Reklama

Będzie można budować kolejny odcinek Trasy Via Baltica

05/06/2019 18:09

Jest zgoda na budowę kolejnego odcinka drogi krajowej S61. Będzie biegł od końca obwodnicy Suwałk do Budziska, w którym znajduje się granica z Litwą. Wojewoda podlaski podpisał 20 maja zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Tym samym będzie budowany kolejny fragment międzynarodowej trasy Via Baltica, który biegnie szlakiem S61.

Decyzja, którą podpisał w miniony poniedziałek, 20 maja, wojewoda podlaski, została wydana z rygorem natychmiastowej wykonalności. Taki stan rzeczy kończy zatem procedury administracyjne i pozwala przejść z etapu projektowania do fizycznej budowy trasy w terenie.

- Ten odcinek jest bardzo ważny. Można powiedzieć, że będzie łączył w nowym standardzie, już po realizacji, nasze województwo, nasz kraj z sąsiednią Republiką Litewską. Jest to też najdłuższy odcinek z dotychczasowych, które są realizowane, a mianowicie liczący ponad 24 kilometry. Dotychczas zrealizowana obwodnica Suwałk wynosiła 13 kilometrów, a w tej chwili jeszcze realizowana jest druga nitka obwodnicy Szczuczyna – mówił wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski.

Wydana decyzja zezwala na budowę nowoczesnych obiektów inżynieryjnych, jak mosty, estakady, zjazdy, drogi serwisowe czy przepusty. Ale będą także zorganizowane cztery miejsca obsługi podróżnych i obwodnica Szypliszek. Łącznie na tym 24-kilometrowym odcinku będzie ponad 30 tego rodzaju różnych nowych obiektów. Zatem po zakończeniu budowy kierowcy pokonają ten odcinek szybciej, ale przede wszystkim bezpieczniej niż do tej pory.

- Zezwolenie na realizację inwestycji drogowej, które podpisze pan wojewoda, jest początkiem realizacji jednego z 12 zadań, bo z tylu składa się cała Via Baltica. Muszę powiedzieć, że oddział białostocki łącznie realizuje 9 zadań – przekazał jeszcze przed podpisaniem dokumentu przez wojewodę podlaskiego Wojciech Borzuchowski, dyrektor białostockiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Odcinek S61 Suwałki – Budzisko ma 24 km długości i wybudowany zostanie jako dwujezdniowa droga ekspresowa o nawierzchni z betonu cementowego, z bezkolizyjnymi węzłami Suwałki Północ i Suwałki Szypliszki oraz czteroma Miejscami Obsługi Podróżnych w dwóch lokalizacjach: Żubryn i Budzisko (po obu stronach). W ramach inwestycji powstaną, jak już wspomnieliśmy wyżej, 34 obiekty inżynierskie, drogi serwisowe oraz elementy ochrony środowiska.

Do końca maja GDDKiA planuje przekazać plac budowy wykonawcy, firmie Impresa Pizzarotti, która z końcem 2020 roku powinna udostępnić drogę kierowcom. Kontrakt budowlany opiewa na 605 mln zł. Dodamy, że inwestycja jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (CEF). Cała trasa Via Baltica ma zostać oddana kierowcom do użytku do końca 2022 roku.

(Źródło i foto: GDDKiA/ Agnieszka Siewiereniuk – Maciorowska)

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo fakty.bialystok.pl




Reklama
Wróć do