Reklama

Betonowy kajak na poważnie

06/05/2016 10:43


Choć brzmi to niewiarygodnie, ale to nie żart. Studenci Politechnik Poznańskiej konstruują betonowy kajak z wykorzystaniem kruszywa Certyd produkowanego przez białostocką firmę LSA. Z tym kajakiem chcą wystartować na BetonKanoRace w Holandii.

Betonkanorace to międzynarodowe regaty, odbywające się już od kilku lat. Co roku organizowane są w innym miejscu i przez inny Uniwersytet. W tym roku zaplanowane są w dniach 27-29 maja w Arnhem w Holandii. W zawodach biorą udział zespoły studentów reprezentujące różne uczelnie techniczne z całej Europy. Dwuosobowe zespoły (męski, żeńskie i mieszane) ścigają się na dystansach 50, 100 i 200 metrów. W zeszłorocznych zmaganiach, które odbyły się w Niemczech, wystartowały 23 ekipy. Wśród nich m.in. studenci z Politechniki Poznańskiej.

To konkurs rodem z USA, gdzie na uczelniach podobnych rodzajów rywalizacji jest sporo – mówi Adam Roźmiej, koordynator projektu Betonowy Kajak 2.0, z Koła Naukowego Studentów Budownictwa PP.

Studenci muszą sami zaprojektować i skonstruować kajak. Konkurs sprawdza ich umiejętności kreatywne, technologiczne, konstrukcyjne i inżynierskie. Największym problemem jest zawsze materiał do budowy takiego kajaka. Młodzi naukowcy muszą sami wszystko wymyśleć, zaprojektować i wybudować. I raczej nie mają co liczyć na gotowe rozwiązania w internecie, bo takich nie ma.



Prace projektowe nad kajakiem prowadzimy już od października zeszłego roku – wyjaśnia Adam Roźmiej. – Sprawdzaliśmy parametry różnych materiałów budowlanych. Robiliśmy z nich mieszanki, które również poddawaliśmy analizie. Wszystko po to, by znaleźć optymalny materiał, z którego zbudujemy naszą łódkę. Musi być lekka, mieć cienkie ścianki, być szczelna, ale też wytrzymała – dodaje Adam Roźmiej.

W ubiegłym roku poznaniacy wystartowali w regatach z kajakiem o długości 4,2 m i wadze ok. 115 kg. Była to klasyczna „dwójka”, zbudowana metodą natryskiwania betonu. Skonstruowany w tym roku kajak, choć ma taką sama długość, waży jedynie 70 kg. Wszystko dzięki zastosowanej nowej mieszance budowalnej. W betonie 30 proc. zajmuje Certyd – lekkie kruszywo spiekane produkowane przez białostocką spółkę LSA.

Studenci z Poznania na Certyd trafili przypadkiem – podczas największych w kraju targów budowlanych Budma 2016 organizowanych właśnie w Poznaniu. Szukali tam innowacyjnych materiałów na swoją łódź.

Decydująca była lekkość kruszywa i jego ogromna wytrzymałość na ściskanie – mówi Krzysztof Łuczaj, prezes LSA, producenta Certydu.

Betonowy kajak to na razie najbardziej nieszablonowy projekt, w którym zastosowany będzie Certyd.

W naszym zakładowym laboratorium sami również szukamy nowych zastosowań dla naszego kruszywa – mówi prezes Łuczaj. – Do tej pory wiemy o 26 sposobach wykorzystania naszego kruszywa. Betonowy kajak będzie kolejnym. Teraz pracujemy nad mieszanką, którą z powodzeniem można będzie wykorzystać na budowę betonowych pasów startowych dla lotnisk wojskowych.

Lekkość i wytrzymałość kruszywa zdecydowały także o tym, że Certyd został zastosowany w odbudowie i modernizacji sklepień zabytkowego zamku Tenczyn, w pobliżu Krakowa oraz XVII-wiecznych kamienic na warszawskiej starówce.

(BL)
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo fakty.bialystok.pl




Reklama
Wróć do