
Żeby odpowiedzieć sobie na pytanie kim jesteśmy, najpierw trzeba zrozumieć kim byliśmy. Stąd już niedaleka droga do kształtowania tego kim będziemy.
Konkurs „Silni Polską!” to ogólnopolska inicjatywa edukacyjna, której celem jest rozbudzenie w młodzieży pasji do najnowszej historii Polski oraz budowanie dumy z narodowego dziedzictwa. Uczniowie z całego kraju będą mieli okazję poznać kluczowe wydarzenia i postacie z historii, a także zaangażować się w działania na rzecz popularyzacji tej wiedzy w swoich lokalnych społecznościach. Projekt ma na celu nie tylko przekazanie wiedzy, ale również inspirację do głębszego zrozumienia i odkrywania własnych korzeni.
W konkursie zmierzą się 10-osobowe grupy dzieci i młodzieży w wieku 13-17 lat. Każda grupa będzie miała swojego Lidera, osobę dorosłą, zafascynowaną historią i gotową do inspirującej pracy z młodymi ludźmi. W trzyetapowej rywalizacji na młodzież czeka seria warsztatów z ekspertami Instytutu Pamięci Narodowej, terenowe lekcje historii prowadzone przez Liderów oraz organizacja własnych wydarzeń historycznych, które zainspirują lokalną społeczność!
Zwieńczeniem konkursu będzie Gala Finałowa na którą zostaną zaproszeni wszyscy uczestnicy. Podczas Gali poznamy laureatów konkursu. Nagrodą dla zwycięskich zespołów będzie kilkudniowy wyjazd edukacyjny po najważniejszych miejscach związanych z historią Polski.
Konkurs „Silni Polską!” łączy edukację z aktywnością, dając młodzieży możliwość nie tylko poznania historii, ale także jej promowania wśród lokalnej społeczności, wzmacniając tożsamość narodową i budując silniejsze więzi z przeszłością.
OGÓLNY OPIS KONKURSU
Konkurs „Silni Polską!" to ogólnopolska inicjatywa edukacyjna skierowana do młodzieży w wieku 13-17 lat, która ma na celu popularyzację najnowszej historii Polski wśród młodych ludzi i lokalnych społeczności.
Młodzież z każdego powiatu w Polsce, pod opieką lidera, weźmie udział w serii warsztatów i zajęć oraz zorganizuje lokalne wydarzenie upamiętniające ważne momenty z historii naszego kraju. Konkurs ma na celu rozbudzenie zainteresowania historią, kształtowanie postaw patriotycznych wśród młodzieży oraz popularyzację historii w lokalnych środowiskach.
Rekrutacja
Uczestnikami konkursu mogą być zespoły składające się z maksymalnie 10 uczniów oraz ich opiekuna, pełniącego rolę lidera grupy. Każdy powiat w Polsce będzie reprezentowany przez jeden zespół. Zgłoszenia zespołów wysyłane drogą elektroniczną do koordynatorów regionalnych (naczelników OBEN) będą przyjmowane do 31 października 2024 r. Jeśli zgłosi się więcej zespołów z danego powiatu to o zakwalifikowaniu do konkursu zdecyduje dyrektor Biura Edukacji Narodowej IPN.
Konkurs „Silni Polską!” podzielony jest na trzy etapy.
Etap I – Warsztaty (11.2024 – 03.2025)
Projekt rozpoczyna się od dwóch jednodniowych zajęć, które odbędą się na terenie Oddziałów Instytutu Pamięci Narodowej. W ich trakcie uczestnicy wezmą udział w tematycznych warsztatach historycznych prowadzonych przez doświadczonych edukatorów, pracowników IPN, a także w dodatkowych zajęciach integracyjnych, które pozwolą im lepiej poznać się i skonsolidować jako zespół.
IPN zapewni pełne wsparcie logistyczne, w tym transport autokarem, wyżywienie oraz pokrycie wszelkich kosztów związanych z dodatkowymi atrakcjami w trakcie trwania zajęć. Każdy z uczestników otrzyma również bogaty pakiet materiałów edukacyjnych, które będą pomocne w dalszym etapie projektu.
Uczestnictwo w etapie I jest warunkiem udziału zespołu w II i III etapie. Bez wzięcia udziału w warsztatach zespół nie będzie brany pod uwagę w ostatecznej klasyfikacji.
Etap II – Zajęcia terenowe (11.2024 – 03.2025)
Kolejny etap Projektu jest już ważną składową w końcowej ocenie grupy i będzie oceniany przez jury konkursu. W etapie tym kluczową rolę odegra lider. Jego zadaniem będzie zorganizowanie dla swojej grupy jednodniowych zajęć w terenie. Mogą to być różnorodne formy działań edukacyjnych aktywnie angażujących młodzieży oraz integrujących wiedzę teoretyczną z praktyką. Zajęcia mogą przybrać formę spaceru edukacyjnego po historycznych miejscach regionu, wizyty w lokalnym muzeum lub izbie pamięci czy rowerowego rajdu historycznego szlakiem lokalnych bohaterów.
Przy planowaniu zajęć lider powinien zwrócić uwagę na kilka kluczowych aspektów: oryginalność i kreatywność, aktywne zaangażowanie uczestników, znaczenie historyczne – lider musi upewnić się, że wybrane miejsca i tematy mają istotną wartość edukacyjną, a młodzież wyniesie z zajęć nie tylko wiedzę, ale i poczucie dumy z lokalnej historii.
Lider zobowiązany jest do opisania wydarzenia oraz dostarczenia dokumentacji zdjęciowej/ filmowej – będzie to podstawą oceny przez jury stanowiącej 30% wyniku końcowego zespołu.
Etap III – Organizacja wydarzenia historycznego (3-4.2025)
Ostatecznym wyzwaniem dla uczestników będzie organizacja wydarzenia historycznego o charakterze edukacyjnym i patriotycznym, które odbędzie się w przestrzeni publicznej. Może to być m.in. rajd historyczny, koncert pieśni patriotycznej, gra miejska, flashmob, performance, spektakl teatralny czy namalowanie muralu. Członkowie zespołu wystąpią w roli organizatorów, będą odpowiedzialni za stworzenie koncepcji wydarzenia, reklamy i promocji oraz ostatecznej jego realizacji. Wydarzenie ma angażować lokalną społeczność i promować wiedzę o historii Polski, ma mieć charakter wspólnototwórczy i kulturotwórczy.
Wydarzenie musi zostać opisane i udokumentowane fotograficznie/ filmowo – na tej podstawie zostanie dokonana ocena przez jury konkursu. Ocena stanowić będzie 70% wyniku końcowego. Oceniany będzie pomysł, jego oryginalność, atrakcyjność, sposób realizacji, skala wydarzenia oraz dotarcie i udział społeczności lokalnej.
Podsumowanie – Gala Finałowa i ogłoszenie laureatów
Projekt "Silni Polską!" zakończy się w czerwcu 2025 r. Galą Finałową, na którą zostaną zaproszeni wszyscy uczestnicy. Podczas Gali zostaną ogłoszeni laureaci konkursu. Nagrodą dla zwycięskich zespołów będzie kilkudniowy wyjazd edukacyjny po najważniejszych miejscach związanych z historią Polski.
Projekt „Silni Polską!” to dla młodych ludzi nie tylko możliwość zdobycia cennej wiedzy, ale także doskonała okazja do rozwijania umiejętności organizacyjnych, pracy w zespole i aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym. Dzięki temu młodzież z całej Polski będzie mogła poczuć dumę z bycia Polakiem i w pełni zaangażować się w odkrywanie historii swojego kraju.
WYDARZENIA HISTORYCZNE (ETAP 3) ORGANIZOWANE PRZEZ UCZESTNIKÓW PROJEKTU UWAGI I PRZYKŁADY
UWAGI
Charakter wydarzenia:
- Wydarzenie ma propagować wiedzę i wartości, ma pobudzać zainteresowanie historią, w końcu ma mieć charakter wspólnototwórczy i kulturotwórczy.
- Wydarzenie koniecznie musi odbywać się offline, w świecie realnym a nie w Internecie (choć sama sieć też może mieć znaczenie przy organizacji, jako narzędzie marketingowe).
- Grupa biorąca udział w projekcie, poprzez organizacje wydarzenia, ma za zadanie dotrzeć do jak największej grupy odbiorców ze swojej lokalnej społeczności.
- Wydarzenie ma być oryginalne w formie i treści. Ma przedstawiać historię w sposób ciekawy, pasjonujący, „smaczny”.
Komunikacja i marketing wydarzenia
- Każde działanie powinno być poprzedzone lokalną akcją marketingową przeprowadzoną przez uczestników grupy.
- Lider powinien wspierać grupę w ramach tworzenia listy dostępnych narzędzi komunikacyjnych. Lista taka jest bardzo szeroka – od kampanii informacyjnej na grupach w Social Mediach zrzeszających mieszkańców danego regionu, przez plakatowanie (w miejscach do tego wyznaczonych), roznoszenie ulotek wśród sąsiadów po reklamę szeptaną czy (w idealnych układzie) współpracę z lokalnymi mediami.
Partnerzy wydarzenia
- Wiele pomysłów na wydarzenie będzie wiązało się ze zdobyciem partnerów wydarzenia. Partnerem może być szkoła, dom kultury, samorząd, muzeum czy spółka odpowiedzialna za lokalny transport publiczny.
- Nawiązanie partnerstwa nada wydarzeniu wyższą rangę i sprowokuje efekt synergii organizacyjnej i komunikacyjnej.
- Sam proces pozyskiwania partnera to dla uczestników projektu duża dawka nowych kompetencji i wiedzy (przygotowanie oferty, rozmowy, negocjacje).
PRZYKŁADY WYDARZEŃ
PODANE PRZYKŁADY MAJĄ BYĆ JEDYNIE INSPIRACJĄ DLA UCZESTNIKÓW KONKURSU
(Źródło i foto: IPN/ oprac. Kalina)
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie