
Od dłuższego czasu w Teatrze Dramatycznym w Białymstoku trwają prace remontowo – budowlane. Mimo braku obecnie stałej siedziby placówka była w stanie zrealizować wiele projektów, w tym spektakli oraz różnego rodzaju wydarzeń. Część z nich nie byłaby możliwa do realizacji, gdyby nie wsparcie.
Zadanie „Scena za rzeką – etap I” polegało na wykonaniu dokumentacji technicznej niezbędnej do prowadzenia inwestycji: programu funkcjonalno-użytkowego wraz z ekspertyzami Teatru Dramatycznego im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku, znajdujących się przy ul. Branickiego 15 w Białymstoku na potrzeby prowadzenia działalności kulturalnej ze szczególnym uwzględnieniem działań z zakresu przygotowywania i wystawiania przedstawień teatralnych oraz edukacji kulturalnej.
Na podstawie przygotowanej dokumentacji – w kolejnych etapach realizacji zadania – będzie możliwa adaptacja istniejącej infrastruktury na potrzeby stworzenia: sceny i sali widowiskowej z mobilną widownią na 200 osób wraz z niezbędnym zapleczem, zapewniającej dostępność osobom ze szczególnymi potrzebami oraz nowoczesnej przestrzeni warsztatowej (pracownie: modelatorska, malarska, ślusarska, stolarska i szewska, magazyn dekoracji). Obiekty będą zapewniały dostępność osobom ze szczególnymi potrzebami.
Zadanie stanowi kontynuację realizacji wieloletnich planów rozwoju Teatru, które zakładają modernizację infrastruktury i dostosowanie jej do standardów europejskich. Kolejnym etapem, realizowanym w 2023 roku będzie przygotowanie dokumentacji technicznej niezbędnej do prowadzenia inwestycji: dokumentacja projektowa wraz z projektem budowlanym.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z Funduszy Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego w ramach Programu Infrastruktura Kultury 2022 – kwota dofinansowania: 30 000 zł w roku 2022, 68 500zł w roku 2023 oraz z budżetu Województwa Podlaskiego w kwocie 35 000 zł w roku 2022, 86 500 zł w roku 2023.
Archiwum Cyfrowe Teatru Dramatycznego im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku – etap V
Głównym celem zadania „Archiwum Cyfrowe Teatru Dramatycznego im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku – etap V” było opracowanie i digitalizacja zasobów dziedzictwa kulturowego naszego Teatru, które znajdują się w archiwum artystycznym oraz udostępnienie ich w celach popularyzacyjnych, edukacyjnych i naukowych. Dzięki współpracy ze Stowarzyszeniem „Podlaski Uniwersytet Ludowy” – organizacją pozarządową, posiadającą doświadczenie w zakresie digitalizacji oraz sprzęt niezbędny do realizacji zadania, udało się zdigitalizować, opisać i udostępnić w Archiwum Cyfrowym Teatru, w sumie 2869 obiektów.
Zdigitalizowane materiały oraz kopia wzorcowa zostały przekazane do Narodowego Archiwum Cyfrowego, które ma na celu gromadzenie i udostępnianie informacji o zbiorach wszystkich archiwów państwowych oraz innych instytucji przechowujących materiały archiwalne.
W 2018 roku Teatr Dramatyczny im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku rozpoczął prace nad stworzeniem Archiwum Cyfrowego. W zasobach Archiwum Teatru znajduje się około 43.000 materiałów, na które składają się: materiały fotograficzne, dokumenty aktowe, publikacje, materiały audio i video, które prezentują projekty scenograficzne i kostiumowe, plakaty/afisze, ulotki, zdjęcia ze spektakli, a także inne zachowane archiwalia dotyczące działalności Teatru. Kolekcja ta stanowi niezwykle ważne i ciekawe źródło wiedzy o historii białostockiego teatru i lokalnej kultury.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z Funduszy Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego w ramach Programu Kultura Cyfrowa 2022 w kwocie 55 000 zł oraz z budżetu Województwa Podlaskiego w wysokości 65 000 zł.
Kierunek Wschód VI
Festiwal „Kierunek Wschód” to jeden z najważniejszych projektów artystycznych organizowanych przez Teatr Dramatyczny w Białymstoku, którego ideą jest prezentacja kultury pogranicza oraz zacieśnianie współpracy kulturalnej państw z obszaru tzw. Partnerstwa Wschodniego oraz ośrodków kultury zlokalizowanych na pograniczu.
Tegoroczna, szósta edycja Festiwalu „Kierunek Wschód” rozpoczęła się prezentacją przedstawienia Teatru Dramatycznego w Białymstoku – „Makbet”. W ciągu kolejnych dni zaprezentowało swe spektakle 6 teatrów zagranicznych: „Klasa” Kijowskiego Akademickiego Teatru Dramatu i Komedii na Lewym Brzegu Dniepru z Ukrainy, „Tramwaj zwany pożądaniem” Państwowego Teatru Dramatycznego im. Waży Pszaweli w Telawi z Gruzji, „Eurydykę” w wykonaniu Narodowego Teatru Akademickiego im. Gabriela Sundukyana w Erywaniu z Armenii, „Gęsi-ludzie-łabędzie” Niezależnej Grupy Teatralnej Kupalaŭcy z Białorusi, „Bachantki – krótka historia rozkładu” Narodowego Teatru w Bitoli z Macedonii Północnej, „Mary” Teatru Miejskiego w Alytusie z Litwy oraz „IN-NI” Kijowskiego Akademickiego Teatru „Złota Brama” z Ukrainy. Podobnie jak miało to miejsce w latach ubiegłych, po wszystkich spektaklach odbyły się spotkania i rozmowy z artystami, które poprowadziła Dorota Sokołowska – dziennikarka i prezenterka Polskiego Radia Białystok.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z Funduszy Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego w ramach Programu Teatr 2022 w kwocie 200 000 zł oraz z budżetu Województwa Podlaskiego w wysokości 220 000 zł.
Kierunek Ukraina
Teatr Dramatyczny w Białymstoku, mając na celu promowanie polskiego dramatu i polskiej sztuki teatralnej wśród publiczności zagranicznej, realizował projekt teatralny „Kierunek Ukraina” we współpracy z dwoma zagranicznymi teatrami dramatycznymi: Kijowski Akademicki Teatr Dramatu i Komedii na Lewym Brzegu Dniepru Left Bank Theatre z Kijowa (Ukraina) oraz Teatr Miejski w Olicie (Litwa).
W ramach przedsięwzięcia polscy i ukraińscy artyści wspólnie stworzyli interaktywny spektakl pt. „Inwazja” na podstawie scenariusza opowiadającego o stosunkach polsko-ukraińskich, autorstwa dramatopisarki Maliny Prześlugi.
W spektaklu wystąpiły aktorki Teatru Dramatycznego im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku: Beata Chyczewska i Monika Zaborska oraz Kijowskiego Akademickiego Teatru Dramatu i Komedii na Lewym Brzegu Dniepru: Anastasia Ievtushenko, Kristina Liuba i Olesia Zhurakivska.
Reżyserią spektaklu zajęła się ukraińska reżyserka teatralna Tamara Trunova, scenografię i kostiumy przygotował litewski scenograf Artūras Šimonis, natomiast muzykę skomponował producent muzyczny i kompozytor – Marek Kubik. Multimedia do spektaklu stworzył twórca animacji, multimediów i instalacji interaktywnych – Krzysztof Kiziewicz. Międzynarodowa współpraca przy realizacji spektaklu, stworzyła możliwość wymiany doświadczeń oraz możliwość konfrontacji metod pracy twórczej pomiędzy polskimi, ukraińskimi i litewskimi artystami.
Premiera spektaklu miała miejsce 3 grudnia 2022 roku w Białymstoku, następnie przedstawienie zostało dwukrotnie pokazane w dniu 12 grudnia w Teatrze Miejskim w Olicie. Partnerami projektu byli Instytut Polski w Kijowie oraz Instytut Polski w Wilnie.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z Funduszy Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego w ramach Programu Promocja kultury polskiej za granicą 2022 w kwocie 109 000 zł oraz z budżetu Województwa Podlaskiego w wysokości 131 000 zł.
Kierunek Szekspir
W dniach 23-28 czerwca br. w ramach zadania „Kierunek Szekspir” Teatr Dramatyczny im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku zaprezentował podczas International Bitola Shakespeare Festival (Macedonia Północna) swój spektakl – „Makbet” w reżyserii Grzegorza Suskiego, a także czytanie performatywne „Wesołe kumoszki z Windsoru” w reżyserii Patryka Ołdziejewskiego.
Zrealizowane w ramach zadania przedsięwzięcia w Narodowym Teatrze w Bitoli, umożliwiły przybliżenie działalności artystycznej Teatru Dramatycznego im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku macedońskim widzom, a także spowodowały, że współpraca polskiego między teatrami nabrała realnego kształtu. Partnerem projektu była Ambasada RP w Skopje.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z Funduszy Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego w ramach Programu Promocja kultury polskiej za granicą 2022 w kwocie 70 000zł oraz z budżetu Województwa Podlaskiego w wysokości 73 200 zł.
Teatr – Lubię to! Sezon 4
„Teatr – Lubię to! Sezon 4” to czwarta odsłona warsztatów, które co roku cieszą się ogromnym zainteresowaniem kadr kultury i nauczycieli. Warsztaty miały na celu podniesienie kwalifikacji pedagogów oraz rozwój ich kompetencje w zakresie realizacji działań animacyjnych i edukacyjnych.
Podczas cyklu 6-ciu dwudniowych spotkań (w okresie wrzesień-listopad 2022) z instruktorami – pracownikami Teatru Dramatycznego w Białymstoku, którzy pracują w pracowniach i warsztatach artystycznych, uczestnicy poznali oraz praktycznie przećwiczyli następujące zagadnienia: "Dekoracje i rekwizyty teatralne – dlaczego są takie ważne?", "Kostiumy i maski grają rolę", "Dobra charakteryzacja, czyli jaka?", "Sztankiet, czyli co?", "Plakat czy afisz – oto jest pytanie", "Jaką rolę pełni w teatrze światło?".
Uczestnicy szkoleń mieli okazję zdobyć nową wiedzę i artystyczne umiejętności, które z powodzeniem będą wykorzystywać w trakcie lekcji czy zajęć dodatkowych. Ponadto, dzięki szkoleniom udało się uzmysłowić nauczycielom, jak ważną rolę w rozwoju i edukacji dzieci oraz młodzieży odgrywa sztuka teatralna. Stworzenie społeczności wokół teatru, gdzie następuje wymiana doświadczeń, inspiracji i motywacji, stało się najważniejszym osiągnięciem wspólnych spotkań. Szkolenia cieszyły się ogromną popularnością.
Instruktorzy przygotowali konspekty z opracowanymi zagadnieniami warsztatów, w których została zawarta niezbędna wiedza teoretyczna wraz z przykładowymi ćwiczeniami. Konspekty pt. „Teatr – Lubię to! Szkoła wyobraźni”.
W celu dokonania merytorycznej i obiektywnej oceny realizacji zadania, podjęliśmy współpracę z badaczami z Instytutu Socjologii Uniwersytetu w Białymstoku (UwB), którzy na podstawie przeprowadzonych badań wśród uczestników spotkań przygotowali końcowy „Raport z ewaluacji projektu”. Raport stanowi element przyszłego, długofalowego programu edukacji teatralnej Teatru.
Publikacje zostały wydane w nakładzie 1000 egzemplarzy – konspekty i 200 egzemplarzy – raportu. Zostały rozdystrybuowane wśród pedagogów oraz osób zainteresowanych rozwijaniem swych kompetencji z wykorzystaniem artystycznych metod pracy. Publikacje w wersji elektronicznej (PDF) zostały udostępnione na stronie internetowej Teatru wraz z możliwością bezpłatnego pobrania.
Dodatkowe zajęcia zorganizowane przez pedagogów w swoich placówkach oświatowych i kulturalnych, będą stanowić odskocznię od standardowego programu nauczania. To doskonała okazja do tego, by zbudować wspólną przestrzeń odniesień w relacjach prowadzący warsztaty-nauczyciel-uczeń – poprzez myślenie teatrem, tworzenie teatru i jego odbiór. Uwrażliwienie młodzieży na odpowiedni sposób zachowania się w teatrze, a także przedstawienie sposobów jego funkcjonowania/pracy, pozwolą na pogłębienie świadomości w sferze szeroko pojętych działań teatralnych.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z Funduszy Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego w ramach Programu Edukacja Kulturalna w kwocie 73 000zł oraz z budżetu Województwa Podlaskiego w wysokości 81 000 zł.
Realizacja zrealizowanych zadań nie byłaby możliwa gdyby nie dofinansowanie ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego oraz dotacji z budżetu Województwa Podlaskiego. Więcej informacji na temat projektów zrealizowanych w 2022 roku można znaleźć na stronie dramatyczny.pl/projekty.
(Źródło: TD oprac. KA/ Foto: Urszula Bondar
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie