Reklama

O dwie prace za mało

13/11/2013 10:00


Wystawa Oskara Dawickiego „O dwie prace za mało” w Galerii Arsenał w Białymstoku jest trzecią prezentacją (po galerii Art Stations, Stary Browar w Poznaniu i Galerii Raster w Warszawie) związaną z filmem „Performer”. To pełnometrażowy film fabularny, którego premiera jeszcze nie nastąpiła, stanowiący – tak jak biograficzna powieść „W połowie puste” – część kreacji Dawickiego.

Dawicki gra w nim samego siebie: artystę, performera, twórcę dzieła totalnego, w którym sztuka i życie zlewają się w jedno. Ulotność sukcesu i kryjąca się za nią śmieszność, męczące przeczucie klęski, trup ukryty pod czerwonym dywanem, spłowiały blichtr – to komunikat na temat kondycji artysty, jaki przekazuje nam Dawicki, Stańczyk robiący gest Rejtana.
Z prześmiewczym poczuciem humoru, ocierając się o absurd, analizuje swoje atuty i słabości. Ironizuje na temat żenady i zarazem niebezpiecznie się do niej zbliża. Tak jak w samospełniającej się przepowiedni, porażka wydaje się nieunikniona. W klipie reklamującym wystawę „O jedną pracę za mało” w Galerii Raster Dawicki sugerował publiczności pozostanie w domu. Po co przychodzić do galerii, skoro i tak nie ma w niej „tej” pracy? Zdawałoby się, że gorzej już być nie może… Ależ może, jak mówią optymiści.

Film, którego nie zobaczycie w Galerii Arsenał:
PERFORMER
w roli tytułowej: Oskar Dawicki
scenariusz i reżyseria: Maciej Sobieszczański i Łukasz Ronduda
producent: Wajda Studio
współproducent: Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk
koproducenci: Telewizja Polska SA, Heliograf, Film Factory, Artcore
współfinansowanie: Polski Instytut Sztuki Filmowej

Oskar Dawicki (ur. 1971) jest z wykształcenia malarzem, ale już w trakcie studiów na Wydziale Sztuk Plastycznych Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika w Toruniu zainteresował się sztuką performance, której pozostał wierny przez kolejne lata, by po roku 2000 rozszerzyć pole swego działania o prace wideo, fotografie, dokumentacje, a w końcu również obiekty i instalacje. Wszystkie prace mają postkonceptualny charakterze i utrzymane są w lekko groteskowej, ironicznej, a nawet absurdalnej aurze. Dawicki łączy w swojej sztuce romantyczno-tragiczny komponent, silnie nasycony własnymi rozterkami egzystencjalnymi z poetyką i krytycznym wymiarem sztuki konceptualnej. Autorefleksja nad własnym statusem instytucjonalnym jako artysty współczesnego przeplata się ściśle z refleksją nad własną tożsamością, a raczej nad jej ulotnością, umownością, eterycznością, słabością. Dyskomfort, nieporozumienie, komplikacja - to pojęcia, na których wspiera się wyobraźnia artysty, bezproduktywność sztuki wydaje się być zaś dla Dawickiego jej najbardziej obiecującym wymiarem.
2000-2010 współzałożyciel i członek grupy Azorro

Od 15 listopada 2013 do 28 grudnia 2013. Galeria Arsenał, ul. A. Mickiewicza 2. Otwarcie o godz. 18. Wystawa czynna od wtorku do niedzieli w godz. 10-18. W czwartki wstęp wolny.

(mat. prasowe)
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo fakty.bialystok.pl




Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Wróć do