Reklama

Jeszcze jedna ważna droga na Podlasiu

01/07/2017 13:13

Podpisanie umowy na budowę odcinka drogi ekspresowej S61 Suwałki – Budzisko oraz skierowanie do drugiego etapu przetargu innego fragmentu tej „eski” Szczuczyn – Raczki domknęło się kilka dni temu, 6 czerwca. Jest to wielkie przedsięwzięcie, ponieważ trasa będzie fragmentem budowanej tzw. Via Baltici – od Ostrowi Mazowieckiej, aż po granicę z Litwą.

Podpisanie umowy na projekt i budowę odcinka S61 Suwałki – Budzisko oznacza, że cały niemal 37-kilometrowy odcinek przygraniczny od istniejącej obwodnicy Augustowa do Budziska jest już w fazie realizacji. Trzeba wiedzieć, że obwodnica Suwałk od lutego tego roku jest w budowie, a odcinek do Budziska od kilku dni jest już na etapie przygotowania materiałów do zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. W realizacji – także w systemie „Projektuj i buduj” – jest również druga jezdnia obwodnicy Szczuczyna (umowa podpisana 26 maja br.).

Pozostała część Via Baltici – od Ostrowi Mazowieckiej aż po obwodnicę Augustowa od 6 czerwca znajduje się w decydującej fazie postępowań przetargowych. Zgoda na II etap przetargu dla odcinka Szczuczyn – Raczki (realizuje oddział GDDKiA w Olsztynie) oznacza, że wykonawcy startujący w przetargu będą teraz składać oferty cenowe. Z kolei na podlaskich odcinkach S61 od Ostrowi do Szczuczyna stopniowo wyłaniani są już wykonawcy, którzy złożyli najkorzystniejsze oferty.

Zgodnie z podpisaną umową, włoski wykonawca „Impresa Pizzarotti” ma 31 miesięcy na realizację zadania Suwałki – Budzisko (z wyłączeniem okresów zimowych w fazie budowy). Najpierw jednak potrzebny jest projekt i uzyskanie ZRID – 15 miesięcy i 16 miesięcy na realizację. Fizycznie budowa powinna ruszyć jesienią 2018 r., a zakończyć się ma latem 2020 roku.

Odcinek S61 Suwałki – Budzisko ma 24,2 km. Przewidziano dwie jezdnie po dwa pasy ruchu oraz pasy awaryjne i pas rozdziału. Nawierzchnia – beton cementowy. Zaplanowano dwa węzły: Suwałki  Północ i Szypliszki, cztery Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP), obciążenie – 115 kN/oś. Wartość podpisanego kontraktu budowlanego to 605,5 mln zł.

Odcinek S61 Szczuczyn – Raczki – skierowany do II etapu przetargu – długość około 63 km. Przebieg drogi: Szczuczyn – Nowa Wieś Ełcka – Kalinowo – Raczki. Dwie jezdnie po dwa pasy ruchu oraz pasy awaryjne i pas rozdziału, nawierzchnia – beton cementowy; obciążenie – 115 kN/oś. Cztery węzły:  Guty (gmina Szczuczyn), Ełk- Południe (gmina Ełk) – w pobliżu miejscowości Nowa Wieś Ełcka, Ełk- Wschód (gmina Ełk), Wysokie (gmina Kalinowo).

Oba zadania będą współfinansowane przez unijny program „Łącząc Europę”.

(Źródło: GDDKiA/ oprac./ Cezarion/ Foto: Łukasz Jóźwiak)

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo fakty.bialystok.pl




Reklama
Wróć do