We wrześniu należy dostarczyć je do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. W przeciwnym wypadku dalsza wypłata świadczenia zostanie wstrzymana. Na szczęście wystarczy dostarczenie dokumentu raz, potem nie trzeba będzie przynosić go za każdym razem po zakończeniu wakacji.
Na wstępie wyjaśnijmy: na dzieci, które nie skończyły 16 lat, przysługuje prawo do renty rodzinnej bez potrzeby dowodzenia, że są uczniami. Potem nadal mogą ją otrzymywać przez okres trwania nauki w szkole, czyli od 1 września do 31 sierpnia następnego roku. Wypłacana jest ona w czasie ferii zimowych i wakacji dla uprawnionych dzieci uczących się w szkołach ponadpodstawowych oraz studiujących w szkołach wyższych. Pod pojęciem "nauki w szkole" należy rozumieć naukę pobieraną w systemie dziennym, wieczorowym, zaocznym oraz eksternistycznym.
- Do renty rodzinnej mają prawo: dzieci własne, dzieci drugiego małżonka oraz dzieci przysposobione – do ukończenia 16 lat, a po osiągnięciu tego wieku, pod warunkiem nauki w szkole, do ukończenia 25 lat oraz bez względu na wiek, jeżeli stały się całkowicie niezdolne do pracy do ukończenia 16 lat lub w czasie nauki w szkole do ukończenia 25 lat. Jeżeli dziecko osiągnęło 25 lat będąc na ostatnim roku studiów w szkole wyższej, prawo do renty przedłuża się do zakończenia tego roku studiów - tłumaczy Anna Krysiewicz, rzeczniczka prasowa Oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Białymstoku.
Krysiewicz dodaje, że warunkiem dalszej wypłaty renty rodzinnej przez ZUS po ukończeniu 16. roku życia jest przedłożenie zaświadczenia o kontynuowaniu nauki. Wrzesień to czas na jego dostarczanie. Zaniedbanie spowoduje zatrzymanie dalszej wypłaty renty. A można uniknąć tej przykrej sytuacji.
Po rozpoczęciu nauki w nowym roku szkolnym należy niezwłocznie przedłożyć wspomniany dokument wystawiony po 1 września ze wskazaniem programowego roku ukończenia szkoły. Poprawnie wystawiony powinien zawierać imię i nazwisko ucznia lub studenta, datę urodzenia lub PESEL, informację, do której klasy dziecko uczęszcza lub na którym jest roku studiów oraz określenie programowego roku ukończenia szkoły, uczelni. Na podstawie tak wystawionego zaświadczenia ZUS obowiązany jest do wypłacania świadczenia bez przerwy, aż do programowego ukończenia nauki i bez konieczności corocznego nadsyłania zaświadczenia o uczęszczaniu dziecka do szkoły.
- Oczywiście w przypadku przerwania nauki, tym samym utracenia prawa do dalszej wypłaty renty rodzinnej, bezzwłocznie należy poinformować ZUS, aby uniknąć nadpłaty świadczenia, które później trzeba zwracać - przestrzega Anna Krysiewicz.
Co istotne, w przypadku ostatecznego zakończenia nauki w szkole ponadgimnazjalnej, renta rodzinna jest wypłacana przez całe wakacje – lipiec, sierpień. Jeśli po ukończeniu szkoły ponadgimnazjalnej abiturient dostanie się na studia i naukę będzie kontynuował od października, wówczas należy przedłożyć zaświadczenie z dziekanatu potwierdzające fakt przyjęcia na uczelnię. W takim przypadku ZUS będzie wypłacał rentę rodzinną jeszcze przez wrzesień i jednocześnie zobowiąże do nadesłania zaświadczenia o podjęciu nauki w szkole wyższej.
Bo fakt dostania się na studia nie zawsze oznacza ich rozpoczęcie, a renta rodzinna przysługuje tylko uczącym się po 16. roku życia.
- W przypadku pobierania renty rodzinnej i niepodjęcia nauki zostanie ustalona nadpłata świadczenia wraz z odsetkami. Należy pamiętać, że w każdym przypadku utraty prawa do dalszej wypłaty renty otrzymujący świadczenie ma obowiązek powiadomić o tym ZUS, przerwanie nauki jest okolicznością pozbawiającą prawa do dalszej wypłaty - przypomina rzeczniczka.
Należy przy tym podkreślić, że renta rodzinna nie przysługuje, jeżeli utracony został status ucznia, słuchacza lub studenta. Skreślenie z listy pozbawia prawa do świadczenia od następnego miesiąca przypadającego po miesiącu, w którym to skreślenie nastąpiło. Wyjątek od tej zasady stanowią przypadki zmiany szkoły, uczelni lub jeśli zmieniony zostanie kierunek nauki. W wyniku zmiany szkoły, uczelni następuje bowiem skreślenie z listy uczniów, słuchaczy w jednej szkole, uczelni, a wpisanie na listę w innej szkole, uczelni. W wyniku tych zmian wcześniej dostarczone zaświadczenie traci swoją ważność. O takich sprawach należy zatem poinformować ZUS, składając nowe zaświadczenie wystawione przez aktualną szkołę, uczelnię. W przypadku niepowiadomienia o przerwaniu nauki, ZUS wstrzyma wypłatę renty i ustali nadpłatę za okres jej bezpodstawnego pobierania wraz z odsetkami.
- Studenci, którym został udzielony urlop dziekański, za okres urlopu również zachowują prawo do renty rodzinnej, jeśli mieszczą się w granicy wiekowej - wyjaśnia Anna Krysiewicz.
Wznowienie wypłaty renty rodzinnej następuje od miesiąca zgłoszenia wniosku wraz z zaświadczeniem o kontynuowaniu nauki. Jeśli już dojdzie do takiej sytuacji, że renta rodzinna zostanie wstrzymana, to w interesie świadczeniobiorcy jest przedłożenie właściwego zaświadczenia w tym samym miesiącu, od którego wstrzymano wypłatę.
Komentarze opinie