
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego oficjalnie potwierdził, że Polregio złożyło najkorzystniejszą ofertę na świadczenie usług publicznych w zakresie wojewódzkich kolejowych przewozów pasażerskich. To ogromny sukces spółki, która w latach 2026 - 2030 będzie obsługiwać pasażerów regionalnych linii kolejowych. Podpisanie umowy nastąpi prawdopodobnie w czerwcu.
W uzasadnieniu urząd marszałkowski, jako organizator przejazdów w Podlaskiem, poinformował, że oferta złożona przez Polregio. spełniła wszystkie wymagania zawarte w "Specyfikacji Warunków Zamówienia" oraz w ustawie z 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych.
Podkreślono, że oferta otrzymała najwyższą liczbę punktów i została oceniona jako najkorzystniejsza. Rozstrzygnięcie konkursu na Podlasiu na świadczenie usług regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich jest pierwszym przykładem bardzo istotnego przetargu, który został zorganizowany w świetle przepisów IV pakietu kolejowego. Od samego początku budził on wiele emocji i kontrowersji, ponieważ kluczowe było ustalenie odpowiedzialności między organizatorem a przewoźnikiem za prawidłowe skalkulowanie kosztów usługi, w tym ryzyka wzrostu kosztów (m.in. ceny energii, paliwa trakcyjnego, kosztów pracy oraz inflacji).
Cieszymy się, że będziemy mogli kontynuować świadczenie usług na Podlasiu i że nadal będziemy mogli, w ramach misji publicznej, pomagać mieszkańcom tego regionu docierać do szkoły, pracy, uczelni czy do domu. Jednocześnie mamy świadomość, że branża Regio jest obecnie w okresie przełomowym, ponieważ zaczął obowiązywać już IV pakiet. Wierzymy, że tylko dojrzałość organizatorów transportu, czyli marszałków województw, pozwoli przeprowadzać postępowania na usługi przewozowe w pełni konkurencyjnym trybie - mówi Adam Pawlik, prezes Polregio.
O tym, jak działają regionalne kolejowe przewozy pasażerskie, precyzyjnie mówi ustawa z 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym. Organizatorem odpowiedzialnym za zarządzanie przewozami pasażerskimi jest marszałek województwa. Jego zadania to badanie i analiza potrzeb przewozowych, realizacja planu transportowego oraz zapewnienie odpowiednich warunków funkcjonowania i finansowania transportu pasażerskiego. Przewoźnicy regionalni dowożący pasażerów do szkoły czy pracy działają na zlecenie organizatorów transportu, najczęściej na mocy wieloletnich umów. Powinni oni wykonywać usługę w jak najbardziej sprawny i profesjonalny sposób.
Polregio jest w pełni przygotowane do realizacji usługi - ma odpowiednie zaplecze techniczne i doskonale wyszkolone kadry, ale wciąż zabiega o wymianę taboru. Przed spółką więc ciężka praca i w perspektywie kolejne przetargi na świadczenie usług publicznych w zakresie wojewódzkich kolejowych przewozów pasażerskich, ale ten sukces to początek nowego etapu - mówi Marcel Klinowski, wiceprezes spółki.
(PW)
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie