
Wzrost wpływów podatkowych zapewnianych budżetowi państwa to najważniejszy wniosek płynący z podsumowania ubiegłego roku przez podlaską KAS. Raport pokazuje także dużą skuteczność kontroli celno - skarbowych oraz podatkowych, a także konsekwentne zwalczanie przestępczości ekonomicznej i transgranicznej. Ważnym aspektem jest także wysoki poziom zadowolenia podatników z obsługi w urzędach skarbowych.
Główne zadania podlaskiej Krajowej Administracji Skarbowej to zapewnienie wpływów budżetowych, zwalczanie i zapobieganie przestępczości ekonomicznej i transgranicznej oraz profesjonalna obsługa podatników i ich wsparcie w wypełnianiu obowiązków podatkowych. Początek marca to tradycyjnie czas, kiedy możliwe jest podsumowanie realizacji tych zadań w minionym roku.
Wysokość wpływów budżetowych z PIT, CIT i VAT w województwie podlaskim w 2022 wzrosła o 340 mln zł w stosunku do poprzedniego roku i wyniosła 4,76 mld zł. Wszystkie wpływy budżetowe obsługiwane przez podlaską KAS wyniosły 5,48 mld zł. Składają się na to wpływy z PIT, CIT, VAT, akcyzy, cła, podatku VAT w imporcie i podatek VAT w nabyciu wewnątrzwspólnotowym. Szczegółowe informacje prezentuje poniższy wykres.
Pomimo ograniczeń w ruchu, wywołanych sytuacją międzynarodową w 2022 r. na przejściach granicznych w województwie podlaskim, odprawiono 342 tys. samochodów osobowych, ponad 172 tys. samochodów ciężarowych oraz 156 tys. wagonów kolejowych. Jeśli zaś chodzi o podróżnych, to w kierunku wyjazdowym odprawiono blisko 659 tys. osób. Kolejne 583 tys. podróżnych zostało odprawionych przy wjeździe do Polski.
W 2022 r. zwiększono liczbę kontroli celno - skarbowych i podatkowych. Tych pierwszych było 184, a drugich 524. W wyniku kontroli celno - skarbowych do budżetu wpłynęło 102,8 mln zł wpłat pokontrolnych, a ich skuteczność przekroczyła 88 proc.
Z kolei w wyniku wpłat pokontrolnych, będących następstwem kontroli podatkowych, do budżetu trafiło 23,4 mln zł. Ich efektywność wyniosła blisko 96 proc.
Wśród największych zeszłorocznych ujawnień podlaskiej KAS było wykrycie firmy, która oszukiwała na podatku VAT. W wyniku kontroli mazowiecka spółka, działająca w branży budowlanej, wpłaciła zaległy podatek wraz z odsetkami - łącznie ponad 23 mln zł. Wspólnie z białostocką delegaturą CBA rozbito zorganizowaną grupę przestępczą, która wprowadziła do obrotu 2 800 fikcyjnych faktur VAT na łączną kwotę 70 mln zł. Zatrzymano osiem osób. Podejrzani wystawiali i posługiwali się "pustymi" fakturami. Wykorzystywali je do zaniżania należności podatkowych.
Ponadto wykryto kolejną spółkę, która unikała zapłaty podatku VAT wykorzystując tzw. puste faktury. Wszczęto kontrolę celno - skarbową i zablokowano na jej rachunkach ponad 711 tys. zł.
Ważny aspektem działań KAS są także kontrole kas fiskalnych. W ubiegłym roku wystawiono 6 217 mandatów karnych na łączną kwotę blisko 7,6 mln zł. Większość wystawionych mandatów związana była z kontrolami u sprzedających, którzy zaniedbywali obowiązek ewidencjonowania obrotów na kasach fiskalnych.
W 2022 r. podlaska KAS zabezpieczyła 53,8 mln szt. papierosów bez polskich znaków akcyzy oraz 11,3 tony nielegalnego tytoniu. Z takiej ilości można wyprodukować około 14,2 mln sztuk papierosów.
Wśród największych ujawnień w tym obszarze była wspólna akcja podlaskiej i wielkopolskiej KAS, podczas której zlikwidowano w gminie Wolsztyn magazyn z nielegalnym tytoniem. Mundurowi zabezpieczyli ponad 17 ton rozdrobnionego suszu tytoniowego. Straty skarbu państwa, którym zapobiegła w tym przypadku KAS, to ponad 19 mln zł. Kolejne 725 tys. paczek papierosów bez polskich znaków akcyzy przechwycili funkcjonariusze podlaskiej KAS z Suwałk. Ciężarówka z kontrabandą zabezpieczona została na prywatnej posesji w powiecie Sejneńskim, a wartość rynkowa zatrzymanych papierosów wyniosła ponad 10,5 mln zł.
W 2022 roku zatrzymano 70 nielegalnych automatów do gier hazardowych. To dwa razy więcej niż rok wcześniej. Właścicielom nielegalnych urządzeń oraz osobom urządzającym tego typu gry grożą surowe kary.
Trzecim głównym zadaniem KAS jest profesjonalna obsługa podatników i ich wsparcie w wypełnianiu obowiązków podatkowych. Oprócz wprowadzania nowych usług podlaska KAS prowadzi ciągłe badania jakości obsługi klienta w urzędach skarbowych. Badania opierają się na faktycznych doświadczeniach podatników, którzy odwiedzili urzędy. Podatnik, który umówił się na wizytę w urzędzie i był w nim ze swoją sprawą, otrzymuje od link do ankiety i może powiedzieć, jaki był poziom jego satysfakcji i jak ocenia urzędników, z którymi miał kontakt. Podatnik nie bazuje więc na opiniach zasłyszanych od kogoś, czy nie opiera się na stereotypach dotyczących działania urzędów, ale odnosi się do własnych doświadczeń.
Te cenne informacje zwrotne są szczegółowo analizowane i wykorzystywane do dalszej pracy nad jakością obsługi.
W województwie podlaskim wyniki tych badań są jednymi z najlepszych w kraju i wynoszą:
Co oznaczają powyższe kryteria widać na poniższej grafice.
Od ponad dwóch lat podatnicy w całym kraju korzystają z usługi "Umów wizytę w urzędzie skarbowym". Usługa została opracowana w Izbie Administracji Skarbowej w Białymstoku w celu zwiększenia komfortu, a także bezpieczeństwa podatników. Jest dostępna 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu i umożliwia zaplanowanie spotkania w konkretnym dniu, o konkretnej godzinie.
Od momentu uruchomienia usługi w całym kraju zarezerwowano już blisko 10 mln wizyt. W województwie podlaskim takich wizyt było dotychczas 450 tys.
Podatnicy najczęściej odwiedzali urzędy skarbowe, aby załatwić sprawy związane z podatkami majątkowymi (29 proc.), aby uzyskać potrzebne zaświadczenie (28 proc.) oraz w sprawie deklaracji i zeznań podatkowych, głównie deklaracji PIT (11 proc.).
Ważny aspekt pracy KAS w obszarze obsługi klienta dotyczy także jakości orzecznictwa. W XVIII Rankingu Dziennika Gazety Prawnej, prowadzonego pod patronatem Ministerstwa Finansów, Izba Administracji Skarbowej w Białymstoku już dziewiąty rok z rzędu zajęła pierwsze miejsce w Rankingu Izb i Urzędów Skarbowych, wygrywając jednocześnie w obu kategoriach efektywności oraz skuteczności. Skuteczność jest to prawidłowość wydawanych decyzji podatkowych, natomiast efektywność odzwierciedla szybkość działania i podejmowania decyzji.
(PW)
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie