
Białostocki Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ma już zezwolenie na realizację inwestycji drogowej – budowę 4-kilometrowej obwodnicy Sztabina. Dokument podpisał wojewoda podlaski. Oznacza to, że w najbliższych dniach przekazany zostanie plac budowy wykonawcy, na którym jeszcze we wrześniu ruszą prace. To pierwsza inwestycja z rządowego Programu Budowy 100 obwodnic realizowana w województwie podlaskim.
Wypłata odszkodowań za nieruchomości
Wydanie decyzji ZRID z rygorem natychmiastowej wykonalności określa granice terenu przewidzianego do przejęcia pod budowę drogi i umożliwia rozpoczęcie procedury odszkodowawczej za przejmowane na rzecz Skarbu Państwa nieruchomości. Postępowanie administracyjne mające na celu ustalenie wysokości odszkodowania będzie prowadził Wojewoda Podlaski. Powołani przez niego niezależni biegli - rzeczoznawcy majątkowi - oszacują wartość nieruchomości, co będzie podstawą do wydania decyzji odszkodowawczej. Decyzja odszkodowawcza będzie podstawą dla GDDKiA do zapłaty odszkodowań za przejęte nieruchomości. Więcej o procedurze odszkodowawczej można przeczytać tutaj.
Pierwszy z dwóch etapów
W ramach umowy zawartej z firmą Budimex w maju 2021 r. powstanie jednojezdniowa obwodnica o długości 4,23 km. Poprowadzona będzie po wschodniej stronie miejscowości. Realizacja obwodnicy Sztabina rozpocznie się od rozpoznania saperskiego, wycinki drzew i przygotowania dróg technologicznych. Potem ruszą roboty ziemne, a obwodnica ma być gotowa wiosną 2025 r.
- Po oddaniu do użytku nowa trasa przejmie ruch tranzytowy wyprowadzając go poza centrum miejscowości oraz poprawi płynność ruchu lokalnego. Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi w ramach Generalnego Pomiaru Ruchu w latach 2020-2021 przez Sztabin przejeżdża codziennie ponad 13 tysięcy pojazdów, z czego prawie 4 tysiące to ciężarówki. Inwestycja wpłynie też pozytywnie na bezpieczeństwo mieszkańców – informuje białostocki oddział GDDKiA. – Wykonawca opracowując dokumentację przygotował rozwiązania umożliwiające dobudowę drugiej jezdni w kolejnym etapie prac. Po niedawnej zmianie Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.) i wpisaniu na listę zadań drogi ekspresowej S8 Białystok - Augustów - Raczki, możemy rozpocząć przygotowania do realizacji drugiego etapu obwodnicy Sztabina – dodaje.
Estakadą nad Biebrzą
Obwodnica Sztabina rozpocznie się rondem, zlokalizowanym około kilometr na południe od miejscowości, przed Biebrzą, na obecnym przebiegu DK8. Obwodnica będzie przebiegała w kierunku północno-zachodnim nowym śladem po wschodniej stronie istniejącej drogi DK8. Nad doliną Biebrzy oraz drogą gminną nr 167633B, powstanie estakada o długości 665 m.
Na rzecz środowiska
Końcowy odcinek obwodnicy skręca w kierunku północno-wschodnim i przechodząc pod projektowanym przejściem ekologicznym dla dużych zwierząt włączy się w istniejącą trasę DK8 około dwa kilometry na północ od centrum Sztabina. Trasa obwodnicy przebiega przez tereny rolnicze przecinając różne cieki i rowy melioracyjne.
W ramach zadania wybudowane zostanie odwodnienie, zbiorniki retencyjne, przejścia dla zwierząt, ekrany przeciwolśnieniowe oświetlenie drogowe. Wykonane zostaną nasadzenia zieleni izolacyjnej, ozdobnej i naprowadzającej. Z uwagi na przejście obwodnicy przez tereny Biebrzańskiego Parku Narodowego nałożono na GDDKiA obowiązek wykonania kompensacji przyrodniczych. W ramach tych działań GDDKiA wykona między innymi: prace na rowach melioracyjnych, nasadzenia kompensacyjne, zbiorniki i siedliska zastępcze, likwidację roślin inwazyjnych poprzez ich koszenie. Prowadzony będzie też monitoring gatunków fauny i flory.
Teraz jedna jezdnia
Obwodnica będzie posiadała jedną jezdnię o dwóch pasach ruchu oraz obustronne pobocza bitumiczne o konstrukcji jak pasy ruchu. Całkowita szerokość nawierzchni jezdni będzie wynosiła 10,0 m i będzie dostosowana do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Parametry obwodnicy przyjęte zostaną stosownie do prędkości projektowej 100 km/h i kategorii ruchu KR6.
Na budowanej obwodnicy poza estakadą powstaną: wiadukt, przejazd pieszo-rowerowy oraz przejścia dla zwierząt. Przebudowana zostanie infrastruktura, w tym energetyczna wysokich napięć, telekomunikacyjna, sanitarna, melioracyjna.
Obwodnica ma być gotowa w drugim kwartale 2025 roku. Wartość kontraktu to 134,8 mln zł.
Kalendarium
6 kwietnia 2010 r. - podpisanie umowy na Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe
22 grudnia 2017 r. - wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
3 czerwca 2019 r. - podpisanie umowy na Koncepcję programową
23 grudnia 2020 r. – ogłoszenie przetargu na projekt i budowę Obwodnicy Sztabina
28 maja 2021 r. - podpisanie umowy na projekt i budowę Obwodnicy Sztabina
5 sierpnia 2022 r. - złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID
11 września 2023 r. - wydanie decyzji ZRID
Druga połowa września – rozpoczęcie budowy
(Źródło i foto: GDDKiA/ oprac. Cezarion)
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie