
Centrum przesiadkowe w rejonie dworców PKS i PKP, wybudowane w ramach projektu "Intermodalny Węzeł Komunikacyjny w Białymstoku", już jest w użytkowaniu. Do czasu zakończenia kolejnego etapu inwestycji - prac na jezdniach ulic Bohaterów Monte Cassino, Łomżyńskiej i kardynała Wyszyńskiego - w przydworcowym centrum przesiadkowym kończą i rozpoczynają trasę autobusy trzech linii: 22, 100 i 107.
Po uzyskaniu decyzji na użytkowanie 1 września uruchomione zostało przydworcowe centrum przesiadkowe. Zakończenie kolejnego etapu inwestycji - budowy Intermodalnego Węzła Komunikacyjnego, czyli przebudowy ul. Bohaterów Monte Cassino i Łomżyńskiej - planowane jest na koniec października tego roku.
W centrum przesiadkowym znajdują się perony i zatoki autobusowe, wiaty przystankowe przy jednokierunkowych drogach manewrowych, jest też droga manewrowa i parking typu "kiss&ride" dla pojazdów osobowych. Są również chodniki, ścieżki rowerowe i parking rowerowy. Przejścia dla pieszych są odpowiednio oznaczone z myślą o osobach niewidomych i niedowidzących. Nie zapomnieliśmy o elementach małej architektury i zieleni. Zadbaliśmy o odpowiednią infrastrukturę techniczną, czyli między innymi oświetlenie, kanalizację ze zbiornikami retencyjnymi czy monitoring wizyjny - powiedział zastępca prezydenta Białegostoku Przemysław Tuchliński.
Teren tej inwestycji objął 18 tys. mkw. W tym: 7 150 mkw. jezdni, ok. 5 500 mb dylatacji, 6 800 mkw. chodników i ścieżek rowerowych, ok. 1 600 mb granitowych krawężników i 180 mb peronowych krawężników z polimerobetonu.
Zieleń zajęła ok. trzy tysiące mkw. W tym: ok. 2 500 mkw. to trawniki, ok. 2 379 sztuk (ok. 500 mkw.) to byliny, krzewy liściaste i iglaste oraz róże, 29 sztuk drzew liściastych (wiśnia, grusza, kasztanowiec czerwony, klon). Nasadzenia zostały dobrane w sposób przemyślany, tak, aby zapewniona była ich sezonowa ciągłość.
Budowa przydworcowego centrum przesiadkowego kosztowała ponad 17 mln 487 tys. zł. To część projektu współfinansowanego w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014 - 2020. Cała budowa Intermodalnego Węzła Komunikacyjnego to koszt ponad 212 mln 195 tys. zł. Dofinansowanie z UE wynosi 74,25 proc. - ponad 135 mln 102 tys. zł.
Obecnie w centrum przesiadkowym kończą i rozpoczynają trasę autobusy trzech linii: 22, 100 i 107. Odjeżdżają ze stanowiska położonego najbliżej torów kolejowych (z przystanku nr 884). Ten przystanek będzie końcowym przystankiem dla autobusów kończących trasę w centrum przesiadkowym. Funkcjonuje on tylko dla osób wysiadających.
Po zakończeniu prac na jezdniach ulic Bohaterów Monte Cassino, Łomżyńskiej i Wyszyńskiego, wszystkie przejeżdżające - tzw. przelotowe - autobusy będą wjeżdżały do centrum przesiadkowego i w zależności od kierunku dalszej jazdy, będą podjeżdżały na przystanki 882 i 883 - przekazał zastępca prezydenta Białegostoku Zbigniew Nikitorowicz. - Będą to autobusy linii o numerach 19, 20, 23, 27 i 29.
Z przystanku 882 pojadą autobusy w kierunkach: Gajowa (19 i 29), Andersa (20 i 27), Zielone Wzgórza (23). Z przystanku 883 pojadą autobusy w kierunkach: Dojlidy Szpital Zakaźny (19), Leśna Dolina (20), Filipowicza (23), Transportowa (27) i Żyzna (29). Odjazdy autobusów komunikacji regionalnej będą odbywały się ze stanowiska położonego w ciągu ulicy Bohaterów Monte Cassino. Natomiast do zakończenia prac odjazdy odbywają się z przystanków tymczasowych.
(PW)
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie