
Trasa kolejowa biegnąca niemal wzdłuż wschodniej granicy kraju, jest bardzo istotna dla mieszkańców, przedsiębiorców i Wojska Polskiego. Miała być zelektryfikowana i zmodernizowana, aby można było dojechać z Suwałk przez Augustów do Sokółki. Dziś ta inwestycja jest zagrożona. W sprawie jej utrzymania interweniuje poseł Jarosław Zieliński.
Blisko rok temu ówczesny wiceminister obrony narodowej Michał Wiśniewski dość niespodziewanie zapowiedział elektryfikację linii kolejowej nr 40 Sokółka – Augustów – Suwałki. Ale nie był to pomysł oderwany od rzeczywistości. O takie połączenie zabiegali od bardzo dawna samorządowcy i mieszkańcy, ale przede wszystkim środowiska kolejowe. Bo byłoby to dużym ułatwieniem dla mieszkańców i turystów w poruszaniu się po naszym regionie.
Niemniej, wówczas nie było wiadomo, czy taka modernizacja trasy kolejowej jest w ogóle możliwa, ponieważ nie zostały zabezpieczone środki na ten cel. Z tym, że najpierw miały zostać przeprowadzone analizy, aby wiedzieć jak długo zajmie realizacja takiej inwestycji i ile potrzeba na nią pieniędzy.
- Planujemy zakończyć to w przyszłym roku. Później przejdziemy już do realizacji. Tą linią przemieszczać się będzie również wojsko polskie – wyjaśniał ówczesny wiceszef MON Michał wiśniewski.
Teraz do sprawy wraca poseł Jarosław Zieliński, mieszkaniec Suwałk, ale też poseł blisko związany z Sokółką. Pod koniec czerwca złożył interpelację do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka, w której prosi o udzielenie informacji dlaczego elektryfikacja linii kolejowej Suwałki – Augustów – Sokółka nie została ujęta w Krajowym Programie Kolejowym do 2030 roku (z perspektywą do roku 2032). Jak wskazuje – powinna, ponieważ jest potrzebna jednostce wojskowej w Suwałkach, która się coraz bardziej rozrasta.
„Czy stosunek rządu i Ministerstwa Infrastruktury do tej inwestycji, na co mogą wskazywać przywołane wyżej informacje, jest uzależniony od opcji politycznej sprawującej władzę w Polsce, a nie od rzeczywistych potrzeb komunikacyjnych, społeczno-gospodarczych, rozwojowych i obronnych? Jakie jest aktualnie stanowisko Ministerstwa Infrastruktury w sprawie postulowanej inwestycji? Jeżeli nie jest ona uwzględniona w zamierzeniach inwestycyjnych na najbliższą perspektywę, to z jakich powodów, a jeżeli planowana jest jej realizacja, to w jakim czasie i według jakiego harmonogramu?” – czytamy we fragmencie interpelacji posła Jarosława Zielińskiego.
W tej chwili trasa kolejowa nr 40 nie spełnia odpowiednich parametrów i nie ułatwia podróżowania w kierunku Suwałk. Głównie ze względu na istniejący tylko jeden tor, który uniemożliwia wymijanie się pociągów, a także z uwagi na konieczność wymiany lokomotywy w Białymstoku.
Elektryfikacja i modernizacja trasy kolejowej dałaby lepsze warunki do przemieszczania się mieszkańcom województwa podlaskiego, a także wypełniłaby potrzeby militarne i obronne istotne dla Wojska Polskiego.
(Agnieszka Siewiereniuk – Maciorowska/ Foto: PKP PLK)
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie