
Dużą inwestycję zaplanowały PKP Polskie Linie Kolejowe, które zmienią osiedle Zielone Wzgórza i trochę Nowe Miasto. Wszczęta została już procedura związana ściśle z uzyskaniem decyzji ustalającej lokalizację linii kolejowej w celu jej przebudowy. Po zakończeniu procedury będzie można przystąpić do prac, które sprawią, że jedna stacja kolejowa zniknie, pojawi się za to nowa stacja w Białymstoku, a także przejścia podziemne na dworcu głównym i na osiedlu Zielone Wzgórza.
O tym, że na głównym dworcu kolejowym w Białymstoku i wokół niego zajdą duże zmiany, pisaliśmy już na naszych łamach. Informowaliśmy bowiem, że mają zniknąć strome schody, a wraz z nimi kładka dla pieszych. W ich miejsce pojawią się przejścia podziemne. Dziś wiadomo również, że podróżni będą mieli do dyspozycji nowe wiaty peronowe, elementy małej architektury, ale także informację i system oznakowania dotykowego. To jednak też tylko część zaplanowanych inwestycji, które będą realizowały się na naszych oczach najprawdopodobniej w tym roku.
Nie tylko dworzec główny i jego otoczenie będzie wyglądać inaczej. Dość duże zmiany zajdą jeszcze w innych punktach Białegostoku, gdzie przebiegają tory kolejowe. Najwięcej zaplanowano ich na osiedlu Zielone Wzgórza. Ta sypialniana dzielnica naszego miasta oprócz autobusów miejskich zyska stację kolejową, z której będzie można korzystać również w celach poruszania się po Białymstoku. Na przykład będzie można dojechać nią do dworca głównego lub na Nowe Miasto, gdzie od niedawna funkcjonuje nowy przystanek. Na Zielonych Wzgórzach powstanie nie tylko nowa stacja, ale pojawią się również trzy nowe perony. O tym wszystkim dowiadujemy się z obwieszczenia wojewody podlaskiego, który wkrótce będzie wydawał decyzję umożliwiającą realizację takiej inwestycji.
„(…) zawiadamiam, że w związku z wnioskiem, złożonym do PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ul. Targowa 74, 03-734 Warszawa, reprezentowaną przez pełnomocników: Pana Krzysztofa Pietrasa oraz Panią Katarzynę Głodek, o wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej w celu realizacji inwestycji polegającej na przebudowie linii kolejowej nr 6 (E75), w km 172,825- 178,500 (Odcinek G – Stacja Białystok) w ramach projektu pn.: „Prace na linii E75 na odcinku Czyżew – Białystok”, zostało wszczęte postępowanie o wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej dla wnioskowanej inwestycji. W ramach ww. inwestycji zostanie wykonany poniższy zakres prac: (…) budowa nowej stacji pasażerskiej Białystok Zielone Wzgórza w km 174,515 z trzema nowymi peronami” – czytamy w obwieszczeniu wojewody podlaskiego zamieszczonym w Biuletynie Informacji Publicznej.
W obwieszczeniu tym znajduje się szereg innych informacji, które pozwalają na ustalenie wielkości inwestycji. Bo to stąd dowiadujemy się również o przebudowie peronów na dworcu głównym w Białymstoku, przejściu podziemnym, rozbiórce kładki, nowych wiatach i szeregu innych udogodnień. Projekt zakłada także na osiedlu Zielone Wzgórza kolejne przejście podziemne pod torami, które połączy bezpiecznie to osiedle ze Starosielcami poprzez ulicę Zielonogórską.
Aktualnie jest tak, że ulica Zielonogórska niejako urywa się przed torami i na Starosielce można dostać się wąskim przepustem pod torami. Jest to mało przyjemne miejsce do poruszania się, zwłaszcza w okresie jesiennym czy zimowym, ponieważ prowadzi do niego piaszczysta droga. Dlatego ten obiekt ma zostać rozebrany i zrealizowany ma być inny, spełniający obecne standardy bezpieczeństwa. A jest to o tyle istotne, że po drugiej stronie, czyli na ulicy Starosielce, Miasto Białystok też już zaplanowało remont i przebudowę.
To nie wszystkie zmiany, jakie zadzieją się za sprawą inwestycji kolejowej. Zgodnie z tym, co można przeczytać w obwieszczeniu wojewody podlaskiego, zniknąć ma całkowicie stacja Białystok Wiadukt. To obecnie dość problematyczna stacja, z której ciężko się jest wydostać, zwłaszcza osobom starszym lub niepełnosprawnym. Wcale lżej nie wydaje się dostanie się na nią. W związku z budową Trasy Niepodległości zniknęło przejście prowadzące do stacji i teraz podróżni, aby dostać się na peron lub z niego wydostać muszą sporo nadrobić, pieszo wychodzi to nawet około 1 kilometra. Mimo, że w linii prostej jest to zaledwie kilkadziesiąt metrów.
„W ramach ww. inwestycji zostanie wykonany poniższy zakres prac: rozbiórka istniejącej stacji pasażerskiej Białystok Wiadukt w km 173,500 z dwoma peronami jednokrawędziowymi” – czytamy w obwieszczeniu wojewody podlaskiego.
I ani słowa o tym, że stacja ta zostanie wybudowana na nowo. Ale być może właśnie dlatego, że Białystok Wiadukt już wcześniej przeznaczono do likwidacji, to wybudowany został przystanek kolejowy na Nowym Mieście, nieopodal Trasy Niepodległości. Przystanek, do którego będzie można dostać się bez problemu w linii prostej. Tak samo z tego przystanku sprawnie i też w linii prostej będzie można dojść do przystanku autobusowego, z którego odjeżdża kilka linii autobusów Białostockiej Komunikacji Miejskiej. Do tego powstanie jeszcze jedna stacja – ta wspomniana już wcześniej – na Zielonych Wzgórzach. Stamtąd również podróżni przyjeżdżający z innych miejscowości naszego regionu powinni mieć możliwość lepszej łączności liniami autobusowymi BKM.
PKP Polskie Linie Kolejowe zaplanowały również budowę ekranów akustycznych w miejscach, gdzie natężenie hałasu będzie duże. Wybudowane będą także ulice prowadzące do LCS Białystok, czyli Lokalnego Centrum Sterowania, jakie ma znaleźć się przy głównym dworcu kolejowym, ale także placu ładunkowego i przejścia podziemnego, które tam powstanie. To zresztą tylko część z zaplanowanych inwestycji, jakie będą realizowane w ramach prac na linii E75 na odcinku Czyżew – Białystok.
Odcinek Czyżew-Białystok to jedna z kluczowych inwestycji kolejowych w Podlaskiem. Jest to również ostatni odcinek modernizowanej trasy kolejowej Warszawa-Białystok, czyli fragmentu międzynarodowej trasy Rail Baltica. Dodamy tylko, że pod koniec grudnia tego roku rozstrzygnięty został przetarg na budowę odcinka właśnie Czyżew – Białystok. Zrealizuje go polsko-chińskie konsorcjum, Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor sp. z o.o. z Zawiercia oraz Stecol Corporation i Sinohydro Corporation Limited – obydwie firmy z Chin. Inwestycja pochłonie 4,14 mld zł. Umowa na wykonanie inwestycji ma zostać podpisana do końca marca 2020 roku.
(Agnieszka Siewiereniuk – Maciorowska/ Foto: BI-Foto)
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie