Pod koniec lipca tego roku został złożony w sądzie rejestrowym Plan Połączenia Spółki PKS w Białymstoku ze spółkami PKS w Suwałkach, w Łomży, w Zambrowie, w Siemiatyczach wraz z wnioskiem o wyznaczenie biegłego w celu zbadania planu. Radni decyzję w tej sprawie podejmą na najbliższej sesji sejmiku w dniu 26 września.
Od stycznia trwały procedury związane z połączeniem kilku spółek PKS działających na terenie województwa podlaskiego. W maju zgodę na połączenie wyraził zarząd województwa podlaskiego, zaś w pod koniec lipca zostały w sądzie złożone stosowne dokumenty w tej sprawie. Teraz jeszcze radni wojewódzcy będą musieli wypowiedzieć odnośnie połączenia. Decyzja ma zapaść 26 września.
Planowane połączenie ma zostać dokonane w drodze inkorporacji, poprzez przeniesienie całego majątku spółek: PKS w Suwałkach Spółka Akcyjna, Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Łomży Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Zambrowie spółka z ograniczoną odpowiedzialnością oraz Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Siemiatyczach, jako spółek przejmowanych, na spółkę Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Białymstoku S.A., jako spółkę przejmującą.
- Nad Planem Połączenia oraz całym procesem inkorporacji pracował specjalny "Zespół do opracowania rozwiązań i instrumentu do dalszego funkcjonowania spółek prawa handlowego odpowiedzialnych za drogowy transport publiczny, w których Województwo Podlaskie posiada udziały lub akcje" powołany przez marszałka już w styczniu br. Ponadto zlecone również zostały analizy eksperckie: ekonomiczne i prawne, które bazowały na danych przesłanych bezpośrednio przez spółki – wyjaśnia Paweł Staniurski z Referatu Polityki Informacyjnej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego.
W trakcie pracy nad planem poddano również analizie procesy restrukturyzacyjne i przekształceniowe spółek transportu publicznego przeprowadzone przez Województwo Kujawsko – Pomorskie oraz Lubelskie. Zdobyte informacje pozwoliły na uniknięcie błędnych, a wykorzystanie sprawdzonych i pozytywnych rozwiązań. Przed złożeniem planu do sądu odbył się szereg spotkań zarówno z zarządami spółek, radami nadzorczymi, przedstawicielami związków zawodowych oraz z załogami. Plan ten został uzgodniony, przyjęty i podpisany przez Zarządy Spółek.
Jak informuje nas urząd marszałkowski większość pracowników zatrudnionych w różnych spółkach PKS, pozytywnie ocenia pomysł połączenia. Część związkowców jest temu przeciwna. Jednak pisma, które wpłynęły kilka dni temu na ręce marszałka Leszczyńskiego, mają świadczyć o poparciu dla podjętej pracy na rzecz inkorporacji wszystkich podmiotów do PKS Białystok.
- Proces połączenia jest pozytywnie oceniany przez wielu pracowników, którzy widzą w nim możliwość naprawy trudnej sytuacji spółek, a co za tym idzie zachowania swoich miejsc pracy. Dowodem na to jest fakt, iż do UMWP wpływają nie tylko pisma od związków zawodowych, które są przeciwne planom połączenia spółek, ale także od przedstawicieli załóg i związków zawodowych, które wspierają ten proces. Jednym z takich wyrazów poparcia jest ostatnie pismo, które dziś wpłynęło do UMWP, skierowane do Marszałka Województwa Podlaskiego a podpisane przez związki zawodowe z PKS Łomża (NSZZ Solidarność PKS w Łomży, Zakładowa Rada Kierowców). Związkowcy odcinają się w nim od doniesień medialnych, w których to wszystkie związki zawodowe są przeciwne planom połączenia PKS-ów w jedną spółkę. Dostrzegają za to w planie inkorporacji szansę dalszego funkcjonowania ich firmy na trudnym przewozowym rynku – wyjaśnia Paweł Staniurski.
Połączenie spółek PKS w tej sytuacji wydaje się być nieuniknione. Jednak ostatecznie wypowiedzą się jeszcze radni. Przypominamy, że wiele lat temu istniała jedna spółka PKS, która została podzielona na mniejsze. Obecnie wszystko ma wrócić do czasów sprzed podziałów. Jak przekonują politycy, pomoże to w zachowaniu miejsc pracy dla kierowców i innych zatrudnionych tam pracowników, jak też uchroni niektóre spółki komunikacyjne przed upadłością.
Komentarze opinie