Reklama

Elektryzująca przyszłość rowerów

23/09/2013 16:00
Projekty rozwiązań dla bicykli XXI wieku mogą zaskakiwać. Komputery pokładowe, zasilanie energią słoneczną, automatyczne przerzutki czy rowery składane z modułów kompaktowych – to tylko część przedstawionych w ostatnim czasie rowerowych nowości. 

Najnowsze projekty i kierunki, którymi podąża rowerowy świat, zaprezentowano w ostatnich dniach sierpnia w niemieckim Friedrichshafen na targach Eurobike 2013. Premierę miało tam aż 300 produktów. Swoje propozycje przedstawiło w sumie blisko 1300 firm z 54 państw, w tym m.in. Shimano, Campagnolo i polski Kross. Targi odwiedziło łącznie ponad 45 tys. osób.
Komputer na pokładzie, solarnie zasilany…
Furorę podczas Eurobike 2013 zrobił system stworzony przez niemiecką firmę Bosch. Mowa o eBike Systems – rdzeniem nowej propozycji jest komputer pokładowy, który można będzie połączyć ze smartfonem.

- Dzięki urządzeniu rowerzysta może np. dowiedzieć się, ile kalorii spalił już w trakcie jazdy. Sprzęt oferuje też m.in. pełną komunikację za pomocą bluetooth czy systemu komend i poleceń głosowych. Oczywistością jest w tym przypadku również mapa GPS – wyjaśnia Bogdan Urbański, product development manager w firmie Taurus, będącej właścicielem m.in. sklepu elektrobikes.pl.

Mała rewolucja szykowana jest ponadto w zasilaniu e-rowerów. Na Eurobike 2013 przedstawiono nowe, alternatywne źródła zasilania. W fazie koncepcyjnej znajdują się przykładowo przyjazne dla środowiska naturalnego systemy oparte na energii słonecznej. Ładowanie ma przebiegać także w czasie jazdy, co pozwoli – poprzez brak przymusu doładowania – na pokonanie wyraźnie dłuższych dystansów z włączonym wspomaganiem elektrycznym.

- Jeszcze ciekawiej zapowiada się koncept poboru energii „z ubrania”. Naukowcy pracują nad materiałami – chodzi o bieliznę i ubiór wierzchni – pozwalającymi na przetworzenie powstałej podczas ruchu energii, która jest następnie magazynowana w specjalnych ogniwach. Rowerzysta będzie mógł wykorzystać zebraną w ten sposób energię np. przy podchodzeniu pod stromy podjazd  – dodaje Urbański.
Renesans składaków?
Targi pokazały, że do łask wracać zaczynają rowery składane, popularne niegdyś i w Polsce (np. Wigry produkowane w XX w. przez bydgoski Romet). Teraz jest to już jednak całkiem innym pułap technologiczny. Popularność zdobywają głównie projekty oparte na gotowych modułach, wykonanych z wyjątkowo lekkich materiałów. Tego rodzaju kompaktowe składaki pozwalają na osiągnięcie większej mobilności, co jest szczególnie istotne dla ludzi żyjących w mocno zurbanizowanej przestrzeni.

Do Polski większość rowerowych nowości i trendów dociera niestety zazwyczaj ze sporym opóźnieniem. Podobnie jest z rowerami elektrycznymi. Obecnie ich sprzedażą zajmuje się nad Wisłą tylko kilka firm. Jednym z pionierów jest Taurus, znany dotychczas głównie z produkcji bagażników samochodowych, w tym także uchwytów do transportu rowerów.

Segment rowerów elektrycznych stanowi na razie tylko drobny ułamek w ogóle sprzedaży rowerów. Szacuje się, że w 2013 r. liczba sprzedanych egzemplarzy nie przekroczy w Polsce 1 000 sztuk. Dla porównania, w Niemczech, które są pod tym względem zdecydowanym liderem w Europie, kupionych zostanie nawet 400 000 sztuk.

(newseria, opr. elia)
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo fakty.bialystok.pl




Reklama
Wróć do