjonalności, nowoczesności i designu w Białymstoku.
Po co nam ładne miasto?
Ładne to takie bezpłciowe słowo. Miasto powinno być intrygujące, wygodne, kreatywne. Nie dlatego, że tak trzeba, bo inni tak mają. Przyjazna przestrzeń miasta ma zdobywać klientów. Klientów? Tak pora, by o statystycznym podatniku, studencie, turyście czy przedsiębiorcy myśleć jak o naszym kliencie. Dobrze obsłużony klient stanie się tzw. „stałym klientem” z czego obie strony czerpać będą profity.

Pora też dostrzec, że miasto jest produktem, marką, a mieszkańcy jej ambasadorami. Jeśli chcą budować pozycje miasta za żadne skarby nie mogą o nim mówić źle. Każda marka ma swoje wady, każda jest na jakimś etapie rozwoju. Czy większość dzisiejszych białostockich krezusów – którzy na początku swojej kariery w latach 90. sprzedawali Ci jeansy na Kawaleryjskiej – zaczynała dobijanie targu od wyliczenia słabych stron sprzedawanego towaru? Oczywiście, że nie. Dlatego pora polubić swoje miasto. Znaleźć w nim swoje miejsce. Ucieczka jest łatwa.
Zacznijmy od rowerów
Wszyscy moi rozmówcy wspomnieli o braku infrastruktury rowerowej i bardzo wyraźnym komunikacie ze strony miasta, że chce być miejscem przyjaznym dla rowerzystów. Tegoroczny budżet przewiduje zakup ponad 50 stojaków rowerowych i uruchomienie nowoczesnej wypożyczalni.

Według badań przeprowadzonych przez magistrat, białostoczanie rezygnują z jazdy rowerem z obawy przed kradzieżą swojego pojazdu. Stąd stojaki i wypożyczalnia to krok w dobrym kierunku.
Po co nam te rowery?
Powiedzieć dla zdrowia to za mało, powiedzieć dla wygody nieścisłość. Rowery ważne są głównie z powodów ekonomicznych. Im więcej z nas korzysta z roweru, tym mniejsze są korki w mieście, mniejsze zanieczyszczenie, wydatki na utrzymanie komunikacji miejskiej, naprawę infrastruktury drogowej, zmniejsza się liczba pacjentów w szpitalach.

Dodatkowo to, czego nie wlejemy do baku auta, możemy wydać w lokalnych firmach. Tym bardziej, że rowerzyści częściej korzystają z usług mikroprzedsiębiorców, bo łatwiej im swoim jednośladem zjechać z głównej drogi. Atrakcyjne z punktu widzenia przedsiębiorcy nie są już tylko lokale opodal przystanków autobusowych, parkingów czy w galeriach handlowych.

Właśnie! Parkingi – kolejny problem z głowy. Poza tym, jazda rowerem pozwala odstresować się przed i po pracy, a do centrum z Nowego Miasta szybciej dojadę rowerem niż autobusem. Rower rozwiązuje wiele problemów przyczyniając się do pozostawania znacznych środków w budżecie miasta.



 

(tekst Grzegorz Grzybek bloger citybranding.natemat.pl)
Reklama

Komentarze opinie

  • Awatar użytkownika
    Nikita - niezalogowany 2013-06-03 14:47:07

    Artykuł aż się prosi o ciąg dalszy ........ Ciągle za mało zieleni, ścieżek rowerowych, za dużo reklam - z tym się zgadzam, ale co jeszcze widzimy? Może za mało koszy, za mało ławek? W Szwajcarii np. każdy może (oczywiście po akceptacji w merostwie), ustawić w przestrzeni publicznej swoją ławkę ze stosowną tabliczką (np. swoje dane, czy też okazja lub cytat). Chciałabym też, żeby lokale usługowe bardziej wyszły na ulice np. stoliki przed knajpkę, kwiaty i owoce przed sklep, kwiaciarki na plac itp. To o czym piszę NIE WYMAGA NAKŁADÓW, tylko pomysłu, a miasta napewno zyska najbardzie,ogra

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo fakty.bialystok.pl




Reklama
Wróć do