Zwrot nietrafionego prezentu? Możliwy wtedy, gdy kupujemy na odległość, np. przez internet. Kosztowny „gratis”? Porównuj ceny.
Zwrot prezentu, który nie ma wad, a po prostu nie podoba się obdarowanemu, zależy od dobrej woli sprzedawcy. Jeżeli ten się zgadza, ma prawo określać własne warunki, np. termin, wymagać dostarczenia paragonu, oryginalnego opakowania, metek. W zamian – może zaproponować klientowi m.in. zwrot gotówki, wymianę czy bon na zakupy w tej samej sieci.
O czym powinniśmy pamiętać, kupując prezenty?
- tylko gdy kupujemy produkt przez internet, możemy zrezygnować z zakupów bez podawania powodu w ciągu 14 dni od dnia jego odbioru;
- dwa lata – tyle wynosi czas na zgłoszenie reklamacji od momentu zakupu. Reklamację składamy w sklepie, w którym zrobiliśmy zakupy, najlepiej na piśmie;
- kupując rzeczy na wyprzedaży, z ekspozycji lub z promocji – mamy tyle samo praw, co w przypadku zakupu po cenie regularnej;
- w reklamacji możemy żądać: naprawy, wymiany, obniżenia ceny lub gdy wada jest istotna - zwrotu pieniędzy; wybór należy do klienta;
- dowód zakupu – jest konieczny do zgłoszenia reklamacji, najprostszym jest paragon; ponadto – dowodem zakupu może być potwierdzenie płatności kartą, wyciąg z konta, faktura, a nawet zeznania osób, które nam towarzyszyły podczas zakupów.
Zwracajmy uwagę również na sztuczki sprzedawców:
- 5,99 zł brzmi lepiej niż 6 zł - magiczne końcówki 99 groszy, odpowiednie ułożenie towarów na półce, muzyka, duże koszyki – to sztuczki sprzedawców, których nie zawsze jesteśmy świadomi, a ich celem jest zachęcenie do kupowania;
- inne ceny - zdarzają się różnice w cenach podanych przy towarze z cenami zakodowanymi w kasie, czytniku oraz podanymi w gazetkach reklamowych; ważne: cena podana na półce lub na metce jest obowiązującą, w związku z tym mamy prawo kupić produkt po tej właśnie cenie;
- gratisy muszą być bezpłatne, jednak czasem zdarza się, że za taki prezent albo musimy zapłacić, albo okazuje się, że zakup towaru bez upominku jest znacznie bardziej opłacalny;
- zdarza się, że kupując w komplecie np. szczoteczkę i pastę do zębów, zapłacimy więcej niż wtedy, gdy te same produkty weźmiemy osobno;
- reklamacja z pudełkiem - oryginalne opakowanie nie jest konieczne do złożenia reklamacji, dlatego sprzedawca nie może go wymagać od klienta.
(Oprac. P. Walczak / Źródło: UOKiK / Foto: sxc.hu)
Komentarze opinie