
Korzyści płynące z realizacji unijnych projektów w szkołach są nie do przecenienia. Tak uważa dyrekcja Zespołu Szkół Społecznych Fundacji Edukacji "Fabryczna 10". W tym roku w szkole kończą się aż trzy takie przedsięwzięcia.
W ramach programu Erasmus+ uczniowie szkoły uczestniczyli w projekcie "Every Drop Counts". Od września 2019 r. realizowało go sześć szkół z Czech, Włoch, Łotwy, Litwy, Polski i Hiszpanii. Projekt miał trwać dwa lata, ale z powodu pandemii został przedłużony o rok.
Zainaugurował go wyjazd nauczycieli do Czech, który miał zasadnicze znaczenie dla wymiany dobrych praktyk w zakresie aktywnych metod uczenia się, poszukiwania kreatywnych sposobów pracy z uczniami oraz wspierania uczniów w przygotowaniu materiałów i pracy w wielokulturowych zespołach.
W ramach projektu odbyło się też pięć tygodniowych mobilności uczniów do krajów partnerskich.
Głównym tematem programu wymiany były zagadnienia związane z wodą - ochrona zasobów wodnych, sport i rekreacja na wodzie oraz nauka języków obcych - opowiada Agata Ratkiewicz, koordynatorka projektu. - Odwiedziliśmy nasze wszystkie szkoły partnerskie, a każda mobilność miała swój tytuł, myśl przewodnią, gościliśmy też naszych partnerów w Polsce, którym pokazaliśmy piękną część Podlasia związaną z wodą.
Podczas ostatniej, majowej wymiany na Litwie uczestnicy zwiedzali m.in. Wilno i Druskienniki - słynny kurort, znany z licznych źródeł wody mineralnej, byli w starym młynie wodnym i relaksowali się nad brzegiem jeziora - w jacuzzi i saunie.
Poprzez uczestnictwo w projekcie uczniowie stali się bardziej odpowiedzialnymi Europejczykami, dzięki interakcjom z innymi młodymi ludźmi z różnych krajów i środowisk - ocenia efekty projektu Agata Ratkiewicz. - W ten sposób młodzi ludzie otwierają się na świat i inaczej postrzegają stawiane im wyzwania. Dzięki temu może w przyszłości uda nam się uniknąć różnych katastrof ekologicznych i wojen. Nieocenione też było doskonalenie komunikacji, w tym umiejętności językowych.
Poza działaniami międzynarodowymi ważne były też różne akcje w szkole i na terenie kraju. Młodzież przygotowała m.in. prezentacje na temat Podlasia i Białegostoku w nowoczesnych aplikacjach, np. różne trasy zwiedzania w Google Tour. W czasie pandemii nauczyciele i uczniowie prowadzili, związane z tematem wody, lekcje wychowawcze, biologii, chemii i języka angielskiego, a część Galerii na Płocie, poświęcona była wodzie. W ubiegłym roku cała szkoła obchodziła Międzynarodowy Dzień Wody z Polską Akcją Humanitarną, dzięki czemu młodzież zrozumiała, co to jest kryzys wodny, ślad węglowy i co należy robić, by mieć swój choćby niewielki wkład w poprawę sytuacji środowiskowej.
Młodzież szkolna chwali sobie uczestnictwo w projekcie.
Dodało mi to pewności siebie, zarówno w zawieraniu znajomości, jak i w mówieniu po angielsku - mówi Aleksandra Chomczyk. - Poznałam dużo nowych osób, a z wieloma nadal utrzymuję kontakt. Najbardziej podobało mi się poznawanie innych krajów, kultur, tradycji, zabytków i oczywiście mieszkańców. Myślę, że ten projekt to świetna okazja, aby przełamać swoje bariery.
Podniesienie kompetencji językowych pracowników szkoły oraz jakości nauczania języka angielskiego na lekcjach oraz na zajęciach przyrodniczo - matematycznych są głównym celem, realizowanego w ramach unijnego programu POWER, projektu "Mobilna kadra, mobilni uczniowie - kluczem do (mądrej, nowoczesnej, współczesnej, interaktywnej, ery IT) edukacji". Wzięło w nim udział w sumie 10 nauczycieli szkoły, w tym dwie osoby z dyrekcji.
W pierwszym etapie projektu nauczyciele doskonalili znajomość języka angielskiego podczas warsztatów w Wielkiej Brytanii, a następnie poznawali metody unowocześniania programów nauczania języka na kursie metodycznym w Irlandii. W drugim etapie, w ramach tzw. job shadowing, pedagodzy wyjechali do szkół we Francji i w Hiszpanii, by poznać metodykę pracy w szkołach partnerskich, a także poszerzyć program nauczania w oparciu o innowacyjne technologie IT.
Celem spotkań partnerskich było też wypracowanie możliwości kontynuacji współpracy w postaci międzyszkolnych wymian uczniów, a także za pośrednictwem mediów elektronicznych - w ramach projektu eTwinning.
Z kolei na Malcie szkolni przyrodnicy i matematycy uczestniczyli w szkoleniu CLIL, poznając tajniki zintegrowanego kształcenia opartego na jednoczesnym przekazywaniu treści z dziedziny nauczanych przedmiotów i elementów języka obcego.
Dzięki uczestnictwu w projekcie nauczyciele poszerzyli swoje umiejętności językowe oraz metodologię nauczania w oparciu o technologie informacyjno - komunikacyjne - podsumowuje Agata Baczewska, koordynatorka projektu. - W ramach job shadowing kadra zarządzająca oraz nauczyciele, uczestniczący w mobilnościach, przygotowali folder informacyjny o szkole. Wprowadziliśmy też nowy sposób przekazywania informacji bieżących dla całej społeczności szkolnej, a pomysły zaczerpnięte z innych szkół europejskich pozwoliły na poprawę jakości pracy z młodzieżą. Pozwala to nam na spojrzenie z innej perspektywy na pracę nauczyciela w Polsce. Polecam wszystkim pedagogom uczestnictwo w projektach mobilnościowych. Nie byłoby to możliwe bez wsparcia funduszy europejskich.
We współpracy z Urzędem Marszałkowskim Województwa Podlaskiego szkoła kończy realizację innego edukacyjnego projektu - "Rozwijamy skrzydła na Fabrycznej". Jego celem jest wsparcie rozwoju uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - tych szczególnie zdolnych i tych z różnego rodzaju problemami zdrowotnymi, uwzględniając ich indywidualne predyspozycje. Konieczne było też wsparcie merytoryczne nauczycieli, by byli w stanie sprostać pracy z uczniami o takich wymaganiach oraz odpowiednie dostosowanie pracowni szkolnych.
Z projektu skorzystali wszyscy uczniowie liceum i uczniowie klas IV - VIII szkoły podstawowej oraz do 36 nauczycieli, prowadzących zajęcia z przedmiotów matematyczno - przyrodniczych - wyjaśnia Agata Baczewska, koordynatorka projektu. - Istotne znaczenie w realizacji celów projektu miał zakup urządzeń potrzebnych do prowadzenia nauczania metodą eksperymentu i wyposażenia pracowni: matematycznej, biologicznej, chemicznej, geograficznej oraz językowej, a także programów dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: Dyslektyk 2 i Eisystem Eduterapeutica. Inwestycje obejmowały też zakup sprzętu: tabletów i laptopów, a także rozbudowę i modernizację serwera szkolnego.
Program obejmował aktywne zajęcia uczniów, których było celem rozbudzenie zainteresowań przyrodniczo - matematycznych poprzez prowadzenie eksperymentów, a także umiejętności posługiwania się językiem obcym.
Nauczyciele przeszli kursy stacjonarne i wyjazdowe, które przygotowały ich do aktywizowania uczniów do samodzielnej pracy, współdziałania w zespole, prowadzenia samodzielnych obserwacji, doświadczeń i eksperymentów. Zapoznali się m.in. z techniką SSC, ułatwiającą efektywne nauczanie poprzez doświadczenia, pokazujące istotę przemian chemicznych, przeszli też przezszkolenia e-learningowe z GeoGebry, pedagogiki specjalnej i wsparcia uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi.
Cennym doświadczeniem był też udział uczniów w interdyscyplinarnych warsztatach edukacyjno - laboratoryjnych w różnego rodzaju instytucjach zewnętrznych. Najzdolniejsi uczniowie otrzymali stypendia, których celem jest wsparcie ich dalszego rozwoju i pasji.
Prowadzenie w szkole jednocześnie trzech unijnych projektów to wyzwanie logistyczne dla wszystkich pracowników szkoły, ale korzyści są ogromne dla całej szkolnej społeczności, więc warto - podkreśla Ewa Drozdowska, dyrektorka ZSS przy Fabrycznej. - Takie projekty to też intensywny rozwój, wyzwanie i prawdziwa satysfakcja z udanej realizacji. Oczywiście już rozglądamy się za nowymi projektami, bo następne lata przyniosą na pewno wyzwania i innowacje w edukacji, warto więc być na bieżąco, a nawet krok do przodu.
(Oprac. P. Walczak / Foto: mat. pras.)
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie