
Obserwujemy pierwsze pozytywne efekty odmrażania gospodarki. Coraz więcej Polaków lepiej ocenia bieżącą sytuację. Chcemy myśleć, że najgorsze mamy za sobą. To czas pierwszych podsumowań, pytań między innymi o to, czy jako społeczeństwo sprostaliśmy wyzwaniu, jakim była pandemia COVID-19? Już dziś 63% Polaków uważa, że jako społeczeństwo zdaliśmy egzamin z solidarności międzyludzkiej w czasie dotychczasowej walki z epidemią. Przeciwnego zdania jest zaledwie 19,8%, a aż 17,1% Polaków nie potrafi tego jeszcze określić. Jakie działania podejmowaliśmy najczęściej by pomóc sobie nawzajem?
W trudnych miesiącach walki z pandemią ludzie solidaryzowali się ze sobą na bardzo wiele sposobów. Finansową pomoc od państwa, wsparcie organizacji pozarządowych uzupełniały szybko powstające inicjatywy obywatelskie, o których chętnie wspominały media. Według badania przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie Polskiego Funduszu Rozwoju w ramach kampanii „Solidarni Zwyciężymy”, najczęściej słyszeliśmy o inicjatywach pomocy seniorom i sąsiadom (47%), wspieraniu służb medycznych nie tylko poprzez szycie maseczek, ale też zapewnianiu pożywienia na czas wytężonej pracy w służbie chorym (37,6%) oraz pomocy osobom przebywającym na kwarantannie (37,2%).
Solidarność w działaniu można było również zaobserwować w relacjach pracodawców z pracownikami, gdzie pracodawcy wykazali się walką nie tylko o swój biznes, ale i o zachowanie miejsc pracy (17,5%), a pracownicy większą elastycznością i otwartością na zmianę formy pracy (25%). Nie bez echa pozostał również obszar edukacji najmłodszych – co piąty Polak słyszał w tym czasie o działaniach mających na celu pomoc dzieciom i młodzieży w możliwości uczestniczenia w edukacji zdalnej.
Według badania jedynie jeden na pięciu Polaków (23,9%) twierdzi, że w czasie pandemii nie podejmował żadnych działań mających na celu wsparcie innych ludzi. Pozostali najczęściej angażowali się we wspieranie przedsiębiorców dotkniętych kryzysem (37,3%), troskę o najbliższych (32,5%), pomoc osobom na kwarantannie (15,7%) oraz wspierając finansowo publiczne zbiórki organizowane na rzecz radzenia sobie ze skutkami pandemii (15%). To jednak nie wszystkie działania. Pomysłowość Polaków, chęć niesienia pomocy innym i potrzeba budowania wspólnoty w trudnym czasie nie miała granic. Okazało się, że sytuacja zagrożenia, z którą musieliśmy się zmierzyć, po raz kolejny w historii pokazała, jak wielka siła drzemie w nas jako społeczeństwie i jak wielu z nas chętnie brało odpowiedzialność za siebie, ale też i innych. Miało to ogromne znaczenie nie tylko dla stanu zdrowia publicznego, ale także krajowej gospodarki.
- Wyniki badania oficjalnie potwierdzają to, co my mamy możliwość obserwować od początku uruchomienia przez nas Tarczy Finansowej. Wsparliśmy już kilkaset tysięcy polskich firm i pracowników i to ich historie radzenia sobie z wyzwaniami, jakie przyniosła trudna rzeczywistość, stały się dla nas inspiracją do rozpoczęcia kampanii „Solidarni Zwyciężymy” i ogłoszenia konkursu promującego prawdziwych bohaterów. Są one pełne przykładów współpracy międzyludzkiej i bohaterskich postaw Polaków w czasie walki ze skutkami pandemii COVID-19. Niestety często umykały nam one w natłoku przytłaczających negatywnych informacji. A to dowód na to, że w trudnych sytuacjach możemy liczyć na siebie nawzajem. To między innymi dzięki takiej postawie Polaków możemy mieć nadzieję, że wyjdziemy z kryzysu obronną ręką - mówi Paweł Borys, Prezes Polskiego Funduszu Rozwoju.
Obecnie zakończyła się pierwsza z trzech części konkursu w ramach kampanii „Solidarni Zwyciężymy”, w której wyłonionych zostało 6 zwycięzców. Wśród nich znalazły się osoby prywatne i firmy, które wyróżniły się nie tylko solidarnością w działaniu i troską o dobro innych ludzi, ale również kreatywnością i innowacyjnością w działaniach oraz przede wszystkim błyskawiczną reakcją i gotowością do wprowadzenia zmian, co w było kluczowe w ciągu ostatnich miesięcy. Zwycięzcy poza promocją własnych działań, otrzymają możliwość przeznaczenia 10 000 zł na wsparcie wybranej przez siebie w zgłoszeniu fundacji lub organizacji. Wszystkie historie zgłoszone w konkursie, w tym te zwycięskie, opublikowane są na stronie internetowej kampanii www.solidarnizwyciezymy.pl. Zgłoszenia można wysyłać jeszcze do 3 sierpnia poprzez formularz na stronie kampanii.
Zwycięzcy I etapu konkursu „Solidarni Zwyciężymy”
Portal Specprawnik.pl, który dostrzegł gwałtowny wzrost problemów prawnych związanych z Covid-19 i bezpłatnie udzielił porad prawnych ponad 12 tys. osób. W projekt zaangażowało się 3,7 tys. prawników.
Sieć biur rachunkowych Meritoros, która charytatywnie wsparła ponad 500 przedsiębiorców w pozyskaniu dofinansowań na ochronę biznesu. Dzięki akcji żadna z firm nie zamknęła swojego biznesu ani nie zwolniła swoich pracowników.
Biuro Usług Księgowych Optima KJ z Pszczyny, które przygotowało ponad 600 wniosków o dofinansowanie dla przedsiębiorców, dzięki których pozytywnemu rozpatrzeniu wiele firm obecnie pracuje bez zadłużeń i problemów.
Radosław Kwietniewski z Mysłowic, Mistrz Świata w armwrestlingu, który pieniądze ze zbiórki na swój wyjazd na mistrzostwa do Stanów Zjednoczonych przekazał lekarzom z Izby Przyjęć Oddziałów dla Dzieci Szpitala Klinicznego w Zabrzu. Zbiórkę zorganizowano pod hasłem „Siła niech będzie z lekarzami!”.
Florian Pyszel, matematyk, który zatroszczył się o tych, którzy potrzebowali wsparcia w czasie edukacji zdalnej, zorganizował korepetycję online dla ponad 20 uczniów, by zachować ciągłość nauczania i przygotować ich do matury, najważniejszego egzaminu w życiu.
Sebastian Radzimiński z Ostródy, 17-latek, który w swoim rodzinnym mieście zorganizował akcję pomocy osobom starszym, bezdomnym i potrzebującym (np. w dostarczaniu zakupów) i pociągnął swoim przykładem rzeszę innych wolontariuszy.
Kampania „Solidarni Zwyciężymy”
Celem kampanii “Solidarni Zwyciężymy” i konkursu jest promowanie i uhonorowanie historii radzenia sobie z kryzysem, współpracy międzyludzkiej i bohaterskich postaw Polaków w czasie walki ze skutkami pandemii COVID-19. Osoby indywidualne jak i firmy mogą zgłaszać inspirujące historie wyjątkowej i bezinteresownej pomocy oraz pomysłowego radzenia sobie w biznesie w okolicznościach pandemii. Zgłoszenie może wysłać każdy, a zaproponowana historia może dotyczyć nas samych, jak i kogoś, kogo działanie uznaliśmy za warte dostrzeżenia i naśladowania. Zwycięzcy – zarówno osoby indywidualne jak i firmy - będą mogli wesprzeć kwotą w wysokości 10 000 zł wybraną fundację, lub skorzystać z bezpłatnej promocji w mediach. Więcej informacji nt. akcji, formularz zgłoszeń oraz regulamin konkursu dostępne są pod adresem www.solidarnizwyciezymy.pl.
(BL/ Foto: pixabay.com/ coranavirus)
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie