Reklama

Mieszkańcy Łomży doczekają się połączeń kolejowych: regionalnych i dalekobieżnych

07/08/2024 18:09

Oczekiwany od ponad trzydziestu lat powrót kolejowych połączeń pasażerskich do Łomży jest coraz bliżej. Mieszkańcy czterech gmin zyskają dostęp do pociągów z nowych peronów. PKP PLK ogłosiły przetarg na projekt i roboty budowlane, finansowane z rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 r.

To ważna informacja dla sześćdziesięciu tysięcy mieszkańców Łomży - w samym jej centrum powstaną dwa nowoczesne, wygodne perony. Do miasta znowu będą mogły wjeżdżać pociągi regionalne i dalekobieżne, aby zabierać podróżnych w stronę Warszawy i Białegostoku. Jest przetarg na projekt i wykonanie prac na odcinku Łapy - Śniadowo - Łomża, co umożliwi skrócenie czasu przejazdu i tym samym powrót połączeń. PKP Polskie Linie Kolejowe realizują inwestycję we współpracy z samorządem województwa podlaskiego.

Na odcinku linii kolejowej o długości 77 km planowane jest m.in. odtworzenie kolejowej infrastruktury do obsługi ruchu pasażerskiego. Zakres inwestycji obejmuje kompleksową modernizację linii nr 49 Łomża - Śniadowo oraz budowę i przebudowę przystanków osobowych na odcinku Śniadowo - Łapy linii nr 36, wraz z odbudową dwóch stacji. Do realizacji wybrano wariant bez elektryfikacji, wskazany przez wnioskodawcę w studium planistyczno - prognostycznym. Pociągi między Łomżą i Łapami pojadą z maksymalną prędkością 80 - 120 km/h, a średni czas przejazdu pociągu z Łomży do Białegostoku, po zakończeniu wszystkich prac i uzyskaniu niezbędnych zezwoleń, planowany jest na ok. 1 h 35 min. Szacuje się, że z połączenia kolejowego miesięcznie skorzystają średnio ok. 24 tys. podróżnych.

Poza przebudową stacji w Łomży nowe perony powstaną w Konarzycach, Kozikach, Śniadowie (nowy przystanek Śniadowo Łącznica), Czachach-Kołakach, Kuleszach Kościelnych i Sokołach. Będą dostosowane do potrzeb wszystkich podróżnych, w tym osób o ograniczonej mobilności, wyposażone w wiaty, ławki, czytelne oznakowania i oświetlenie LED. Dodatkowo zaplanowano budowę mijanki w Czerwonym Borze, co zapewni możliwość konstrukcji lepszego rozkładu jazdy i jeszcze większą punktualność pociągów.

W ramach inwestycji na trasie Łapy - Śniadowo - Łomża przebudowane będą odcinki torów i zabudowane urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Dzięki odbudowie około kilometra łącznicy w Śniadowie, od strony Białegostoku w kierunku Łomży, możliwy będzie sprawniejszy ruch pociągów, bez konieczności zmiany czoła składów na stacji w Śniadowie. Bezpieczniej i wygodniej będzie także na skrzyżowaniach dróg z torami - wszystkie przejazdy kolejowo - drogowe na tym odcinku zyskają sygnalizację świetlną.

Oferty w ogłoszonym przetargu można składać do 9 września. Rozpoczęcie prac to II kwartał przyszłego roku, a zakończenie ostatnich robót w 2029. Poza kursami okazjonalnymi, ostatni pociąg pasażerski odjechał z Łomży w 1993 r.

Program Kolej+ zaplanowano do 2029 r. Jego realizacja wpłynie na poprawę warunków życia mieszkańców i wzrost atrakcyjności wielu regionów. Będący pod egidą Ministerstwa Infrastruktury program jest wart ok. 13,3 mld zł, w tym 11,2 mld zł stanowią pieniądze z budżetu państwa, ok. 2 mld fundusze jednostek samorządu terytorialnego. Program przyczyni się do eliminowania wykluczenia komunikacyjnego poprzez zapewnienie lepszego dostępu do kolei - najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego.

(PW)

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo fakty.bialystok.pl




Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Wróć do