Reklama

Udana interwencja białostockiego biura Rzecznika MŚP: firma nie musi zwracać 54 tysięcy

03/08/2022 13:06

Polski Fundusz Rozwoju, po interwencji Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców, wydał decyzję w sprawie zwolnienia z obowiązku zwrotu przez przedsiębiorcę subwencji finansowej, uzyskanej z Programu Tarcza Finansowa 1.0.

Przedsiębiorca, prowadzący biuro podróży, złożył wniosek o podjęcie przez Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców czynności interwencyjnych w sprawie błędnej decyzji PFR, dotyczącej rozliczenia subwencji finansowej, otrzymanej w ramach programu rządowego "Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla Małych i Średnich Firm".

W następstwie złożonego wniosku firma zawarła z PFR umowę subwencji finansowej, na mocy której PFR przyznał jej 72 tys. zł. 18 maja 2021 r. beneficjent złożył oświadczenie o rozliczeniu, a następnie - zgodnie z warunkami regulaminu - otrzymał decyzję, w której PFR wyliczył zwolnienie z obowiązku zwrotu subwencji finansowej w wysokości 18 tys. zł, wskazując, że na podaną wartość składa się jedynie 25 proc. związane z prowadzeniem działalności gospodarczej w całym okresie 12 miesięcy od dnia przyznania subwencji finansowej.

Przedsiębiorca nie uzyskał zwolnienia z obowiązku zwrotu dodatkowo kwoty 54 tys. zł, czyli 75 proc. subwencji z tytułu spełniania warunku utrzymania zatrudnienia w okresie 12 pełnych miesięcy kalendarzowych liczonych od końca miesiąca kalendarzowego poprzedzającego datę zawarcia umowy subwencji finansowej oraz prowadzenia działalności w branży sklasyfikowanej kodem PKD 79.12.Z "działalność organizatorów turystyki". Przedsiębiorca terminowo dokonał zgłoszenia wyjaśniającego (reklamacji), w którym wskazał, że ze składanego do PFR oświadczenia o rozliczeniu spełnia wszelkie warunki do ubiegania się o umorzenie przyznanej mu subwencji finansowej w wysokości 100 proc. Ponadto poinformował, że w jego ocenie formularz bankowy wprowadzał w błąd, co również było podnoszone do PFR przez Rzecznika MŚP na skutek podejmowanych interwencji.

Rzecznik MŚP w swoich licznych stanowiskach i wnioskach kierowanych do PFR występował o wydanie decyzji w zakresie umorzenia całości przyznanej subwencji, wobec faktu spełnienia wszystkich regulaminowych przesłanek przez beneficjenta z Programu Tarcza Finansowa 1.0. Rzecznik MŚP dodatkowo podkreślał, że przedsiębiorca działa w branży turystycznej szczególnie dotkniętej skutkami pandemii i pomimo wieku (74 lata) od 40 lat prowadzi jedno z najstarszych w województwie kujawsko - pomorskim biur podróży.

Po pierwotnie błędnej decyzji i przedłużającego się przez prawie 12 miesięcy postępowania wyjaśniającego przed PFR, firma była zmuszona zwracać comiesięczne raty, które pokrywała w znacznej części z emerytury właściciela i likwidacji posiadanych oszczędności. Po ponad roku od złożenia oświadczenia o rozliczeniu, wniosku interwencyjnego i ponagleniach kierowanych przez Rzecznika MŚP w zakresie zakończenia przedłużanego przez PFR postępowania wyjaśniającego, 28 czerwca 2022 r. została wydana decyzja w sprawie umorzenia subwencji w całości. PFR zobligowany był zwrócić przedsiębiorcy nadpłaconą kwotę 24 750 zł i zrobił to.

(PW)

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo fakty.bialystok.pl




Reklama
Wróć do