
- Chodzi o odcinek 6 kilometrowy, który przebiega przez obszar Białegostoku. Główne prace będą skupione wokół dworca, ale obejmą też stacje Białystok Zielone Wzgórza czy Starosielce - mówił w poniedziałek (26.10) przed podpisaniem pozwolenia na budowę kolejnego w regionie odcinka trasy Rail Baltica wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski.
W ramach tej inwestycji przewidziano wykonanie prac polegających na:
- przebudowie układu torowego i podtorza w celu dostosowania geometrii układu torowego do prowadzenia ruchu pociągów pasażerskich z prędkością 200 km/h, a pociągów towarowych z prędkością 160 km/h. Pociągi pasażerskie będą osiągały prędkość 200 km/h dopiero wówczas, kiedy wszystkie przejazdy kolejowo-drogowe będą przejazdami bezkolizyjnymi. Stąd PKP PLK S.A dzieli inwestycję na dwa etapy: pierwszy etap to dostosowanie torów i podtorza do prędkości 200 km/h, drugi to wykonanie bezkolizyjnych obiektów inżynieryjnych,
- rozbiórce istniejących i budowie nowych peronów na stacji Białystok, w tym budowie zadaszenia peronów wraz z rozbiórką kładek i budową przejścia pod torami na stacji Białystok,
- rozbiórce istniejącej stacji pasażerskiej Białystok Wiadukt wraz z rozbiórką istniejącego wiaduktu i budową nowego,
- budowie nowej stacji pasażerskiej Białystok Zielone Wzgórza z trzema nowymi peronami,
- rozbiórce istniejącego i budowie nowego przejścia pod torami pomiędzy ulicami Zielonogórską i Starosielce,
- budowie niezbędnej infrastruktury technicznej wraz z niezbędnymi drogami dojazdowymi,
- przebudowie urządzeń srk, sieci elektroenergetycznych, trakcyjnych, stacji transformatorowych, sieci kablowej światłowodowej, sieci infrastruktury technicznej,
budowie ekranów akustycznych.
Stacja Białystok po przebudowie otrzyma m.in. zadaszone perony, chroniące pasażerów przed warunkami atmosferycznymi, zostaną także wybudowane: nowy peron od strony dworca PKS oraz przejście podziemne pod torami wraz z bezpośrednimi wejściami na perony. Istniejące kładki nad torami przewidziane są do rozbiórki.
Decyzja o pozwoleniu na budowę jest podstawą do rozpoczęcia przez inwestora wszelkich robót budowlanych związanych z realizacją tej inwestycji kolejowej.
Budowa podlaskiego odcinka międzynarodowej trasy kolejowej Rail Baltica zaczęła się we wrześniu od strony Czyżewa (na trasie Warszawa - Białystok). Inwestorem jest PKP PLK SA. Modernizacja odcinka Czyżew - Białystok ma kosztować 3,5 mld zł; z tego 3 mld zł pochodzą z UE z programu CEF - Łącząc Europę.
(Źródło: PUW/ oprac. Cezarion/ Foto: PKP-PLK)
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie