Reklama

Poseł Andruszkiewicz zapytał o remont dworców kolejowych. Odpowiedź ministra infrastruktury szokuje

14/11/2024 21:44

Odpowiedź ministra infrastruktury w rządzie Donalda Tuska na interpelację posła Adama Andruszkiewicza szokuje. I to na kilku poziomach. Bo można z niej dowiedzieć się na przykład, że udało się zmodernizować zmodernizowane już za poprzedników dworce, a inne są od roku albo w aktualizacji, albo w optymalizacji.

Na razie w aktualizacji są zaplanowane już wcześniej do budowy niektóre drogi w województwie podlaskim, w tym najważniejsza i najpilniejsza przebudowa drogi krajowej S8 z Białegostoku do Augustowa i Suwałk. Ale okazuje się, że w aktualizacji są także modernizacje dworców kolejowych, między innymi dworca w Augustowie czy w Suwałkach. Są to inwestycje, które przewidziano do realizacji jeszcze za poprzednich rządów. 

Poseł Adam Andruszkiewicz chciał dowiedzieć się, co z tymi zaplanowanymi pracami, bo kolej wróciła do łask. Zarówno Polskie Koleje Państwowe, jak i Polregio notują zwiększenie liczby podróżnych, więc zasadnym jest, aby podróżni mieli do dyspozycji infrastrukturę godną XXI wieku. Tymczasem jest tak, że wiele budynków kolejowych nie widziało remontu od dziesiątek lat. Jak na przykład dworzec w Grajewie, w Mońkach, czy w Łapach. 

Zresztą stary dworzec w Łapach już został rozebrany, a by w jego miejsce został wybudowany nowy. Ale okazuje się, że ten dworzec, według wiceministra infrastruktury Piotra Malepszaka, jest w tak zwanej optymalizacji. Co to znaczy? Poseł Andruszkiewicz będzie o to jeszcze pytał szczegółowo, ale dziś wychodzi na to, że optymalizacja sprowadza się do braku jakichkolwiek dalszych prac. Podróżni jakoś sobie poradzą bez dworca. A to, że Łapy są ważnym węzłem komunikacyjnym od dziesiątek lat, to zupełnie dla ministerstwa nie ma znaczenia. 

Rozmawialiśmy z posłem Adamem Andruszkiewiczem w temacie planów de facto skasowania programu modernizacji dworców kolejowych w województwie podlaskim. Niestety, to wszystko dzieje się w momencie, kiedy rozbudowuje się flagowy projekt kolejowy w naszym regionie – Rail Baltica. A na dodatek, kiedy podniesiona została jakość usług kolejowych, dzięki czemu podróżni wrócili do podróżowania pociągami. Nieprzemyślane lub nieprzewidywalne decyzje mogą ten trend zatrzymać, co z pewnością odbije się na jakości podróży i odwracania się podróżnych od tego środka transportu zbiorowego. Na dodatek ekologicznego. 

(Agnieszka Siewiereniuk – Maciorowska/ Foto: DDP)
 

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Wróć do