
Już dziś pokazujemy, jak wygląda po remoncie dworzec kolejowy w Białymstoku. Dość długo trwały prace remontowe, dzięki którym obiekt odzyskał niemal historyczny wygląd. Jednocześnie ten dworzec realizowany w trakcie prac remontowych ściśle pod okiem konserwatora zabytków, będzie nowoczesny, funkcjonalny i odpowiadający oczekiwaniom współczesnego pasażera.
O tym, że podróżni będą obsługiwani komfortowo i zgodnie z najnowszymi standardami, zapewniał wojewoda podlaski. Razem z podlaską konserwator zabytków spotkali się z dziennikarzami już w odrestaurowanej hali dworcowej, by przekazać kilka istotnych informacji. Między innymi tę, że białostocki dworzec jest jednym, o ile nie najpiękniejszym budynkiem dworcowym w Polsce. Odzyskał dawny przepych i blask, jeszcze z czasów, kiedy służył podróżnym po raz pierwszy – czyli za czasów Rosji Carskiej, która pozostawiła po sobie ten właśnie obiekt w naszym mieście, będącym wówczas pod jej zaborami.
- Na podstawie programu konserwatorskiego ustalaliśmy te detale architektoniczne, które widzimy, kolor ścian, posadzki, kształt tego właściwie wnętrza, począwszy od takich elementów jak kasy, skończywszy na takich drobnych elementach jak zegary wewnątrz i na zewnątrz obiektu. Myślę, że mogę stwierdzić, że projekt ten był bardzo udany. Jesteśmy przekonani, że jest to wizytówka Białegostoku, naszego regionu, myślę, że to jeden z najpiękniejszych dworców w Polsce – mówiła prof. Małgorzata Dajnowicz, podlaska konserwator zabytków.
Jak już informowaliśmy na naszych łamach, całość prac wewnątrz i na zewnątrz dworca kolejowego była prowadzona pod ścisłym nadzorem konserwatora zabytków. Z tego względu wszystko zajmowało dość dużo czasu, bo i charakter remontu był dość mocno skomplikowany. Trzeba było połączyć obiekt historyczny z oczekiwaniami współczesnych podróżnych, aby dworzec był w pełni funkcjonalny.
- Ja bym oczekiwał, że ta piękna forma tego dworca, którą możemy dzisiaj podziwiać, połączona z nowoczesnymi rozwiązaniami, które też będą zastosowane, dała nam ten efekt, żebyśmy z jednej strony mieli ten dworzec jako oparcie w rozwoju kolejnictwa w Polsce – i w tym aspekcie krajowym oraz międzynarodowym. Bo myślimy o rozwoju tej współpracy połączeń bałtyckich i łączenia północnych połączeń z naszym krajem, z zachodem, z południem i z północą. Również kolej była elementem rozwoju naszych ziem – powiedział wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski.
Choć pięknie odrestaurowany dworzec przypomina najlepsze czasy kolei warszawsko-petersburskiej, jest wyposażony w nowoczesne systemy i urządzenia. Pojawiły się nowoczesne kamery monitoringu, sanitariaty, całość jest dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, a do tego obiekt zyskał nową izolację termiczną oraz instalację sanitarną. Wokół budynku pojawiło się trochę zieleni w postaci drzew i krzewów, a przed budynkiem dworca nowy parking.
Podróżni będą mogli korzystać z nowego dworca już jesienią tego roku. W tej chwili trwają jeszcze ostatnie prace wykończeniowe. Kolejnym etapem zmian będzie przebudowa peronów dworcowych, do których będzie można przejść już pod ziemią. Te prace jednak będą realizowane w ramach dużego projektu przebudowy sieci kolejowej E-75. Natomiast remont dworca kolejowego w Białymstoku zrealizowano z ogólnopolskiego Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023, w ramach którego w całym kraju miało powstać od początku lub zostać wyremontowanych około 200 dworców kolejowych. Koszt tej inwestycji w Białymstoku wyniósł ponad 36 milionów złotych.
(Agnieszka Siewiereniuk – Maciorowska/ Foto: DDB)
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie