„Mówienie surowo wzbronione”. Kiedy wchodząc do jednego z teatrów Gordon Edward Craig natknął się na taki napis, poczuł się jak w raju. Przez chwilę myślał, że nareszcie odkryto Sztukę Teatru. Wspomniany Craig, a właściwie Henry Edward Gordon Godwin Wardell to postać wybitna. Reformator teatru, który zainicjował duże zmiany, a zaczął od debiutu na scenie dramatycznej w 1878 roku, kiedy miał zaledwie sześć lat.
Gdy człowiek debiutuje na deskach teatru będąc jeszcze dzieckiem, ma szansę osiągnąć wiele i zajść daleko w tej dziedzinie sztuki. Wszystko zależy tak od zdolności małego aktora, jak i możliwości, jakie się mu stworzy. Szansę odkrycia talentu daje Teatr Dramatyczny im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku, który od 2006 roku organizuje warsztaty teatralne dla dzieci i młodzieży. Na zajęciach najmłodsi stykają się z elementarnymi zadaniami aktorskimi. Ćwiczą dykcję, pracują nad głosem oraz uczą się interpretacji tekstu. Ponadto zapoznają się z budynkiem teatru, kulisami i, przede wszystkim, sceną. Spotkania prowadzą aktorzy Teatru Dramatycznego. Co wyrośnie z małych aktorów? Na to pytanie odpowie czas. A co z tymi, dla których jest już za późno na egzamin do szkoły teatralnej, ale ich marzenia o scenie są wciąż żywe? Odpowiedzią są warsztaty teatralne dla dorosłych.
Teatr od kuchni
Niecały rok temu, późnym wrześniowym popołudniem na dużej scenie Teatru Dramatycznego zebrało się grono bliżej nieznanych sobie osób. Po raz pierwszy udało się stworzyć grupę warsztatową dla dorosłych, a jej opiekunem została aktorka Agnieszka Możejko-Szekowska. W trakcie cotygodniowych spotkań warsztatowicze na własnej skórze doświadczali, z czym wiąże się aktorstwo. Świadome kierowanie własnym ciałem, wykorzystanie mocy głosu i praca na emocjach to podstawowe umiejętności sceniczne, które uczestnicy warsztatów rozwijali ćwicząc monologi, dialogi i etiudy. Na kolejnym etapie prac wcielali się w odgrywaną postać poprzez zbudowanie jej w sobie. Pomógł kwestionariusz opisujący bohatera w najdrobniejszych szczegółach. Od ubioru, przez cechy charakteru, aż do celu nadrzędnego – co aktor poprzez graną postać chce przekazać widzowi. Podczas wcielania się w rolę, duże znaczenie mają własne doświadczenia i przeżycia, a także wyobraźnia, którą powinno się nieustannie pobudzać i rozwijać. Wskazówki, jak dobrze zagrać swoją rolę, poza opiekunem grupy, dawali także inni aktorzy, których warsztatowicze mieli okazję poznać.
Synteza ludzkich dusz
Występy na scenie to rzecz niezwykle trudna, ale dająca mnóstwo satysfakcji. Aktor za pomocą słowa, gestu, żartu otwiera widza i zmusza do refleksji. Teatr jest idealnym miejscem dla tych, którzy poprzez sztukę pragną rozumieć i rozwijać swoją sprawność emocjonalno - intelektualną. Uczestnicy zgodnie twierdzą, że warsztaty teatralne to „świetna zabawa, przygoda i wielka przyjemność”, ale też „szkoła robienia czegoś naprawdę razem”. Zwieńczeniem dziewięciomiesięcznych spotkań będzie wystawienie sztuki Gabrieli Zapolskiej „Ich czworo. Tragedia ludzi głupich”. Scena jest miejscem, które wyzwala, a człowiek wolny czuje się młodo, dlatego nieważne czy przygodę z teatrem zaczyna się w wieku lat sześciu, czy sześćdziesięciu sześciu. Teatr pozwala być młodym w każdym wieku.
Komentarze opinie